29 Март 2024, 08:01 Днес (0) | Вчера (11)

Застрахователите са се вкопчили в "Гражданска отговорност" като удавник за сламка

14 Ноември 2012 10:50 ИНСМАРКЕТ по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 14 ноември 2012, 10:53

Ако продажбите на задължителната застраховка спаднат, много компании няма да могат да издържат структурите си

През последните 3-4 години застрахователният пазар у нас постоянно се свива. Основната причина за това е световната финансова криза. Тя рефлектира върху възможностите на българското население, от една страна, да купува застраховки, а от друга страна, да купува имущество и активи, които да подлежат на застраховане.
За застрахователните компании най-добрата от финансова гледна точка година за последните няколко десетилетия е 2008 година. Приходите в общото застраховане тогава достигнаха до рекордните за индустрията 1 532,438 млн. лева. В края на 2011 г. приходите вече са доста по-скромни - 1 341,231 млн. лв, което означава, че пазарът се е свил с около 12.5 на сто. Реалният спад на бизнеса обаче е около 10 на сто. В резултати за 2011 г. не са включени приходите на появилите се през последните години няколко клона на чуждестранни застрахователи, които не се отчитат пред КФН, а в същото време развиват активно дейност на българския пазар.
При този постоянно спадащ пазар, всеки приход е добре дошъл. От какво и как се формират обаче приходите? Задълбочен анализ на финансовите показатели на застрахователните компании показва, че имаме спад в почти всички линии бизнес. Приходите на няколко от застраховките се задържат на нивата от преди кризисните години, а единствената полица, по която се отчита сериозен ръст, е „Гражданска отговорност“.
„Тайните“ на успеха на тази застраховка са две. Първо, тя е задължителна и, второ, цената и постоянно расте. Така например през 2007 г. обхватът на застраховката е над 90%, приходите от нея са около 309,634 млн. лв., а средната и цена е около 110 лева. Четири години по-късно – 2011 г., приходите от застраховката вече са 525,374 млн. лв. (с около 70% повече) и то при положение, че обхватът и е паднал с около 20 процента. Увеличила се обаче цената на застраховката - средно с около 100 лв. на полица. Ако държавата и застрахователите бяха съумели да задържат застрахователния обхват на нивата от 2007 г., приходите в бранша щяха да са с около 150 млн. лв. повече и нямаше да имат никакъв спад в застрахователния бизнес.
Друг по-важен факт за този финансов сегмент е, че нараства ролята на автозастраховката за компаниите. Ако през 2007 г. приходите от нея са около 24.4% от общите приходи, то през 2011 г. този процент е вече 39.17 на сто. Това означава, че застрахователните дружества са все по-зависими от продажбата на задължителната автомобилна полица. При положение, че и другите застраховки не се търсят много, логично е компаниите да заложат на сигурната, а и законово регламентирана като задължителна „Гражданска отговорност“.
Това обяснява неимоверните усилия, които полагат застрахователните дружества, за да останат в играта. Ако продажбите на задължителната застраховка спаднат, много компании няма да могат да издържат структурите си, което води до свиване на клонова мрежа и персонал, а от там още по-голямо свиване на продажбите и на другите видове бизнес и минаване на режим на оцеляване. От тази фаза до окончателното напускане на пазара крачките не са много. Никой обаче не иска да абдикира от застрахователния бизнес и затова мениджъри и персонал на повечето компании се стремят всячески да продават все повече и повече от задължителната автополица.
В същото време почти всички застрахователи роптаят, че акумулират загуби от „Гражданска отговорност“, тъй като щетимостта по нея е висока, а и разходите за нейната продажба също.
И въпреки това никой не се отказва от „баницата“, защото направи ли го, може да отпадне от пазара.
Това обаче е опасна игра. През 2007 г. изплатените обезщетения по „Гражданска отговорност“ са били 39.81% от приходите от нейната продажба. През 2011 г. този процент вече е набъбнал до над 51 на сто. Преди, ако компаниите акумулираха доста средства от продажбата на други застраховки, с които можеха временно да покриват загубите от задължителната застраховка, то сега това вече е все по-малко възможно. Първо, защото другите продажби са твърде малко, в същото време приходите и отговорностите на „Гражданска отговорност“ се увеличават, а успоредно с това се увеличава и относителният дял на изплатените обезщетения.
Глътка въздух за застрахователните компании в тази сложна обстановка беше решението на КФН през 2010 г. да ограничи максималния размер на комисионните, които застрахователите даваха на брокерите. Така от нереално високите 30%, а в някои случаи дори 40% комисион, възнаграждението на посредниците падна на около 15 на сто. Спестените разходи за дистрибуция обаче пак не се оказаха достатъчни за някои компании, тъй като преди продаваха по-голямата си част от задължителните полици чрез собствена клонова мрежа, а сега чрез посредници.
Въпреки всички обстоятелства и трудности трябва да отчетем, че повечето застрахователни компании успяват разумно да управляват портфейлите си от продукти и финансовите си резерви. Броят на печелившите компании е повече, отколкото преди 5 години. За този успех факторите са няколко. Сред тях са дисциплиниращият ефект на кризата и упражняваният надзор от страна на КФН. Трябва обаче да бъдем докрай честни и да признаем, че и някои специфики на бизнеса също помагат. За задължителния характер на застраховката и цената, която е обречена да върви само нагоре вече споменахме. Има обаче и още нещо, а то е, че премиите се събират сега, а обезщетенията се плащат след време. Докато дойде време да се плаща обезщетение, ще са взети, нови и нови, и нови премии от продадени полици. Другото е размерът на обезщетенията. Вярно е, че през последните години съдилищата отсъждат все по-високи обезщетения, но не са много далече от лимитите на отговорност и практиките в другите европейски страни.
Тези пазарни условия и специфики на пазара обаче няма да са вечни. Това поставя въпроса пред застрахователите докога и как да се държат за „Гражданска отговорност“ и дали не е по-добре да насочат част от усилията си към други сламки, които да им позволят да останат над водата.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8082
GBP 2.4796 2.4887 2.2803
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив