26 Април 2024, 15:27 Днес (8) | Вчера (14)

Данъчните облекчения за 2003 г. (корпоративен данък)

02 Декември 2003 в-к "Дневник" по статията работи:
A+ A-

Дискусията доколко данъчните облекчения са най-добрият начин за привличане на инвеститори в България вероятно ще остане отворена още дълго време.

След отмяната на данъчните преференции по Закона за данъка върху печалбата и Закона за чуждестранните инвестиции влезлият в сила от 1 януари 1998 година Закон за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) създаде механизъм за продължаване ползването на облекченията от заварените случаи, при които преотстъпването вече беше започнало.

След отпадането на тези данъчни облекчения обаче на въпроса на инвеститорите (български и чужди): какви данъчни преференции предлага България за инвестиращите в нейната икономика компании, отговорът задълго остана: почти никакви.

Общо взето, единствената разпоредба на първата редакция на ЗКПО, която се отнасяше по-скоро до бизнеса, отколкото до някои организации със социални и обществени функции, беше преотстъпването на данъка върху печалбата "на юридическите лица, които увеличават спрямо предходната година средната численост на персонала в общини с безработица над средния за страната процент".

Тази разпоредба претърпя сериозно развитие в годините от първото й включване в законовия текст и от гледната точка на изтичащата 2003 г. разшири обхвата си.

Изобщо може да се каже, че в сравнение с действащите до този момент разпоредби редакцията на ЗКПО за финансовата 2003 г. предоставя на инвеститорите (български и чужди) по-широки възможности за ползване на данъчни облекчения.

Облекченията все пак са насочени единствено към инвеститори в слаборазвити райони на страната с висока безработица, а именно:

Инвеститори в общини, в които за последните две години преди текущата има безработица 50% по-висока от средната за страната

Тези преференции са предоставени от споменатия по-горе член 60, но в редакцията му, действаща за 2003 финансова година, разпоредбите са значително разширени и детайлизирани:

ьНамаление на дължимия корпоративен данък с 10 на сто от сумата на вноските за учредяване на дружество или за увеличаване на капитала, ефективно инвестирани в дълготрайни материални и нематериални активи (напр. масивни сгради, съоръжения, машини, производствено оборудване, компютри, софтуер, автомобили, без леки автомобили, и др.)

Размерът на намалението на данъка се отчита като резерви. Когато намалението е по-голямо от дължимия данък за съответната година, разликата може да бъде пренесена в следващите 5 данъчни години.

и

ьНамаление на финансовия резултат преди данъчно преобразуване с ефективно внесените задължителни осигурителни вноски, пропорционално за новоразкритите средногодишни работни места спрямо средногодишния списъчен персонал по трудов договор за предходната година и при условие че работодателят няма изискуеми задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски към момента на ползване на намалението.

Производители, намиращи се в общини, в които за предходната година преди текущата безработицата е 50% по-висока от средната за страната

Тези разпоредби са истински нови, тъй като бяха включени в ЗКПО с промените, в сила от 1 януари 2003 г., с новия член 61д:

ьКорпоративният данък се преотстъпва 100% за срок от 5 последователни данъчни години на производители (вкл. на ишлеме), когато са изпълнени едновременно следните условия:

(1) Обектите (седалище, адрес на управление, производствените и др. обекти) и активите на дружеството се намират изцяло в административните граници на общините, в които за предходната година преди текущата безработицата е 50% по-висока от средната за страната.

Според издаденото Указание на министъра на финансите за практическото приложение на чл. 61д (изх. № 1/18.11.2003) това условие се счита за изпълнено само ако всички обекти и всички активи на дружеството се намират в съответния район.

(2) 80% от средносписъчния брой на персонала по трудови правоотношения за годината, за която се ползва преотстъпването, има постоянен адрес в границите на тези общини.

(3) За календарната година, за която се ползва преотстъпването, дружеството няма ликвидни и изискуеми задължения за данъци, задължителни осигурителни вноски и лихви за забава на тези задължения.

Преотстъпеният данък се отчета като резерви, а средствата задължително се влагат за придобиване на дълготрайни материални, нематериални и краткотрайни активи, необходими за извършването на производствена дейност и за възнаграждения на наети по трудови правоотношения лица до края на календарната година, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.

Според указанието активите, придобити със средствата от преотстъпения данък и възнагражденията на персонала, се отчитат по реда на действащото законодателство, включително и за данъчни цели.

Неясен остава обаче точният механизъм на последващо използване на така формираните резерви, например: подлежат ли тези резерви на разпределяне (като дивидент) към акционерите, или наподобяват ли с нещо тези резерви финансирането, чрез което се отчиташе преотстъпеният данък по силата на отменения Закон за данъка върху печалбата.

Двата режима за преотстъпване на корпоративен данък могат да се ползват от едно и също дружество, стига то да отговаря на всички условия на съответния режим.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 25 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8302
GBP 2.4796 2.4887 2.2756
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив