Конкуренцията в цифровата среда става все по-ожесточена, а вниманието на потребителите – все по-кратко
Конкуренцията в цифровата среда става все по-ожесточена, а вниманието на потребителите – все по-кратко. За бизнесите е важно да умеят да привличат и задържат вниманието на хората. Познаването на
правилната аудитория, на нейните навици и интереси и умението за ефективна комуникация е в основата на успешния бизнес. Данните от първа страна, правилните метрики и точните инструменти улесняват
оптимизирането на кампаниите. Това са част от основните изводи, направени по време на конференцията Digital Annual Summit 2023, организирана от сп. Enterprise, която се състоя на 28 ноември 2023 г.
в София. Водещи експерти в сферата на маркетинга, рекламата, цифровата търговия представиха тенденциите, които ще определят дигиталният бизнес и маркетинг през 2024 г. и след това. Изкуственият
интелект, автентичното съдържание, криейтивите и качествената комуникация са в основата на задържането на вниманието на потребителите.
Какви са тенденциите в бъдеще? Според Милена Мишинева, CDO & Product Strategy Director в dentsu Southeast Europe 91% от глобалните потребители смятат, че AI ще е технологията, която те ще
ползват най-често под различни форми. Сериозни трансформации се очакват в начина, по който търсим информация в търсачките и платформите за търговия, каза още Милена Мишинева. Тя очерта две
предизвикателства за дигиталния бизнес – убедително грешните отговори, които AI дава, въпреки че създаването на съдържание е една от най-интересните възможности на технологията, и оптимизирането на
рекламата. Според прогнозата на dentsu ръстът на дигиталната реклама за 2023-2025 г. се очаква да е малко над 6%. В последните години това е втората година с едноцифрен ръст в процентно изражение
на дигиталната реклама, посочи Милена Мишинева, като допълни, че пейзажът става все по-конкурентен. Вече има други измерими показатели, които да показват дали брандовете получават необходимото
внимание от аудиторията. Очакват се и нови рекламни формати и позиции в социалните платформи, което може да влоши потребителското преживяване. Бум на рекламата се очаква и в свързаната телевизия,
допълни Милена Мишинева.
Николай Йоргов, Founder & CEO на Stellary продължи темата с тенденциите в маркетинга през 2024 г., като посочи, че фокусът вече не е само върху имиджа. Хората искат да се асоциират с други
хора, съдържанието става все по-важно. Това е голямото предизвикателство пред брандовете – да създават релевантно съдържание за платформите, в които присъстват. Изключително важно е генерираното от
потребители съдържание, което привлича вниманието на по-младото поколение – поколението, израснало с технологиите. Те вярват на автентично изглеждащи хора, коментира Николай Йоргов. Той коментира
мястото на създателите на съдържание в кампаниите на брандовете. Създатели на съдържание могат да се ползват за проби и мнения на продукти, разопаковане на продукти, отзиви, сутрешна или вечерна
рутина, облекло за деня, тестване и др. идеи за представяте на продукти и услуги под формата на съдържание. Видеото е във фокуса на съдържанието като най-предпочитан формат от потребителите.
Лазар Малаков, Customer Success Director, Meta Lead Bulgaria, Aleph (преди HTTPOOL, б.авт.), говори за Meta платформите и форматите и новостите, които предлагат. Той посочи въвеждането на
възможност за абонамент в платформите на Meta за територията на Европейския съюз, Европейското икономическо пространство и Швейцария съгласно новите законодателни изисквания на Брюксел. Заради тези
законови изисквания платформите спря да показва реклами на тийнейджъри в Европа, но органичното общуване с непълнолетни все още е възможно. Той подчерта, че хората, избрали да плащат, за да не
виждат реклами в платформите, не могат и да публикуват реклами.
Линда Иванов, Regional Manager за Европа в Eskimi, говори за ангажирането на потребителите в интернет. Тя напомни, че вниманието на хората в интернет е кратко, в рамките на няколко секунди.
Същевременно конкуренцията за потребителското внимание е ожесточена – на дневна база един потребител е изложен на над 6 хил. реклами. Работата за хората, които се занимават с реклама, става все
по-трудна заради липсата на внимание и конкуренцията в борбата за това внимание, посочи тя. Над 56% от разходите за маркетинг се насочват към телевизията, където вниманието не е толкова фокусирано.
Същевременно разходите за маркетинг в игри е са под 2% от общите разходи, а вниманието на потребителите е значително по-голямо. Рекламите в игри постигат по-висока видимост, като повече хора са
склонни да купят, след като са видели реклама в игра, според различни статистики. Видимостта на рекламите в игри е почти двойно по-голяма от стандартната – около 15 секунди спрямо 8 секунди, каза
Линда Иванов. Тя допълни, че криейтивът е най-важен за успеха на рекламата.
Като част от събитието се проведе панелна дискусия на тема "Дигиталните медии – предизвикателства и възможности за взаимодействие с бизнеса".
По време на дискусията се чуха мнения, че бизнес моделът на медиите в момента е грешен и нездравословен. Издръжката на една медия само от реклама е рисково и медиите трябва да мислят за друг
източник на приходи – например от потребителите на базата на абонамент – за да станат с по-устойчив бизнес.
Стана ясно още, че бизнесът с дигитални медии е устойчив, изграден, стабилен и ясен. Проблемът на медиите в момента е растящият разход за технологии. Медийните компании са принудени да плащат
сериозни разходи за технологични решения, които преди години не бяха на дневен ред.
Българският дигитален пазар е малък и значителен процент от разходите на рекламодателите се насочват към телевизията. Една важна част от активното население обаче не потребява телевизия, тези хора
са в дигитална среда.
Радослава Ганозова, асоцииран директор, Корпоративни комуникации и брандинг в Teva Pharmaceutical, представи case study за ефективна комуникация на компанията по време на пандемията от
коронавируса. Ганозова посочи, че е изключително важно за бизнеса да инвестира във вътрешна комуникация със служителите си не само в извънредни ситуации, както и да се фокусира върху
благосъстоянието на служителите.
Александър Георгиев, Digital Transformation Director, Publicis Groupe Bulgaria, говори за изграждането на ефективна рамка за маркетингов анализ и важните метрики на рекламните кампании. Данните са
най-важни за захранването на алгоритъма на платформите, които са в основата на кампанията. В момента индустрията претърпява трансформация що се отнася до събирането на данни – изчезват бисквитките
на трета страна, а 80% от рекламодателите използват точно такива бисквитки, за да таргетират потребители. Намаляват и сигналите, които се подават към платформите, например заради използването на
блокиращи и други технологии, които затрудняват работата на алгоритмите. Отделно са изискванията за поверителност, които се затягат непрекъснато на законодателно ниво.
Виктор Стоилов, Founder and CEO, и Ребека Маринова, Head of Projects, Markademics, коментираха ключовото място на проучванията за социалните медии и как да се извлича полезна информация и
конкурентни предимства от тях.
Ивo Илиев, CEO, BOLANDILA, говори за поколението Z и начините за ангажирането на младежите от брандовете. Поколението Z потребява основно дигитални медии – 93% от представителите на поколението
ползват дигитални медии, допълни той. Те обаче търсят човешко отношение и да не бъдат третирани като част от безлична група. Това поколение е по-търпеливо и отлага удоволствията в сравнение с
поколенията 50 години назад. Те не държат да притежават, а предпочитат да наемат – жилища, абонаменти, автомобили и т.н. Освен това предпочитат брандове, които защитават социални и екологични каузи
и автентичност. Поколението Z е най-образованото поколение досега, каза още Иво Илиев.