Асоциацията на българските застрахователи /АБЗ/ е против отпадане на задължението на надзорната институция да определя минималните премии по задължителните застраховки
Асоциацията на българските застрахователи /АБЗ/ е против отпадане на задължението на надзорната институция да определя минималните премии по задължителните застраховки Гражданска отговорност на
собствениците, ползвателите, държателите и водачите на МПС и Злополука на пътниците в обществения транспорт. Това свое мнение асоциацията изразява в становище по повод промените в проектозакона за
изменение и допълнение на Закона за застраховането. Считаме, че при сегашното състояние на българския застрахователен пазар е преждевременна отмяната на минималния размер на премиите по тези
застраховки, се казва в становището по проекта. Това следва да остане правомощие, запазено за Комисията за финансов надзор
/КФН/ в течение на известен преходен период, твърдят оттам.
От АБЗ предлагат промяната да влезе в сила от 1 януари 2005 г., тъй като според тях възможността за свободно тарифиране на този етап не създава необходимите гаранции за платежоспособността на
застрахователите по тези застраховки и за избягване на нелоялната конкуренция между компаниите. КФН е приела предложението и го е включила в текстовете на закона, съобщиха оттам. Това означава, че
и тази година надзорът ще определя минималните премии по задължителните застраховки, които ще бъдат валидни за сключващите полиците за 2004 г.От асоциацията настояват и през 2004 г.
Да се запази сега действащият по закон режим за сключване на задължителните застраховки в рамките на календарната година. В първоначалния вариант за промени в закона от КФН предложиха текст, който
дава възможност при възникване на застрахователен интерес - закупуване на нов автомобил например, задължителната застраховка Гражданска отговорност на МПС да се сключва със срок не както сега до
края на календарната година, а за срок от 1 г., броено от деня на сключване. Това обаче трябва да става в 15-дневен срок от възникването на този интерес. От асоциацията предлагат и този текст да
влезе в сила от началото на 2005 г., за да се създаде преходен период, в който да се намерят разумни решения на проблемите, свързани с промяната на принципа на действие на задължителните
застраховки, т. е. от твърд годишен към свободно избран от страните период на валидност. Това предложение също е възприето от КФН и включено в проектозакона.
От асоциацията считат още, че във вида, в който се предлага разпоредбата от КФН /договорите за задължителните застраховки Гражданска отговорност и Злополука се сключват в петнадесетдневен срок от
възникването на застрахователния интерес за срок от една година и се подновяват/ се нуждае от съществена преработка и прецизиране, тъй като от нея
Не става ясно какво означава възникване на застрахователен интерес, подновяване, за какъв срок е то, как се извършва, кой носи отговорността в посочения 15-дневен срок и т.н.
Застрахователните дружества предлагат да отпадне и главата за помирителната комисия, което КФН е приела. В Закона за застраховането е записано, че АБЗ създава на свои разноски помирителна комисия
по сигнали и оплаквания на граждани. Но тъй като от АБЗ отказаха да създадат подобна организация /още повече за тяхна сметка/, досега такава няма.
В мотивите на асоциацията се посочва, че изпълнението на конкретния член от закона във вида, в който сега съществува, е невъзможно поради явна юридическа неиздържаност и пълна организационна,
финансова и кадрова необезпеченост.
Самото съществуване на помирителна комисия към АБЗ противоречи на смисъла на съществуването на асоциацията, посочва се в становището. Тъй като асоциацията е сдружение с нестопанска цел, издържащо
се единствено от членския внос на своите членове - застрахователите, буди недоумение изискването асоциацията да финансира със свои средства помирителната комисия, чиито правомощия са да разглежда
спорове между застрахователите /нейните членове/ и застрахованите лица, като при това актовете на тази комисия не са задължителни за страните, коментират от АБЗ. При това положение не би следвало
да се очаква, че орган, финансиран непряко и единствено от едната страна по правен спор, ще бъде обективен в преценките си по този спор, допълват оттам.
Създаването на обща методика за ликвидация на щети по автомобилно застраховане и за уреждане на висящите регресни претенции между застрахователите е излишно и практиката не показва необходимост от
съществуването на подобна методика,се посочва още в становището. В тази връзка те настояват да бъде отменен параграфът. Изпълнението му се затруднява от неговата непрецизност, посочват дружествата
като дават за пример израза автомобилно застраховане. Съгласно Приложение 1 към Закона за застраховането тук са застраховките Злополука, Сухоземни транспортни средства, Товари по време на превоз и
Гражданска отговорност, свързана с притежаването или използването на моторно превозно средство, които са твърде различни, за да може да бъдат обхванати в обща методика. Дружествата смятат, че няма
яснота и за правната сила. Те посочват, че се предвижда КФН да издаде наредба за одобряване на методиката само ако такава е изготвена от експерти, определени от надзора и ако тя бъде изготвена от
АВЗ не би трябвало да бъде одобрена, смятат дружествата. В такъв случай възникват въпросите какво ще е юридическото й значение, ще бъде ли тя нормативен акт и пр. Ако с нея не могат да се
установяват юридически санкции, то тогава какъв е юридическият смисъл от нейното създаване, питат застрахователите.
Отчети
В становището дружествата посочват още, че никъде в европейските директиви по отношение на правната уредба на отчетите на застрахователи няма изискване за подаване на справки в толкова кратък срок
/ежемесечно/. Няма такава практика и в държавите, членки на Европейския съюз, обясняват те. Ежемесечното отчитане ще усложни значително дейността на застрахователите и ще доведе до повишаване на
риска от грешки в отчетността, твърдят застрахователите. В случай че все пак този вариант на отчитане остане, от асоциацията настояват срокът в нея за представяне на месечни справки вместо до 20-о
число на следващия месец да бъде до края на следващия месец. Дружествата предлагат също да има преходен период до евентуалното влизане в сила на тази нова точка, като това стане от 1 януари 2005 г.
От застрахователния надзор обаче обясниха, че въвеждането на ежемесечно отчитане и при застрахователните дружества е с цел уеднаквяване отчитането на всички поднадзорни лица на КФН. В становището
си от АБЗ предлагат още образците на месечните справки, преди да бъдат одобрени от заместник-председателя на КФН, ръководещ управление Застрахователен надзор, да бъдат съгласувани с асоциацията. От
КФН обаче отхвърлят предложението. .