При 84% от анкетираните доходността, която са реализирали от инвестициите им през последните 12 месеца е положителна величина
Информацията, набавяна от социалните мрежиq се оказва основен канал за получаване на информация, свързана с изграждането на структурата и съставът на инвестиционният портфейл - това сочи проучване
на финнасория портал Моите пари, свързано с установяване на инвестиционните намерения и навици на потребителите.
Близо 40% от отговорилите на въпроса "От колко време инвестирате" споделят, че са осъзнали необходимостта и предприели действия, свързани с инвестиране на суми от между 3-5 години. Следващата
група, която се откроява е тази, която инвестира от сравнително кратък период от една година (28%).
Данните от проведеното проучване сочат, че навиците за инвестиране на 34% от анкетираните не са от скоро, като хората, попадащи в тази група споделят, че са започнали да инвестират от повече от 5
до над 15 години. Дългият период свидетелства за вече изградени инвестиционни навици.
Анкетираните определят себе си основно като стремящи се да избегнат риска инвеститори (60%), а 33% обичат да поемат риск, който би могъл да им осигури по-висока печалба или загуба от инвестицията.
Тези данни кореспондират напълно с профила на инвестициите, като 60% от анкетираните споделят, че са избрали да инвестират, използвайки балансирана инвестиционна стратегия, комбинирайки
едновременно няколко типа инструменти, като акции, облигации и борсово-търгувани стоки, с цел постигане на по-добра диверсификация на портфейла. Едва 20% инвестират във високорискови инстументи,
като акции на нововъзникващи компании и други финансови активи с голями флуктуации в цената и разбира се в криптовалути.
Основна съставна част от инвестиционният порфтейл на анкетираните се състои от акции (34%), следвано от по-малко рискови инструменти като ETF’s и дялове на инвестиционни фондове (26%), следвани от
инвестиционни активи с висока волантилност – криптовалути (14%), борсово-търгувани стоки (метали, енергийни ресурси и др.- 12%), следвано от корпоративни и държавни облигации (8%).
Други активи, представляващи интерес:
• Инвестиционни продукти, които предлага затворен инвестиционен клуб
• Peer-to-peer
• Имоти
• Изкуство
Информацията, набавяна от социалните мрежи се оказва основен канал за получаване на информация, свързана с изграждането на структурата и съставът на инвестиционният портфейл (26%). Тук е важно да
бъде даден отговор на въпроса защо потребителите не се обръщат за информация към специализирани инвестиционни посредници и консултанти, като отговорите са комплексни: от недоверие, поради
недостатъчно добре познаване на техните услуги, народопсихология, историческа обослувеност, надценяване на личните възможности и други. Проучването показва, че анкетираните се насочват към
посредниците с вече готови инвестиционни решения.
На второ място се нареждат онези, които са почили следните основни начини, по които са изградили порфейла си:
• Чрез собствено проучване (ползване на специализирани източници, посещение на уебинари и семинари, курсове и др.)
• Интуиция
• На следващи места се нареждат онези, които работят в сферата и разполагат с необходимите познания (21%) и почти толкова са изполвали услугите на инвестиционен посредник (20%).
Анкетираните имат ясно изразени предпочитания и виждат перспектива за развитие в технологичнте и интернет компаниии (39%), следвани от добивни компании, компании във финансовия сектор,
биотехнологични компании и компании, свързани с производството на електромобили. Предпочитанията са насочени към инвестиране на чуждестранните пазари (55%), в частност щатските, следвани от
европейските и на последно място азиатските, основно поради по-високата волатилност и неопределеност при последните.
При 84% от анкетираните доходността, която са реализирали от инвестициите им през последните 12 месеца е положителна величина. Предвид умерено-балансираният профил на извадката, преобладават онези,
които са постигнали доходност между 5 и 15%.