19 Ноември 2024, 13:17 Днес (2) | Вчера (7)

Искат конфискуване на МПС-то при превишаване на скоростта с над 70 км/час

27 Юли 2015 14:00 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Албена Алексиева
A+ A-
Последна редакция: 29 юли 2015, 10:27
Под лиценза на creativecommons

50 лева глоба за шофьора за всеки пътник в колата без предпазен колан

Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата обяви своите предложения за промяна на Закона за движение по пътищата, които целят намаляване на катастрофите и прилагане на положителните практики, свързани с пътната безопасност и насоките на ЕС за безопасността на движението.

Част от предложенията са насочени към повишаване отговорността на водача по отношение на превозваните от него пътници. Например, от комисията искат когато пътниците не ползват обезопасителни колани, защитни каски или системи за обезопасяване на деца, водачът да бъде наказван с глоба от 50 лв. за всеки необезопасен пътник.

Има предложение когато водач управлява моторно превозно средство без сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност" и превозва пътници, да му се налага глоба от 100 лв. за всеки превозван пътник.

Според друго предложение с глоба от 50 лв. трябва да се наказва пътник, който се превозва в/на МПС, управлявано от водач под въздействието на алкохол, лишен от правоуправление, загубил правата си, неправоспособен или ако МПС е без регистрационни номера или застраховка "Гражданска отговорност".

Други предложения са насочени към спазване на скоростта. Сред най-драстичните идеи са моторно превозно средство, с което водачът превишава установената скорост с над 60 км/час, да се спира от движение за срок от един месец, като се задържа на паркинг срещу заплащане, а при превишаване на скоростта с над 70 км/час, мпс-то да се конфискува.

Скоростта е единственият показател, от който зависи степента на увреждане на човешкото тяло. Всички останали причини съдействат за настъпване на произшествието, но само скоростта по време на удара нанася повреди по тялото на човек, посочват от комисията. При научни експерименти са определени граничните стойности на скоростта, над които повредите нарастват много бързо. Ако пешеходец бъде блъснат от автомобил със скорост 30 км/час, от 10 блъснати пешеходци 9 оцеляват един може да загине. При скорост от 50км/час от 10 блъснати  петима загиват и 5-ма оцеляват. Когато скоростта е 70 км/час, от 10 блъснати 9 загиват и само 1 може да оцелее. При страничен удар между автомобили граничната скорост за увреда е 50км/час. При челен удар между автомобилите граничната скорост е 70км/час.  

Санкции се предвидени и при загуба управление на автомобила. Причината за исканията е статистиката, според която през периода 2011-2014 г. при единични ПТП заради загуба на управление и напускане на платното за движение са загинали 938 човека и са били наранени 9872. Загубата на управление и катастрофиране в крайпътното пространство е свързано с практическо неумение за управление на автомобила. Това е достатъчно основание да се приложи принудителната административна мярка отнемане на свидетелството за управление до успешното полагане на проверочен изпит. В същото време мярката "проверочен изпит" ще има психологическо въздействие върху водача който ще внимава повече да не загуби книжката си когато е адекватен, смятат вносителите.

За намаляване на броя на жертвите от пътнотранспортни произшествия в населените места се предлага въвеждане на т.нар. Зона 30. Тя представлява част или части от пътища в населено място, обособена в зона, предназначена за движение на всички участници в движението, чийто входове и изходи са обозначени с пътна сигнализация и максимално разрешената скорост е 30км/час. Предимството на движение в зоната е предоставено изключително на пешеходците и велосипедистите; паркирането в зоната ще е разрешено само на специално обозначените места. Зона "30" се въвежда в редица европейски градове като решение за намаляване на броя на убитите и ранените от ПТП  па улиците в населените места със смесено движение на пешеходци ,велосипедисти и автомобили. Те не се прилагат по основните транспортни магистрали. Въвеждането на тези зони в много страни се извършва след допитване с местното население. През 2014г. в рамките на Европейския съюз е проведено  обществено допитване относно прилагането на зона "30" и резултатите безспорно подкрепят идеята за тяхното въвеждане.

От комисията предлагат още провеждане на конкретни кампании за подобряване на културата за безопасно участие в пътното движение.

От началото на годината до края на месец юни у нас са регистрирани 3259 тежки пътнотранспортни произшествия (ПТП), при които са загинали 307 и са ранени 4040 (от които 3005 леко ранени и 1035 тежко ранени) граждани. 11 от убитите и 479 от ранените са били деца на възраст до 18 години. Това сочи доклад на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, обявен днес. В сравнение със същия период на 2014 г. тежките ПТП са със 104 повече, загиналите са с 20 повече, а ранените са повече с 222.  В сравнение с 2014 г. броят на загиналите пътници е с 20 повече а на ранените с 99 повече.

Детайлен анализ на статистиката сочи, че от загиналите при ПТП 307 участници в движението 149 (48,53%) са водачи, 95 (30,94%) – пътници, а 63 (20,52%) – пешеходци. Регистрирано е  увеличаване на загиналите водачи и пътници в МПС. Повечето убити за периода са мъже (228). Общо като пътници и пешеходци са пострадали 338 жени повече от мъжете, като в повечето случаи зад волана е стоял мъж.

Няколко са основните причини за настъпването на катастрофите.
Превишената и несъобразена скорост продължава да е с най-голям дял за катастрофите по вина на водачите. Поради тази причина са настъпили 1120 (35,47%) от тежките ПТП, при които са загинали 138 (47,26%) и са ранени 1402 (35,51%) човека.
Неправилното изпреварване, неправилните маневри и навлизането в лентите за насрещно движение е следващата по тежест причина за допускането на ПТП. По тази причина са настъпили 550 (17,41%) от тежките ПТП с 68 (23,29%) загинали и 750 (19,00%) ранени.
Отнемането на предимство на МПС е станало причина за 698 (22,10%) от тежките ПТП с 37 (12,67%) загинали и 834 (21,12%) ранени.
Заради отнемане предимство на пешеходец са регистрирани  516 (16,34%) тежки ПТП с 18 (6,16%) загинали и 525 (13,30%) ранени.
Заради употреба на алкохол са регистрирани 100 (3,17%) ПТП с 5 загинали (1,71%) и 140 (3,55%) ранени. Загиналите през същия период на 2014 г. са били 7, ПТП са били 96, а ранените – 122.

В населените места са настъпили 2304 (70,70% от всички ПТП) от произшествията със 122 (39,74%) загинали и 2672 (66,14 %) ранени, като се запазва съотношението от последните години между настъпилите ПТП в населени и извъннаселени места.
Извън населените места ПТП са със значително по-голяма тежест. При по-малък брой регистрирани произшествия в сравнение с тези в населените места – 955 (29,30% от всички ПТП), броят на загиналите е по-голям – 185 (60,26%), в същото време обаче броят на ранените е два пъти по-малък – 1368 (33,86%).

През дните събота и неделя броят на загиналите от пътнотранспортни произшествия е с 51% по висок спрямо останалите дни на седмицата.
Броят на смъртните случаи следва в известна степен нивото на интензивност в рамките на денонощието. Най-висока е вероятността за настъпване на смъртен случай е в интервала от 16 до 20 часа.

Резултатите от пътнотранспортната обстановка дават основание да се направят някои изводи: нараства безотговорното превозване на пътници в автомобилите; над 70% от регистрираните пътнотранспортни произшествия са настъпили в населените места превишената и несъобразена скорост е основната причина за пътнотранспортните произшествия и тежестта на последствията при тях; скоростта е основен фактор, който оказва влияние върху устойчивостта на автомобила и възможностите  да се спре своевременно.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 18 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8480
GBP 2.4796 2.4887 2.3435
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив