Руските клиенти бавят плащанията по сделките в очакване на развой на кризата
Умерената позиция на страната ни и избягването на крайни политически изказвания по отношение на ситуацията в Украйна са ключови за успеха на летния сезон на ваканционни жилища. Това посочват от инвестиционна компания в анализ по темата. Според експертите международният конфликт би могъл да се отрази и позитивно на българския пазар на ваканционни жилища, чиито основни клиенти са руснаците, стига да не започне военен конфликт.
"През последните месеци рублата се обезценява. За руските граждани, чиито спестявания са в местна валута, това е неприемливо и те търсят възможност да "спасят” парите си, като ги вложат изгодно. Ваканционен имот в България е чудесна възможност”, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на едно от инвестиционните дружества у нас.
"Задълбочаване на конфликта в Украйна обаче има своите негативни последици. Руските граждани следят с притеснение решенията на ЕС, особено що се отнася до предложенията да се спре издаването на визи за тях. През последната седмица дори наблюдаваме отчетлива тенденция на изчакване и забавяне на сделките от тяхна страна. Причините за това биха могли да са различни, но ние подозираме, че се коренят именно в опасенията на руснаците от санкции на ЕС. Икономиката ни би могла да пострада сериозно от подобен ход на събитията. Затова е важно страната ни да поддържа своята умерена позиция спрямо конфликта да запази отношенията си в международен план с всички страни”, допълва Петров.
По думите му, ако Европейският съюз и НАТО наложат санкции на Русия, България е длъжна да се съобрази с тях като пълноправен член. Надеждата на бизнеса е, че до подобно развитие на практика няма да се стигне, затова към момента най-важни са сигналите, които политиците ни подават.
Руските клиенти са определящи за българския пазар на ваканционни имоти, до голяма степен и за туризма. За бизнеса, който инвестира в областта, е много важно тяхното поведение и желание за покупки и посещения да не се променя.
Профил на клиента
Показател |
2012 |
2013 |
Националност |
Граждани на Русия |
Граждани на Русия, Държавите от ОНД |
Възраст |
Между 25 и 40 години |
Между 25 и 40 години; Между 55 и 65 години |
Семеен статус |
Семейни с деца или без деца |
Семейни с деца; Пенсионери |
Предпочитан тип имот |
Апартамент с 1 спалня |
Апартамент с 1 и с 2 спални |
Цел на престоя в страната |
Почивка |
Отседналост; Постоянно пребиваване; Почивка |
Продължителност на престоя |
3 месеца |
3 месеца 5 месеца Постоянно |
През последната година е имало и нова тенденция на българския пазар на ваканционни имоти. Все повече руски туристи, купувачи на такива жилища на българското Черноморие, търсят опции за развиване на бизнес у нас. Пазарът на имоти тип "втори дом” през цялата 2013 година бе белязан от стремежа на руските граждани да намерят опция за постоянно пребиваване в България. Тази тенденция по естествен начин породи и опитите на руснаците да започнат бизнес в страната ни.
Устойчиво възстановяване и ръст в активността белязаха пазара на ваканционни имоти в страната ни през 2013 година, се посочва в годишните данни на компанията. На годишна база покачването в броя на сделките с жилища тип "втори дом” е около 7%, като тази тенденция е съпътствана от стабилизиране на ценовите нива.
В края на 2013 година сме станали свидетели на отчетлива тенденция – рускоговорящите клиенти, които в периода 2010 – 2012 г. са насочвали търсенето си към по-големите градове и курорти на Черноморието (Варна, Бургас, Слънчев бряг), сега променят параметрите на предпочитанията си. Те се обръщат към по-малките градчета като Поморие, Созопол, Царево. В част от тези населени места вече се очертава тенденция на създаване на общности от рускоговорящи там. Това предполага откриването на руски училища и други социални дейности, които да подпомогнат социализирането на новите групи, но това е въпрос, силно зависим от местната администрация, чието разрешение предстои да видим.
През 2013 година станахме свидетели на някои обрати на ваканционния пазар, посочват още от компанията. Докато през пролетта показателите бяха силно негативни, активността бе ниска, а пазарът в зимните курорти бе почти изцяло вторичен, то есента бе белязана от около 10% ръст в броя на сключените сделки. Въпреки сътресенията миналата година завърши със стабилни ценови нива и експертите не очакват драстични промени на този показател.
Цени в евро на квадратен метър
Район |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Созопол |
1000-1100 |
1000 |
1100 |
990 |
Слънчев бряг |
400-900 |
400-900 |
300-800 |
290-600 |
Поморие |
950-1050 |
950 |
1000 |
940 |