От КПКОНПИ алармираха, че някои текстове в законопроекта повишават риска от корупция
В края на миналата седмица приключи общественото обсъждане по последния проект за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Част от тях са свързани със събираемостта на глобите и застраховка
"Гражданска отговорност". Проектът е подготвен от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Министерството на вътрешните работи. Светозар Димитров от СБА отправя още един поглед
към предложенията, като обобщава какво се променя за шофьорите при извършване на нарушение.
Една от основните промени касае актовете и наказателните постановления, които да бъдат заменени с фишове при административни нарушения с изключение на шофиране без винетка. С тях ще се отнемат и
контролни точки. Фишовете ще могат да се обжалват в 14-дневен срок пред районния съд. При заплащане на фиш до две седмици от неговото издаване ще се заплаща само 70 на сто от наложената санкция, а
ако след обжалване съдът потвърди глобата, то тя ще бъде дължима в пълния размер.
Как ще се връчват фишовете?
Вносителите искат да улеснят процедурите по връчване на фишовете. Това ще се случва присъствено, но и в отсъствието на нарушителя. При втория вариант, освен по пощата, се предвижда служители,
определени от министъра на вътрешните работи, да извършват задължително две посещения до постоянния адрес за връчване на фиша. Ако нарушителят не бъде открит там, той ще бъде известен със
съобщение, поставено на "таблото за обявления или в интернет страницата на съответната структура за срок, не по-кратък от 7 дни, след изтичането на който фишът се смята за връчен."
Нововъведение е изпращането на имейл, предоставен от водача при издаване или подмяна на свидетелството за управление на МПС.
Какви са аргументите на вносителите?
Според институциите "не са редки случаите на нереализиране на административно-наказателна отговорност поради изтичане на установените в закона давностни срокове." В мотивите за предложените промени
е записано още, че шофьорите с много нарушения се чувстват безнаказани, което повишава риска от катастрофи, а това води до неизпълнение на целите на приетото пътно законодателство. Друг
аргумент на вносителите е, че чрез използването на съвременни технически средства ще се съкратят сроковете по административно-наказателното производство и ще се спести от ресурса на МВР.
Какви са критиките към измененията?
От сайта на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), които имат задължение да съгласуват всеки законопроект на изпълнителната власт за
наличието на корупционен риск, изтъкват съображенията си относно така предложените промени. От Комисията посочват риска от корупция, тъй като се концентрират властнически правомощия в служителя на
МВР, който едновременно изготвя фиша и налага наказанието като определя вида и размера му. Освен това риск от корупция възниква и в друг аспект – фишът се налага в присъствието на свидетел, който
обичайно е вторият патрулиращ служител.
Какви други предложения за промени за шофьорите предлага държавата?
В новия законопроект се предвижда да отпадне мярката по отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство и свалянето на регистрационните табели при липса на валидна застраховка
"Гражданска отговорност". Не става ясно обаче какви са мотивите за поисканата промяна. Припмняме, ИНСМАРКЕТ вече писа, че от Асоциацията на българските застрахователи се обявиха срещу отмяната на
тези мерки с мотива, че те не са заменени с друг контролен механизъм. В свое становище до институциите от АБЗ посочиха, че вредите при пътни инциденти на автомобилистите трайно се увеличават, а
България е водеща в Европейския съюз по жертви на пътя. От Асоциацията предлагат допълнителен по-ефективен контрол чрез системата на БГ Тол.
При неправилно паркиране в отсъствието на нарушителя глобата да се налага на собственика на превозното средство. От КПКОНПИ обръщат внимание, че се предвижда фишът за неправилно паркиране "да се счита за връчен от датата на закрепване на уведомлението към моторното превозно средство". Според Комисията няма правила за начина на закрепване на фиша, а това създава предпоставка за "случайни природни събития, както и евентуална чужда намеса с цел отстраняване на фиша", което води до неефективност на предложената промяна.
Предлага се да отпадне и нуждата от носене на контролния талон.