06 Май 2024, 09:57 Днес (0) | Вчера (1)

Парите трябва да влизат в сейф застраховани

28 Юни 2004 08:57 по статията работи:
A+ A-

След обира в банка "Биохим" експертите съветват клиентите предварително да обявяват съдържанието на касите си и да направят отделна застраховка

Страхът от обири кара все повече хора да наемат банкови сейфове и да съхраняват в тях документи, семейни ценности и пари. След разбиването на трезора в клон "Южен парк" на банка "Биохим" се оказа, че повечето клиенти изобщо не знаят кой носи отговорността за откраднатите пари, кой трябва да им възстанови сумите и какво трябва да направят, за да си ги получат. Основният проблем, който възниква в случаи на кражба или друго природно бедствие, е, че клиентите не обявяват предварително дадените за съхранение вещи. Така, след като се случи застрахователното събитие, е много трудно да се докаже какво е имало в сейфовете и каква сума трябва да възстанови на клиентите си банката."Страхът от злоупотреба и загубване на информация е главното, което спира хората да обявят предварително какво ще пазят в касите", обясняват експерти от Обединена българска банка. Банкови служители от Първа инвестиционна банка разясняват, че не спестяването, а сигурността на парите, е целта на поставянето им в сейфа. Затова личен избор на клиента е дали да обяви или не предварително парите и ценностите си. За личния сейф също важи банковата тайна и повечето финансови институции предоставят касетки с необявено съдържание.
Оказва се също така, че повечето банки отказват да знаят колко пари се държат в сейфа.Причината за това е, че банката трябва да описва банкнотите по серийни номера и непрестанно да води протоколи кой внася или изнася пари от дадения сейф. "Работата е много трудоемка и е неудобно и за банката, и за клиента, затова в повечето случаи отказваме", разказват служители на ПИБ."Някои банки сключват договори с индивидуални клиенти за сейфове с обявено съдържание", обяснява директорът на имуществено застраховане в "Алианц" Владимир Маринов. В тези случаи обикновено става въпрос за съхранение на произведения на изкуството, нумизматични ценности или скъпи бижута. "Заключването" на семейните ценности е във възможностите на повечето българи. В зависимост от размера на касетката цените се движат от около 80 до 350 лв. годишно. Може да се наеме сейф и за един месец. Добре е да се знае, че цената не зависи от броя на посещенията в трезора, а от размера на касетката и времето, за което се наема. При повечето банки няма ограничения за посещенията в трезора. Част от кредитните институции обаче поставят в договора условие в рамките на определен срок - например един месец - да не се отваря касетката повече от определен брой пъти. Обикновено посещенията в касата не бива да надхвърлят 10 или 20 пъти в месеца. Посещенията след това се таксуват в рамките на 0,50 - 0,60 лв.
Тези, които тепърва обмислят дали да съхраняват в сейф ценностите си, трябва да имат предвид, че е забранено да се поставят предмети, които застрашават сигурността на касетката.Недопустимо е да се слагат и взривни вещества, бързоразвалящи се продукти, киселини, наркотици и др. Някои банки изискват да се декларира писмено, че клиентът няма да съхранява подобни материали. Проверката дали условието се изпълнява се извършва от банковите служители много дискретно, за да не се наруши тайната за съдържанието. В случаите, когато собственикът на сейфа не си плаща за услугата, служители от кредитната институция имат право да отворят сейфа в присъствието на нотариус. Намерените вътре предмети остават на съхранение в банката, на която клиентът дължи обезщетение за разноските. Ако вложеното е достатъчно, за да покрие разноските на банката, тя може да го задържи, обясняват експерти.Потребителят се разпорежда с ценностите си в присъствието на банков служител. Това е необходимо, защото ако настъпи застрахователно събитие, каквато е например кражбата, е необходимо да има свидетел. Освен това се води протокол кой е имал достъп до сейфа, което значително улеснява следствието. Банковият служител трябва да поиска декларация за произхода на средствата в случай, че сумата е над 10 000 лв. в брой. Ползвателят на сейфа трябва да декларира, че не е придобил парите по престъпен начин, за да може банката да докаже, че през трезора й не се перат пари.
В договора за наем на банковата касетка обикновено ясно е записано до каква стойност отговаря банката за евентуални загуби на ценности и пари. В повечето случаи равностойността на сумата е $ 10 000.
"Макар че такива обири все още са рядкост у нас, по-добре е потребителите да се погрижат предварително за вложените за съхранение пари и вещи в сейфовете", съветва изпълнителният директор на застрахователно дружество "Алианц" Орлин Пенев. "Застрахователната полица се сключва между нас и банката, тя е конфиденциална и в случай на грабеж банката обезщетява клиентите си, а не застрахователят", обяснява Орлин Пенев. "При сключване на договор за касетки с необявено съдържание няма възможност да се застрахова съдържанието", обяснява шефът на имущественото застраховане в "Алианц".Това, което клиентите могат да направят, е да заведат гражданско-правен иск.От тук следват сериозни главоболия - такса за адвокат, разследване, дела. При добро стечение на обстоятелствата обезщетение може и да има, но след няколко години - докато се изясни сумата, мине следствието и т.н.В случай на пожар или природно бедствие, банката поема отговорността за цялата сума, която е била съхранявана в сейфа. След случая с обира в банка "Биохим" обаче голяма част от финансовите институции са готови да преразгледат политиката си по застраховането и носенето на отговорност за щети по банковите касетки.Застрахователите са единодушни, че най-сигурният начин да опазят парите и ценностите си е клиентите да си направят предварителна застраховка.Затова е необходимо само да си изберат застрахователна компания и да попълнят необходимите документи. Определянето на застрахователната премия зависи от размера на обезщетението, което клиентът може да получи в случай на някакво събитие. Премията се изчислява в т.нар. промили, които са различни в зависимост от степента на риска. Преди да подпише полицата, клиентът трябва да реши за какъв период на съхранение в сейфа иска да застрахова ценностите си. В документите има специално заложено условие документите, парите и ценностите да са в каса. "След като сключи застраховката, вече се знае какво има в касетката, което е голямо преимущество за клиента", обясняват от AIG. Обикновено сумата, за която се сключва застраховката, е 10 000 лв. В такива случаи размерът на годишната премия е около 250 лв. "Цените зависят преди всичко от степента на риска, от това какви са съхраняваните ценности", казва Маринов. Трезорите извън банките предлагат по-ниска цена за съхранението на документи и пари, но договорите са само за влог на вещи или за съхранение в склад. Недостатъкът е, че и в двата случая не могат да се опишат съхраняваните пари. Затова при кражба или природно бедствие е трудно да се докаже какви загуби е понесъл клиентът. Трезорът има задължение да съхранява парите и ценностите и да ги върне на вложителя след определен период. Собствениците на трезорите са длъжни да застраховат вещите срещу определени рискове, но застраховката е от името и за сметка на клиента. Трезорите са подходящи за онези потребители, които искат да имат достъп до вещите си по всяко време, тъй като те за разлика от банките работят денонощно. Обикновено от денонощните трезори се ползват собственици на магазини и обменни бюра, които съхраняват оборотите си след края на работния ден.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 03 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8282
GBP 2.4796 2.4887 2.2865
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив