04 Май 2024, 00:27 Днес (0) | Вчера (0)

Доц.Йото Йотов: Увеличението на премията по Гражданската отговорност може да доведе до намаляване на приходите

29 Октомври 2004 13:33 INSMARKET по статията работи: 1
A+ A-

Необходим е преходен период след 2007-ма преди приемането у нас на лимитите по застраховката

Една от най-дискутираните теми в застрахователната гилдия през последните месеци е застраховката “Гражданска отговорност”(ГО). Тя предизвика бурни коментари при последните промени в Закона за застраховането. На провеждаща се среща в Пловдив специалисти от практиката и академични преподаватели обсъдиха най-важните задачи в сектора. В доклад по темата “Застраховката ГО и доходите на населението” доц. Йото Йотов от Стопанска академия “Д.А.Ценов”, Свищов очерта основни 4 проблема при този продукт:
-  лимитът на отговорност;
-  размерът на застрахователната вноска;
-  дефицитът на застрахователни вноски за покриване на евентуалните плащания
-  информираността на застрахованите
“Застрахователи и оторизирани органи трябва да съобразят евроизискванията с действителността у нас”, коментира доц. Йотов и посочва три основни различия: автопаркът в Европа е със средна възраст до 5-6 години, стойността на новите автомобили определя и високата средна застрахователна сума на едно МПС, приета за лимит – 100 000 евро, доходите на едно лице в ЕС са десетократно по-високи от тези у нас. Годишната вноска от 400-500 евро за ГО е около 10 % от европейската заплата.
“Потенциалният максимален размер на една щета по ГО няма да надвишава 3 000 - 5 000 лв. За периода 2000-2003 г. средното обезщетение за една имуществена щета е около 700 лв., а за неимуществена – между 1 500 и 8 000 лв. Следователно, вътрешни основния за увеличаване на лимита и вноските по застраховка ГО не съществуват на този етап”, коментира специалистът и препоръчва у нас да се търси възможност за смекчаване на очертаващата се финансова тежест и по-контректно допускане на определен преходен период от три до пет години след 2007 г. преди възприемането у нас на съответните  лимити.
Вторият проблем е размерът на застрахователната вноска. Застрахователите искат вноската да нараства в съответствие с повишаване на лимита на отговорност. “Шоковото увеличаване в посочените размери – 20-40 % годишно или 10 пъти до 2007 г., считам за недостатъчно обосновано, неразумно и непосилно за българския водач, респ. собственик на МПС. Може да се окаже, че ефектът ще бъде по подобие на кривата на Лефер за данъците – увеличението на премията да доведе до намаляване на приходите. Например, водач с МПС от 1301 до 1800 куб.см сега плаща 56 лв. Десетократният размер означава да плаща 560 лв. При средна месечна заплата у нас под 300 лв., това е равно на около 200 % от нея, а не както в ЕС- 10 %”, коментира доц.Йотов. Според специалиста “и дума не може да става за недостиг на вноски за покриване на плащанията и като цяло на национално равнище застраховката в никакъв случай не е дефицитна”. Разликата до 100 % между нето вноската и плащанията следва да се заделя в запасния фонд на застрахователите. Ако се създадат условия за събиране на всички застрахователни вноски, ще има допълнителен приход от над 50 мил. лв., а получените вноски общо ще са над 150-170 мил. лв. - сума, напълно достатъчна за покриване плащанията по ГО, добавя експертът.
Третият проблем е вноската по ГО. Счита се, че тя е недостатъчна и е необходимо увеличаване на тарифните числа. При сравняване размера на вноските с тези в ЕС трябва да се има предвид още един важен момент – вноските в страните от ЕС включват гражданската отговорност както в собствената страна, така и в чужбина. У нас вноската се отнася само за претенции в страната. За чужбина  се сключва отделна застраховка “Зелена карта”.
Четвъртият проблем е свързан с информацията и късното научаване за предявените претенции и суми на обезщетението. Застрахователят трябва да разясни на застрахования какви могат да бъдат последствията за него, ако не декларира в срок претенцията си при настъпило ПТП. На тази база застрахователят има право да откаже късно предявената претенция. По този начин той може да задели в края на годината необходимите резерви, като висящи плащания на базата на собствения опит и действащата в момента на събитието съдебна практика. При това положение е без значение колко години ще изминат от момента на настъпването на събитието и влизането в сила на съдебното решение, което определя размера на обезщетението, смята доц.Йотов.
Нов момент при гражданската отговорност е оценяването на риска и определяне на застрахователната вноска в зависимост от характеристиките на водача. Доц.Йотов предлага два казуса: ако едно лице притежава и само управлява две или повече превозни средства, как да се подходи при сключването на ГО? Или: застрахователната полица осигурява целогодишно покритие на отговорността на своя притежател. Един автобусен шофьор или на такси получава покритие  в продължение на 365 дни при условие, че може да управлява превозното средство всеки ден. Друг водач, с редовно платена годишна вноска, който има два автомобила и ги управлява сам – ясно е, че не може да управлява двете МПС едновременно. В такъв случай колко застраховки трябва да има, за да бъде поставен в равностойно положение с водачите, които получават с една полица целогодишно покритие. “Разсъжденията водят към извода, че независимо от броя на притежаваните МПС, един водач следва да има една застрахователна полица за най- високия клас возило, което смята да управлява”, смята доц.Йотов и заключава, че наличието на голямо разнообразие на рискови признаци, свързани с водача на МПС, налага и изграждане на специална надеждна и функционираща информационна система.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Ne ste prav docente!!!
#1 | от M | преди
Валидни за 16:10 03 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8282
GBP 2.4796 2.4887 2.2865
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив