Потребителите не знаят как се формира лихвата и какво е ГПР
Повече от 71% от българите са изтеглили или ще кандидатстват за ипотечен кредит, за да закупят собствено жилище.
36% от ползват жилищен кредит. От неползващите кредит 42% биха желали да кандидатстват за такъв.
Това сочат резултатите от онлайн проучване на финансовия портал MoitePari.bg за потребителските нагласи при използването на ипотечни кредити. Проучването е проведено сред потребителите на портала,
като са отговорили 1394 души.
Ползващите кредит най-често са получавали такъв за срок от 15 до 30 г., докато неползващите биха желали да получат кредит за срок 10-15 г., сочи проучването.
Желаещите, но все още неползващи жилищен кредит, за разлика от вече ползващите такъв продукт, са по-информирани относно процеса на ипотечно кредитиране. Те залагат на обективни показатели за сравнение на офертите и на професионален съвет от кредитен консултант.
Интересна подробност е, че като цяло българите не сам много запознати колко точно струва ипотечният креди и как се формира лихвата по него. 46% от отговорилите на въпрос как е формирана лихвата им, не са запознати с методологията. За 33% от далите отговор, в анкетата на неползващите ипотечен кредит потребители, начинът на формиране е без значение, ако е достатъчно ясно обяснен и лихвата може да се прогнозира.
36% от ползващите ипотечен кредит, са избрали своята оферта според лихвата й, а само 23% са посочили ГПР като фактор. При желаещите да ползват кредит, ГПР е вече на първо място (53%), макар че и лихвата продължава да има сериозно влияние (50%).
Неползващите жилищен/ипотечен кредит към настоящия момент предпочитат фиксирана лихва за целия срок на договора (58%). Към момента такива условия не се предлагат и не са се предлагали от финансиращите институции. Въпреки това 44% (най-голямата част) от ползващите вече ипотечен кредит твърдят, че тяхната лихва е фиксирана за целия срок на договора. Допускаме, че това се дължи на объркване у потребителите, тъй като към момента такива условия се предлагат само за определен срок от кредита.
При избор на оферта ползващите кредит са се доверили на промоция по даден продукт (27%) и на голямата и позната банка (26%).
Годишният процент на разход като показател присъства основно в отрицателните отговори на ползващите кредит на въпрос какъв е неговия размер по текущия кредит. 14% от далите отговор посочват, че не
са обръщали внимание. 29% от далите отговор на този въпрос, обаче, отговарят, че не го помнят, но
Въпреки общата оценка, че жилищните/ипотечни кредити са скъпи, 67% от далите отговор на въпрос дали са допускали просрочия, отговарят негативно. 16% от отговорите сочат просрочия до 1 месец, което
на практика е редовно обслужван кредит. Такъв е и процентът сумарно на всички, които са посочили просрочия над 1 месец, т.нар. "проблемни” кредити.
Основният начин за избор на кредитираща институция остава чрез посещение на офисите на една или няколко компании – при 55% от ползващите кредит потребители и 63% от очакващите да кандидатстват за
такъв. Голям е и процентът на ползващите кредит, доверили се първоначално на мнението на приятел – 27% от анкетираните. Търсещите такъв кредит в настоящ или бъдещ момент, предпочитат сравнения в
Интернет (50%) или да потърсят услугите на кредитен консултант (21%).
Въпреки трудностите понякога един подобен кредит да бъде обслужван както ползващите, така и неползващите кредит са обнадеждени, че дори и при временни затруднения, те ще се справят с обслужването
му. Така считат 34% от далите отговор на такъв въпрос и вече ползващи кредит. При неползващите кредит процентът оптимистично настроени е 51% от далите отговор на такъв въпрос.
Промените в Закона за потребителския кредит, приети на 09.04.2014 г., няма да повлияят на най-малко 29% от анкетираните, ползващи вече жилищен кредит. Те не планират рефинансиране изобщо или нямат
такава възможност. Потребителите, за които предстои търсенето на ипотечен кредит, се разделят на две равни групи, едната с мнение, че промените в закона няма да окажат влияние върху атрактивността
на офертите (39%), а другата – точно обратното (отново 39%).