Опасна ценова конкуренция заплашва стабилността на пазара
Застрахователите в САЩ и Меката на застраховането Великобритания биха тревога заради мрачните перспективи пред бранша. Опасността от намаляване на премиите в застрахователните компании по света се
превръща в централен проблем, който е най-коментираната тема сега. Това може да доведе до колосални затруднения в бранша.
Дейвид Стречан, ръководител на отдела за контрол върху застраховането във финансовата комисия на Острова, предупреди поднадзорните застрахователни компании за рисковете, които могат да произтекат
от намаляващите премии при сегашните пазарни условия в края на миналата седмица. Според него се комбинират редица негативни фактори. Сред тях са големите загуби, реализирани след ударите срещу
Световния търговски център, продължаващата слаба инвестиционна активност, както и фактът, че много от прогнозите на анализаторите не се сбъднаха и на практика оказаха негативен ефект върху
бранша.
Напоследък компаниите се стремяха към печалба, като премиите нарастваха и едновременно с това се подбираха все по-внимателно рисковете, които да покриват. С това те жертваха пазарния си дял, а
браншът изживя период на рационализация. Сега обаче анализаторите сигнализират за старт на опасна ценова конкуренция. Вероятността тя да се прояви е най-вече в сегмента на частния автомобилен
бизнес. Този сектор претърпя сериозни загуби във Великобритания през 2002 година. Тогава той не постигна очакваната пазарна капитализация и загубите достигнаха до 149 милиона паунда.
В САЩ и тази година общото застраховане отчита значителен премиен ръст. Това се бе превърнало в стабилна тенденция, след като от 1998 година насам премиите отбелязват растеж. Вярата в тази
стабилност обаче е твърде разклатена поради факта, че печалбата в сектора продължава да спада. За 2003 година степента на възвръщаемост на годишна база е 9.7%, докато желаните от инвеститорите нива
са на 15%. Експертите коментираха широко миналата седмица, че е дошъл краят на стабилността на пазара и че всяко подобрение в резултатите на застрахователните компании би могло да доведе до
хиперконкуренция за пазарен дял. Стриктното ценообразуване обаче винаги е било жизненоважно за застрахователите, казват анализаторите. Великобританските надзорни институции заявиха, че отблизо ще
наблюдават поднадзорните си лица, за да предотвратят надпревара в цените и дъмпинг и по всичко личи, че най-големите застрахователни пазари се боят от едно и също нещо.
Търговският мениджмънт би могъл според специалистите да се обърне към няколко алтернативни варианта за оцеляване. Като такъв се определя образуването на монополни сдружения, групи за намаляване на
риска и други. Подобни алтернативни варианти до 1985 година например в САЩ са засягали по-малко от една четвърт от пазара, докато днес те са достигнали до една втора от пазара в Щатите. Въпреки
това ожесточената конкурентна борба на пазара се индикира от нарастващия брой на дружества, обявяващи се в неплатежоспособност. Средно по 33 компании годишно изпадат в несъстоятелност през
последното десетилетие, но през изтеклата година тази бройка се е увеличила застрашително на 38, а през текущата тенденцията се задълбочава. Застрахователните компании са поставени под силен
конкурентен натиск, изтъкват наблюдателите. Фактори, засилващи несигурността в средата, са растящите разходи за здравеопазване, природните бедствия и катастрофите по вина но човешкия фактор,
тероризмът и не на последно място измамите.
Препоръките към застрахователите се свеждат като цяло към това да се цели устойчива, а не бърза печалба. За целта се препоръчва специално насочване на вниманието към оценка на риска, ценообразуване
на базата на разходите и презастраховане на активите. Слепият стремеж към растеж и наивното очакване на печалба от инвестиции на финансови пазари са обречена стратегия, коментират експертите.