19 Май 2024, 22:55 Днес (0) | Вчера (0)

“Отговорност на туроператора” - задължителна, но непозната

15 Октомври 2004 12:13 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Туристите са ощетени, а претенции за изплащане на щети няма Поводът: Полицата покрива неполучени услуги

Отминалото вече лято е повод за равносметка и оценка на сезона. То дава възможност да обърнем внимание и на една от застраховките, свързани с пътувания, която въпреки задължителния си характер от миналата година като че ли все още не е толкова популярна - "Отговорност на туроператора". Застраховката покрива отговорността при три типа ситуации: когато пътуването не може да започне, защото туроператорът е изпаднал във финансова криза, но клиентите са предплатили част от услугите; когато по време на пътуването туроператорът е предоставил на клиентите си само част от услугите по договор; когато туристите вече пътуват и туроператорът не може да плати, за да се върнат, откъдето са тръгнали. В тези случаи туристите си плащат сами, а застрахователят им изплаща определеното от него обезщетение до 15 дни.

Договорите за застраховката се сключват за срок от една година и предвиждат скала на застрахователните премии. Според Пенка Паунова от ЗПАД "Алианц България" продуктът не е обвързан с началото на туристическия сезон. "Промените в нормативната уредба отпреди две години обусловиха факта, че голяма част от застрахователните договори са сключени в края на 2002 и началото на 2003 г. и съответно по същото време на годината се подновяват", коментира Паунова и добави, че до момента към компанията няма предявени претенции за щети.


Албена Алексиева


Застраховката има задължителни минимални цени и лимити на отговорност, които зависят от годишния оборот на туроператора за предходната година или от бизнес плана му за текущата. Така за най-малките фирми с годишен оборот до 50 000 лв. застрахователната сума за едно събитие е 15 000 лв., а цената на застраховката не може да бъде по-ниска от 300 лв. на година. Най-големите туроператори с оборот над 1 млн. лв. отделят най-малко по 2500 лв. на година, за да застраховат отговорността си. Срещу тази сума минималният лимит на отговорност на застрахователя е 200 000 лв. В тази най-висока категория попадат туроператори, които организират чартърни полети.
"По-голяма част от туроператорите, които избраха "ДЗИ - Общо застраховане", сключиха застраховката на минималния лимит от задължителното ниво на отговорност. Това продължава да е практика и през настоящата година", коментира Радост Петрова, експерт в отдел "Финансови рискове и отговорности" на "ДЗИ - Общо застраховане" АД.
"Наблюденията сочат, че в повечето случаи туроператорите сключват застраховката на най-ниското ниво с лимит на покритие от 15 000 лв. и много рядко на по-високите нива - съответно с покритие от 22 500 и 25 000 лв.", коментира Вергиния Николакаки, специалист от отдел "Общо застраховане" в "Интерамерикан България" ЗАД. "През годината няма предявени претенции за изплащане на щети, което обаче може да бъде обяснено и с липсата на информация за самата застраховка. Като че ли туроператорите все още правят застраховката проформа, а пътуващите не познават добре продукта. В някои случаи се оказва, че туристите изобщо не знаят, че техният туроператор има такава застраховка, за да могат да предявят евентуално и своите искания към застрахователя", смята Вергиния Николакаки.
В ЗД "Евро инс" АД също са на мнение, че клиентите трябва да се интересуват както от своите права, така и от застрахователното покритие и застрахователната сума на туроператора. "Така при избора си на пътуване клиентите вероятно ще се ориентират към туроператори, които осигуряват по-голямо покритие и нямат застрахователно събитие, защото това ще означава, че са "укрепнали", коментира Венцислав Михайлов, директор "Лично застраховане" в дружеството. Над 300 са полиците за миналата година, сключени с туроператори. До момента в компанията са предявени претенции само по два договора, но не са изплатени обезщетения, защото исканията не са отговаряли на условията, добави Михайлов.
Като обобщение, ако има нещо, около което се обединяват експертите при тази застраховка, това е нейната непопулярност сред клиентите.

КАТ ще прибира шофьорски книжки за неплатени глоби

Неплатените глоби за провинения, наложени от КАТ, може да доведат до загуба на шофьорската книжка. Това предложение за промяна в Закона за движение по пътищата се обсъжда в парламента, обяви председателят на транспортната комисия на Народното събрание Йордан Мирчев на конференция по проблемите на пътната безопасност. Явно държавата е решила най-накрая да демонстрира твърда ръка, след като неотдавна Европейската комисия ни постави задача да намалим наполовина смъртните случаи на пътя.
"В момента събираемостта на санкции, наложени от КАТ, е едва 10%, а общо за всички държавни вземания е още по-малко ­ 6 ­ 7%", съобщи вътрешният министър Георги Петканов по време на форума. Непредпазливите шофьори дължат на хазната 17 млн. лв.
Статистиката показва още, че почти три хиляди български шофьори са изгубили правата си за управление през тази година, а близо 11 хиляди души скоро ще станат пешеходци, ако продължат да карат опасо.
Парите трябва да се облагат с лихви и това ще увеличи значително събираемостта, смята Георги Петканов. Според него не е рационално да се предвижда затвор за шофьорите, които карат пили.
По-старите коли да минават по-често на прегледи за техническа изправност е друга идея на Мирчев. Ако до 30 дни след прегледа автомобилът бъде проверен и се окаже неизправен, сервизът, който е издал удостоверението, да бъде санкциониран, предлага шефът на парламентарната комисия.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 17 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7999
GBP 2.4796 2.4887 2.2781
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив