06 Май 2024, 21:23 Днес (0) | Вчера (1)

Дружествата осъзнаха негативите от кампаниите по "Гражданска отговорност"

15 Януари 2004 в-к "Пари" по статията работи:
A+ A-

Браншът се надява, че от 2005 г. полицата ще се сключва по цивилизован ред и начин

Задължителната застраховка Гражданска отговорност на МПС да се сключва по нов ред и начин, предлагат застрахователните дружества. Според тях след това, което се случи и при тази кампания, действително се налага да се промени действащата в момента методика. Част от дружествата определят кампания 2004, меко казано, като непочтена. Причината за това отдават донякъде на концентрираната продажба на полици през декември.
В момента периодът на покритие на застраховката съвпада с календарната година, а тарифата се обвързва единствено с мощността на автомобила. Необходимо е да отпадне тази кампанийност и полицата да се сключва от дата до дата съобразно ОТ СЪЩЕСТВЕНО ЗНАЧЕНИЕ ЩЕ БЪДЕ ВЪВЕЖДАНЕТО В УСКОРЕНИ СРОКОВЕ НА ЕДИННАТА ИНФОРМАЦИОННА СИСТЕМА В АБЗ 
поведението на шофьора, а не съобразно автомобила, за да не се изпада в тези комични ситуации, в които са поставени и застрахователи, и застраховани, коментира Николай Сотиров, член на УС на Асоциацията на българските застрахователи /АБЗ/ и изпълнителен директор на ЗАД Армеец. Той посочи още, че се търсят всякакви начини за сключване на застраховката.
АБЗ в съвсем кратък срок ще постави въпроса пред управление Застрахователен надзор към КФН, обяви Сотиров. Все още нямаме готово предложение, но има принципни виждания по въпроса и в асоциацията, и в надзора. Има възможности да се черпи от богатия опит на развитите страни. Достатъчно е да преценим този опит и той да намери място и приложение в нашата практика, така че действително от 2005 г. застраховката да се сключва по цивилизован ред и начин, обобщи Сотиров. Според него 
ОТ СЪЩЕСТВЕНО ЗНАЧЕНИЕ ЩЕ БЪДЕ ВЪВЕЖДАНЕТО В УСКОРЕНИ СРОКОВЕ НА ЕДИННАТА ИНФОРМАЦИОННА СИСТЕМА В АБЗ 
Ще се започне именно от събиране и обработка на информацията по задължителната застраховка. Базата данни ще даде възможност за бързо и ефикасно установяване на застрахователните обстоятелства при всяко събитие.
Необходимо е и търсенето на съответния нормативен ред за ползване на информацията за водачите на МПС от съответните компетентни органи, коментира той.
Със стартирането на кампанията по Гражданска отговорност в края на ноември м. г. започна и надпреварата между застрахователните дружества за привличане на клиенти. Гражданите бяха и продължават да бъдат атакувани с редица бонуси, отстъпки и преференции, които представляват различни комбинации от безплатен годишен технически преглед, пътна помощ, гориво, ваучери за разговори по мобилен телефон, смарт точки, дебитни карти, билети за кино и др. Безспорно клиентът не може да остане равнодушен и към различните подаръци и разиграваните томболи с награди.
Аз съм противник на такъв подход, защото при него клиентите биват въвеждани в заблуждение. При раздаването на различни бонуси гражданите остават с впечатление, че инкасирането на премии по задължителната застраховка Гражданска отговорност е просто събиране на пари, а не че това е застрахователна премия, чието предназначение е да се изплащат обезщетения по бъдещи събития, заяви Теменуга Ненова, изпълнителен директор на ЗПАД Алианц-България. Тя посочи, че по този начин 
ХОРАТА ОСТАВАТ С УБЕЖДЕНИЕТО, ЧЕ ПОЛИЦАТА НОСИ ОГРОМНИ ПЕЧАЛБИ НА ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ, ЩОМ КАТО ТЕ СИ ПОЗВОЛЯВАТ ДА ПРЕДОСТАВЯТ ПОЧТИ ЦЕЛИЯ РАЗМЕР НА ПРЕМИЯТА ПОД ФОРМАТА НА БОНУСИ
По задължителното ниво не може да се предлагат абсолютно никакви отстъпки, тъй като премията е крайно недостатъчна, за да се изплащат обезщетения в установените по законов път лимити, напомни Ненова. Тя отбеляза, че лимитът за едно събитие за материални щети е 100 000 лв., като посочи, че при една тотална щета на Toyota Land Cruiser например застрахователят ще трябва да изплати обезщетение от порядъка на около 80 000 лв. В случаите на загинал човек пък може да бъде предявена претенция за 200 000 лв., а при група пострадали лица - обезщетението да достигне 240 000 лв.
С премията от 63 лв. за МПС с обем на двигателя до 800 куб. см, каквото е Daewoo Matiz или Tico например, не знам кои разходи по-напред биха могли да се покрият - дали безплатният годишен технически преглед, който се предлага, или безплатното гориво, а може би комисионата на агента или административно-стопанските разходи на компанията, пресмята Ненова. Всъщност отпечатването на полицата също струва пари, а тя впоследствие трябва да бъде въведена в база данни, за да бъде обработена и дружеството да има представа колко застраховки е сключило и какви отговорности е поело, допълва тя. Естествено не трябва да се забравят и разходите за вещи лица, за ликвидация и др. при настъпване на застрахователно събитие.
Това е застраховка на отговорност и затова трябва да бъде свързана със собственика и водача, смята Теменуга Ненова. Според нея под внимание би следвало да се вземат още регионът, в който се управлява автомобилът, неговата възраст и предназначение, шофьорският стаж на водача, дали той е причинявал по-рано щети или не, дали е мъж или жена. Знае се, че жените имат по-малко пътнотранспортни произшествия от мъжете. Класата на автомобила също е от значение. Естествено по-скъпа ще бъде застраховката на по-мощните автомобили, които пък от своя страна провокират водачите да ги карат с по-висока скорост. В същото време обаче тези автомобили са и по-малко рискови, защото са с по-добри технически показатели. Влияние би следвало да оказва и това дали автомобилът е с автоматична скоростна кутия или с ръчни скорости, дали е дизелов или бензинов.
Във всички големи застрахователни дружества се отчита, че 
НЕЗАВИСИМО ОТ ОТСТЪПКИТЕ, РАЗСРОЧВАНИЯТА И ПРЕФЕРЕНЦИИТЕ, КОИТО СЕ ДАВАТ, ВСЕ ОЩЕ БЪЛГАРИНЪТ НЕ Е СВИКНАЛ ДА СКЛЮЧВА ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА ЗАСТРАХОВКА
Това обаче не означава, че има отлив от полицата. Определено считаме, че в началото на годината доста голям брой от собствениците на автомобили са без застраховка, заяви Николай Сотиров.
Показателни в това отношения са резултатите от проведената специализирана операция на Пътна полиция-КАТ във връзка с националната кампания "Скорост и безопасност". За периода 29 декември 2003 г. - 4 януари 2004 г. бяха констатирани 731 случая на водачи без застраховка Гражданска отговорност. Най-голям беше броят на нарушителите в София-град - 107, следват тези в Плевен - 99, а най-малко са в Кърджали - 2-ма. В рамките на операцията 775 екипа на Пътна полиция провериха общо 30 394 моторни превозни средства.
Обикновено хората си казват, тъй като тази застраховка не е за мен, а за другите, не ме интересува дали дружеството ще плаща. Всъщност това е много важно, тъй като ако утре някоя от застрахователните компании не плати обезщетение по Гражданска отговорност, претенциите ще бъдат насочени към виновно причинилите вредите водачи.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 06 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8282
GBP 2.4796 2.4887 2.2865
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив