26 Април 2024, 10:51 Днес (3) | Вчера (14)

Има ли бум на кражбите на автомобили у нас?

29 Март 2013 09:00 ИНСМАРКЕТ по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 27 март 2013, 16:28

Застрахователните компании отчитат ръст в кражбите на застрахованите по каско автомобили

През последния месец кражбите на автомобилите у нас са скочили с около 20 процента. Тази информация се прокрадна в публичното пространство буквално преди няколко дни, но не е потвърдена официално от органите на МВР. Причина за сериозния ръст на противозаконно отнемане, ако информацията се окаже вярна, най-вероятно се дължи на политическото напрежение, което разтърсва страната ни от около месец, смятат експертите. Пак според тях, е възможно народното недоволство да провокира активността на  автокрадците, защото вниманието на органите на МВР е съсредоточено в опазване на обществения ред и те по-спокойно могат да си вършат, така да се каже, работата. Дали това е така, предстои да бъде установено и, надяваме се, публично оповестено.

Иначе по темата дали са се увеличили кражбите на автомобили, или не, се спори от няколко месеца. Причината за това е, че у нас имаше практика МПС, за които се сключва застраховка „каско“, да бъдат маркирани и на стъклата им да се слага стикер, който да указва това. Според различни експерти, в резултат на тази мярка застрахованите автомобили се крадели много по-малко.

През 2011 г. с промени в застрахователното ни законодателство се забрани лепенето на стикери по автомобилите, с които да се отбелязва дали един автомобил е маркиран, или не. Пак според същите промени имаше и отлагателен период за пълното премахване на стикерите от МПС, който изтече в началото на месец октомври 2012 година. Привържениците на премахването на стикерите бяха много, но не бяха и малко броженията срещу тяхната забрана.

Какво обаче реално се случи след премахването на практиката да се използват стикерите, с които да се отбелязват маркираните срещу кражба автомобили?

Проучване на www.insmarket.bg, съвместно с в-к „Застраховател прес“, показва, че компаниите, които нямат много големи портфейли от „каско“- застраховки, не отчитат тенденция за промяна в броя на противозаконно отнетите от техни клиенти автомобили. Това обаче се дължи не толкова на броя сключени застраховки, а на диференцираната ценова политика, която е доста консервативна към определен клас автомобили, а те в същност са най-предпочитаните от автокрадците.

Застрахователните компании, които имат по-голям брой сключени „каско“-застраховки обаче отчитат ръст в кражбите на застраховани при тях автомобили след отпадането на мярката със стикерите. Никой не влиза в конкретика колко са застрахованите в неговата компания автомобили, колко са откраднатите, с колко са се увеличили кражбите след отпадането на стикерите и евентуално колко от противозаконно отнетите застраховани МПС по-късно са открити и върнати на техните собствениците. Тази информация се премълчава, от една страна, заради конкуренцията, а от друга, ако резултатите не са много добри, да не би да бъдат отблъснати евентуалните бъдещи клиенти. Така че напълно ясна и изчерпателна информация за това какво се случва на пазара с автозастраховките и по-специално с кражбата на застрахованите МПС не може да бъде дадена.

За по-обективна, но до някъде, може да бъде информацията, която епизодично се появява от страна на МВР. Проблемът при нея е, че информацията е за кражба на всички видове МПС – застраховани и незастраховани, така че тя не може да бъде показателна дали се е увеличил броят на противозаконно отнетите автомобили след отпадането на стикерите. Все пак информацията от министерството е официална и някакъв критерий, който може да ни покаже какви са мащабите и тенденциите при противозаконното отнемане на автомобили у нас.
През ноември 2012 г. в телевизионно предаване на TV7 началникът на сектор "Престъпления свързани с МПС" Ангел Бадърков, заяви че за около 70 дни (периода септември-ноември 2012 г.) в София са откраднати повече от 40 коли. Той обаче не се нае категорично да каже, че това е свързано с отпадането на изискванията за стикерите. Основни причини за ръста на кражбите, според него, са продължаващата икономическа криза, отворените граници и малките наказания. Той поясни, че главна цел на апашите са коли, които са произведени след 2009 г. и се водят висок клас, като основната дестинация за тях са Арабският свят и бившите съветски републики.

Пак в същото студио Бадърков каза, че първите 10 месеца на 2012 г. има 28 случая на задържани крадци, но голяма част от тях вече са на свобода. Основният проблем е, че законът е доста гъвкав, либерален и има много законни вратички, от които престъпниците се възползват.
По-актуална, но не много конкретна информация, господин Бадърков изнесе преди около месец отново в телевизионно студио, този път на Нова телевизия. Той каза, че на ден в столицата има по около 4-5 кражби на автомобили, но, според него, това е нормална бройка за двумилионна София.

Пак според Бадърков, от началото на годината броят на противозаконно отнетите в България МПС е намалял. Информацията е от средата на месец февруари, но явно нещата през последните 3 седмици търпят развитие в негативна посока.
Друга негова констатация е, че когато крадец си набележи кола, няма какво да го спре.

От МВР не водят точна статистика за марките и ценовите класове автомобили, към които посягат автокрадците. Но все пак според полицаите, а тази информация се потвърждава и от застрахователите, най-предпочитани са автомобили от марките БМВ, "Фолксваген" и "Ауди“. Крадат се и други автомобили, но по-малко. Това са предимно по-скъпи модели, но и евтините понякога са обект на посегателство и то най-често като източник за резервни части.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 25 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8302
GBP 2.4796 2.4887 2.2756
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив