25 Септември 2024, 15:32 Днес (1) | Вчера (3)

Топят се приходите на животозастрахователите

26 Март 2004 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Премахнатите данъчни облекчения свиха бизнеса на компаниите Историята: Само четири дружества бележат ръст в премийните си приходи

Всяка година в края на март идва времето за равносметките ­ какви са финансовите резултати за изминалата година и какво трябва да се направи, за да постигнат по-добри показатели през настоящата година. За съжаление равносметката за животозастрахователните компании този път не е много розова. За 12-те месеца на 2003 г. премийните приходи на 11-те лицензирани компании възлизат на 76.989 млн. лв., като за сравнение през 2002 г. те са били 148.743 млн. лева. Нещо повече, през 2001 г. приходите от животозастрахователна дейност са били 87.294 млн. лева. Това означава, че животозастрахователният ни бизнес се е върнал едва ли не на нивото си от 2000 ­ 2001 година. За да бъде картината още по-изразителна, трябва да отбележим и факта, че само 4 от 11-те (т. е. една трета) животозастрахователни дружества имат по-високи финансови резултати в сравнение с 2002 година.

За първи път от валутните сътресенията на пазара през 1996 - 1997 г. животозастрахователният бранш инкасира спад на приходите си. Естествено "крушката си има опашка".

Този негативен за пазара резултат е следствие на ниската застрахователна култура сред населението. Второ, заради все още твърде ниския стандарт на живот у нас. Трето, но най-важно е заради изкривената философия на животозастраховането в България - използване на различни финансови схеми, с които се целеше намаляване данъчната тежест на физическите лица и изкуствено "помпане" приходите на животозастрахователните дружества. След като изпълнителната власт направи промени в законодателството и спря "кранчето" на застрахователите за финансови еквилибристики, с които те изкуствено надуваха приходите и самочувствието си, дойде времето за същинското животозастраховане.
Още в началото на годината всички специалисти и застрахователни мениджъри прогнозираха, че ще има сериозно свиване на приходите на компаниите.
Истинската картина за състоянието на животозастрахователния пазар не може да се получи само от премийните приходи. Нещо повече, един анализ на пазара само на база премийни приходи би изкривил картината за същинското му състояние. Информация за това, коя компания къде се намира на пазара, как се работи в нея и колко е надеждна, ще може да се каже едва след около месец, когато ще бъдат публикувани балансите и отчетите на животозастрахователните дружества. Дотогава може само на база премиен приход да преценим коя компания какъв пазарен дял държи. За лаиците в застрахователния бранш трябва да натъртим, че пазарният дял не е показател, който определя коя компания е най-добра.
Лидер и през 2003 г., макар и не чак толкова убедително както преди няколко години, продължава да е ДЗИ. Премийните приходи на компанията за миналата година са 26 млн. лв., което е около 33.77% от общите приходи в бранша.
Втори по приходи със своите 16.3 млн. лв., или 21.17% от пазара, е "Алианц България". Тук трябва да отбележим, че българо-немската компания е една от четирите, които бележат ръст в приходите си спрямо 2002 година. В конкретния случай той е 47.55%. Трети са "Ей Ай Джи Лайф (България)", които събраха премийни приходи в размер на 9.437 млн. лв. - резултат, с 50.39% повече от приходите през 2002 година. Пазарният дял на компанията е 12.25%. С около 0.1% след третия се нарежда ЗК "Орел Живот", чиито приходи са 9.35 млн. лева. Сред отличниците в животозастрахователния бранш трябва да отличим също така "Граве България'" и ВЗК "Медик център", които са другите две компании, които инкасираха ръст в приходите си съответно с 32.25 и 123.79%.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 24 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7515
GBP 2.4796 2.4887 2.3308
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив