255,65 евро ще плащат годишно нашите тирове, чуждите ще броят по 689,23 Догодина с тях ще се ремонтират основно към 25 км първокласен път
По традиция и тази година последните дни на ноември и първите на декември загряха от протести на недоволни шофьори на таксита и тирове. Скрити зад стоманените кабини и здравите брони на камионите,
те блокираха пътища и обсадиха парламента. Без да се съобразяват със закони и правилници, с нуждите на останалите граждани. Три нерешени въпроса докараха 35-тонните камиони за международни превози
на товари в центъра на София: въвеждането на винетна система, методиката за разпредeляне на целогодишните СЕМТ-разрешителни за 2004 г. и скокът на акцизите за горивата.
Основният въпрос на водачите на тирове беше свързан с въвеждането на т. нар. винетната система за платено преминаване по българските пътища. По време на преговорите с представители на
правителството и парламента се оказа, че превозвачите не разполагат с информация какво точно се предлага и как въвеждането на винетната система ще се отрази на фирмите за международни превози на
товари. Превозвачите знаеха със сигурност, че само 34,6% (6580,6 км) от републиканската пътна мрежа е в добро състояние, а останалите 65,4% (12 426,8 км) - гъмжат от неравности и дупки - убийци за
тежкотоварните камиони. Става въпрос за цялата първокласна, второкласна и третокласна пътна мрежа плюс 328-те км автомагистрали. Не беше трудно и да им бъде обяснено, че продължаването на
досегашната практика за финансиране ремонта на пътищата със заеми не дава нужния резултат, а само влошава кредитния рейтинг на България. И още нещо. Всички водачи на камиони знаят добре, че
исторически въвеждането на винетната система за платено преминаване е много по-съвременен налог от старата, неудобна и по-скъпа тол-система, при която автомобилите спират и заплащат преминаването
си по определен пътен участък. Да не говорим, че в България тя може да бъде приложена трудно, тъй като пътната ни мрежа е с толкова много разклонения, че внедряването на тол-система би забавяло
значително превозите и би се изплатило трудно. Предлаганата от правителството винетна система е вече факт в няколко страни от Централна Европа. У нас тя ще се въвежда на три етапа. Първият - от 1
януари 2004 г., ще обхване всички превозни средства за превоз на товари с повече от две оси (категория 1). Тук влизат основно тежкотоварните автомобили за вътрешни и най-вече за международни
превози на товари. От 1 юли 2004 г. винетки ще закупуват всички автомобили за превоз на пътници с повече от 8 места без това на водача (автобуси) без значение броя на осите. От 1 януари 2005 г.
винетки ще плащат и всички коли за превоз на пътници до 8 места с 4 и повече колела. Тук влизат леки коли, микробуси и каравани. Винетките, които ще купуват водачите на посочените три категории
автомобили, ще са седмични, месечни и годишни. До 2007 г. няма да се предлагат еднодневни винетки. Методологията за определяне на цените на винетките се базира на чл. 7, пар. 9 на Директива 1999/62
на ЕС: "Средните размери на пътните такси трябва да бъдат обвързани с разходите за строителството, експлоатацията и развитието на съответната пътна инфраструктура." Така от 1 януари 2004 г. нашите
тирове ще плащат 255,65 евро за годишна винетка. Същата винетка за чуждестранните тирове ще струва 689,23 евро. С течение на годините цените за българските тирове ще растат, а на чуждите - ще
намаляват, до изравняването им от 1 януари 2007 г. при цена от 323,65 евро. (виж таблицата). Очакваните приходи за 2004 г. от въвеждането на винетната система са 26,65 млн. евро. С тях може да бъде
основно подновен около 20-25 км първокласен път. Но това, което зарадва собствениците на автомобили и фирми за превози, е фактът, че с въвеждането на винетната система отпада плащането на годишен
пътен данък.