16 Юни 2024, 12:14 Днес (0) | Вчера (0)

E-insurance - новото удобство

14 Февруари 2005 12:21 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Известно е, че най-внимателните хора в света са финансистите, а най-внимателни сред тях са застрахователите. Не толкова дългата, но интензивна история на електронните финанси потвърждава тази теза. Индустрията "производство на пари от пари" е една от първите, която се възползва от възможностите на интернет.

Единственото изключение в историята на първите години на киберпространството бяха застрахователните компании, оценявайки както преимуществата, така и някои недостатъци от застраховане онлайн. Прогресът все пак си каза думата и в средата на 90-те години първоначално предпазливо, а насетне - по-уверено застрахователният бизнес започна да прониква в глобалната мрежа.
Тъй като в световен мащаб няма систематизирани данни, трябва да се посочи, че само в САЩ има над 4.5 хил. компании, които предлагат застраховане през интернет. По данни на Meridien Research и PricewaterhouseCoopers ако през 2000 година онлайн-продажбата на полици е била 1.5-2% от общия обем на световния пазар на застрахователни услуги, през 2002 г. - 9%, то се очаква, че през тази година ще достигне като 16% дял.
Проучване на аналитици от PWC и специалисти от Британската промишлена конфедерация (CBI) преди  две години показа, че 60% от топ-мениджмънта на застрахователните компании са уверени, че Интернет е способен да окаже съществено влияние на практическата дейност на компаниите от сектора, а 20 на сто са заявили, че web-технологиите в близко бъдеще ще заменят напълно глобалния застрахователен пазар.
Според 63% от запитаните сред основните преимущества на електронното застраховане е удобството на предоставянето на услугата; за 16 на сто предимството е снижаването на цената на услугата, а за 18% - значителната икономия на време за процедурите по подготовка и оформяне на документите.
Според допитване на френската изследователска организация SOFRES, 68% от притежателите на застрахователни полици са проявили интерес към придобиването на продукти чрез интернет и смятат мрежата за удобна при предоставянето на услуги, а развитието й - за необходимо и важно. За постигане на сходство във възприемането на мрежата от застрахователи и клиенти обаче трябваше да минат не по-малко от 10-12 години.
Зараждането на застрахователния пазар стана в САЩ и се развиваше крайно внимателно - ръководителите на компаниите от сектора преценяваха внимателно и без ентусиазъм стъпките си в новата иновационна среда. С течение на времето шефовете на застрахователните компании признаха, че интернет има голям потенциал за повишаването на икономическата ефективност, опростяване на рутинните процедури, както и намаляване на времето за оформяне и обработка на договорната документация. Въпреки това битуваше мнението, че има определени недостатъци в web-технологиите, методиките и системите, възпрепятстващи внедряването на им при застраховането. Според Insurance Information Institute, на първо място, клиентите не могат чрез интернет да обсъдят сложността на застрахователното покритие в реално време със застрахователния си агент; на второ място - големи компании като State Farm и Allstate не бързат да преминат към E-insurance заради риска от възникване на конфликти със застрахователните брокери.
Ако компаниите се възползват от интернет за преки продажби, възниква проблемът "конфликт на комуникацията". Основният проблем за бавното внедряване на електронното застраховане, според IIInstitute, е огромният списък от технологични проблеми - всеки отделен тип застрахователна услуга предполага отделни договорни услония и правила за оформяне на документацията. Отделен е проблемът с несъвършенствата на първия внедрен застрахователен софтуер. Някои от първите - FindMyInsurance или InsWeb, успявайки да се адаптират към собственото си програмно осигуряване и въобще към средата на онлайн-търговията, точно преди десет години - 1995 г.започнаха да проявяват по-сериозен интерес към застрахователния бизнес, както и предложиха на традиционните офлайн компании да внедрят инициативата им в WorldWideWeb.
И ако Findmyinsurance.com се концентрира само в животозастраховането, а и по тази причина по-късно да загуби лидерските си позиции в сегмента, отстъпвайки място на по-предприемчивите собственици на компании като Quotesmith.com, Insuranse.com и Youdecide.com, то порталът Insweb.com планомерно разширяваше присъствието си в мрежата, информационната си дейност, както и спектъра на предлаганите услуги.
Тъй като застраховането като същност е процес на установяване на договорни отношения между застрахователя и застрахованото лице, договореното се оформя в полица, подписана и от двете страни. Това е втората сериозна спънка в развитието на E-insurance.
Една от най-значимите стъпки в развитието на интернет-застраховането е приемането на Закона за електронния подпис в САЩ през 2000 година. На фона на макар и бавно, но постепенно формиране на пазара на интернет-застраховането, пред традиционните застрахователни компании, начело с лидера - American International Group, не остана нищо друго, освен да форсират работите по създаването на свои web-сервизни системи.
В резултат на това бяха направени редица поглъщания, смесени дружества, кооперации и т.н.
AIG заедно с Electric Insurance Company станаха първите компании, които предложиха на клиентите си пълен спектър от всевъзможни услуги, реализирани в онлайн-режим.
Една от най-големите компании в САЩ - Allstate (по това време споменавана като символ на ретроградно отношение към високите технологии), за около две години доведе до ръст на приходите си от E-insurance до 20% от общия показател.
Друга известната компания, специализирана в автомобилното застраховане - Progressive, откри първа от сегмента виртуален офис още през 1995 г. и си осигури първото място в престижния рейтинг "100-те най-бързо развиващи се компании" на авторитетното издание "Business Week".
Insurance Information Institute извежда и една закономерност при електронното застраховане. Клиентите често сменят застрахователя си, тъй като свикнали да бъдат обслужвани от даден електронен брокер, продължават да купуват полици от него, независимо, че често самият брокер променя списъка на компаниите с които работи.
В страни като България - с ниско ниво на интернет-култура, кръгът на потенциалните потребители е значително ограничен - населението няма достатъчно компютърна техника, в някои селища изобщо няма достъп до мрежата. Така липсата на пряк контакт между застраховател и клиент налага висока степен на стандартизация и относителна простота на предлаганите продукти - застраховки на имоти и автомобили.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 14 Юни 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8136
GBP 2.4796 2.4887 2.3154
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив