16 Ноември 2024, 05:38 Днес (0) | Вчера (3)

Евтините авиокомпании няма да дойдат скоро

18 Ноември 2003 в-к "Дневник" по статията работи:
A+ A-

Водят се разговори с чужди авиокомпании, които да предложат ниски цени на самолетните билети и да включат страната в пакетите си, както са направили в други страни от Източна Европа

Водят се разговори с чужди авиокомпании, които да предложат ниски цени на самолетните билети и да включат страната в пакетите си, както са направили в други страни от Източна Европа. Това заяви зам.-министърът на икономиката Димитър Хаджиниколов в края на миналата седмица по време на международната туристическа борса в Лондон. По думите му с т. нар. низхоразходни превозвачи цената на билет от София до Лондон може да бъде около 20 британски лири. Хаджиниколов отказа да посочи обаче с кои компании се преговаря и обясни, че е изпратил писмо за интереса им на вицепремиера Николай Василев. Става дума за две от петте най-известни компании в Европа, каза само заместникът на Лидия Шулева. По неофициална информация той имал срещи с представители на словашката "Скай Юръп", както и с ирландската "Райън ер". От транспортното министерство вчера обаче уточниха, че досега няма заявен интерес за стъпване в България от страна на известните като лоу кост въздушни превозвачи.

Евтините авиопревозвачи навлязоха масово на източноевропейския пазар от началото на тази година, макар че още през миналата се появиха първите местни компании, поддържащи ниски цени. Въпреки желанието на българските потребители да ползват евтини самолетни услуги в рамките на Европа подобно на други страни от региона засега тези компании обективно не могат да стъпят на българския пазар. За да започнат да оперират те у нас, е необходимо двустранните спогодби за въздушен транспорт със съответните страни да бъдат преоформени в двустранни договори. В сега действащите споразумения се определят дестинациите и цените на билетите. За да ги преоформи в договори обаче, България трябва да се присъедини най-напред към многостранното споразумение "общоевропейско небе" на ЕС. С него ще отпаднат двустранните спогодби и назначаване само на една компания, която да лети до определена дестинация. "Общоевропейско небе" позволява на всички лицензирани авиокомпании да оперират във всички страни от Евросъюза, стига мажоритарният им капитал да е собственост на компания от страна членка.

В началото на тази година България поиска отлагане на либерализацията на авиационния пазар заради обявения в несъстоятелност в края на 2002 г. национален превозвач "Балкан". Мотивите бяха, че новосъздадената "България ер" трябва да се стабилизира, за да издържи на конкуренцията на европейските превозвачи, включително и на нискоразходните. Вчера зам.-министърът на транспорта и съобщенията Красимира Мартинова заяви, че либерализацията ще стане през 2005 г. По думите й България проявявала сериозен интерес към инициативата "общоевропейско небе", която е включена и в стратегията за развитие на авиацията.

Експерти от транспортното министерство обясниха, че идването на евтините авиокомпании ще се отрази почти пагубно върху българските оператори. Според председателя на Българския авиационен форум Милчо Миланов въпреки уверенията на "Райън ер", че през 2004 г. ще оперират в България, това е почти невъзможно главно заради неприсъединяването на България към многостранните споразумения. Миланов е разговарял с представители на ирландския превозвач като бивш заместник на предишния транспортен министър Пламен Петров.

Самите нискоразходни компании пък, за да стъпят в дадена страна, се интересуват от силен местен трафик през цялата година, с какъвто България не може да се похвали, след като новото летище в Атина взе регионалния трафик. През миналата година по данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) българският пазар е изчислен на едва 97 млн. долара. Моделът лоу кост се развива на базата на чартърните полети, които се трансформират в редовни линии. Полетите на тези компании са максимално запълнени, тъй като предлагат в пъти по-ниски цени на билетите макар и за сметка на качеството на обслужването. В техните самолети няма различни класи, а клиентът сам се оправя с багажа и с връзките между полетите. Резервациите се правят само в интернет.

Едно от основните изисквания на евтините превозвачи са ниските летищни такси. У нас те се определят от правителството, като летищата имат право да договарят само таксите за обслужване на пътниците и самолетите. Освен това за разлика от други страни в България няма граждански летища в близост до столицата, от които нискоразходните превозвачи също се интересуват. Като подходящо за тях авиационните експерти сочат евентуално летище Пловдив за кацане и извозване на пътниците с автобуси до столицата.

Идването на евтините превозвачи няма да засегне чартърните полети, защото те са основна конкуренция на операторите по редовни линии, коментира управителят на "Ер виа" Атанас Витков. Той припомни, че срещу по-ниската цена на билета пътниците не получават храна на борда и са принудени да се придвижват сами до големите градове.

Интересът на евтините превозвачи е фокусиран основно върху "отличничката" в региона - Чехия. Британската EasyJet, първата европейска авиокомпания от този тип, откри от януари редовна линия Лондон - Прага, като първоначално цената на еднопосочния билет беше 11 евро без летищните такси. В момента тази дестинация се обслужва три пъти на ден, но цените значително се разминават с началните. Според интернет страницата на превозвача, в която могат да се направят резервации, цената на билета от Лондон-Станстед до Прага варира от 21.99 паунда до 91.99 паунда в зависимост от деня на полета. Освен до Лондон от Прага EasyJet лети само до Бристол, Нюкасъл и региона Ист Мидландс във Великобритания.

Другият основен играч на този пазар - ирландската "Райън ер", засега няма дестинации до Централна и Източна Европа, макар че ръководството й не отрича интерес към региона. Преговаряме със седем летища в Източна Европа, призна пред германския в. "Ханделсблат" на 4 ноември мениджърът на компанията Шон Койл. Според него става дума за трите балтийски републики, Унгария, Полша, Словакия и Словения. "Райън ер", както и EasyJet, продължават експанзията си на континента, което се обяснява с големия брой поръчани от тях самолети. В острата конкуренция с останалите превозвачи от този тип Централна и Източна Европа излиза на преден план. Според в. "Хосподарске новини" в Чехия оперират четири евтини превозвача - ЕasyJet, BMbaby, SAS и "Скай Юръп". Последната е собственост на белгийци и е основана през миналата година в Словакия, като вече е лидер в този сегмент в страната. По информация в страницата на компанията от Братислава превозвачът обслужва дестинации до Берлин, Дубровник, Кошице, Лондон, Милано, Париж, Сплит, Щутгарт, Венеция, Задар и Цюрих. Еднопосочен билет от Братислава до Берлин-Темпелхоф например струва от 1990 до 3990 словашки крони (48.5 - 97 евро) , на същата цена се лети и до Лондон-Станстед. На 13 ноември "Скай Юръп" оповести, че започва редовни полети и по дестинациите Будапеща - Лондон и Будапеща - Париж със стартова цена от 5990 форинта (23 евро).

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 15 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8568
GBP 2.4796 2.4887 2.3519
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив