Йордан Кифов, изпълнителен директор на ЗД "БУЛ ИНС" АД
Господин Кифов, в последно време много се изписа за една от най-невралгичните застраховки - "Гражданска отговорност". Какви са според вас проблемите, свързани с нея?
- Първо
трябва да си отговорим на въпроса що е то Гражданска отговорност?
Ситуацията в момента ми прилича на щраус, заровил главата си в пясъка. Европейската общност иска да намалим два пъти смъртността по пътищата.
Какво правим ние? - Нищо.
Как може да се реши въпроса? - По един единствен начин, чрез криминализиране на деянието несключване на "Гражданска отговорност".
Да, но има страни, където липсата на застраховка бе криминализирана и вече се отменя ...
- Така е, но у нас е крещяща нуждата от криминализиране поради факта, че тази година,
не искам да съм лош пророк, едва ли над 30% ще сключат тази застраховка.
Цените скачат, защото няма друг избор. И пак са недостатъчни за тези огромни отговорности, които застрахователите трябва да покриват. Проблемът е съществен, защото ние сме престъпници спрямо себе
си, децата си, съседите си и обществото, в което живеем. За мен това, което става по пътищата, е неорганизирана престъпност. Положението е критично, защото на пътя хората са в някакво истерично
надпреварване със себе си. Трябва да има спирачки. Това може да стане с превенция. Превенцията е, на първо място, страх от несключване на застраховката и, второ, изключително засилен полицейски
контрол. Всеки задържан без такава застраховка трябва да си понесе наказанието.
Какво да е наказанието?
- Достатъчен и обществено полезен труд. Достатъчно е да му объркаш свободата на нарушителя, за да знае следващия път, че трябва да си купи задължителната застраховка. Прави ми впечатление, че
същият този българин, който е престъпник спрямо себе си и държавата си, е много хрисим, когато напуска България. Тогава надлежно си купува "Зелена карта", не натиска педала, когато е по
магистралите. Значи, ние сме лоялни към чуждата собственост, към чуждите деца, а към собствените сме престъпници.
Нима всичко в бранша е в черни краски?
- Е, има и положителни неща. Досегашното сключване на застраховката ГО бе напълно объркано и безсмислено. Положихме някакви основи,
които може би след години ще дадат резултат. Променихме изцяло философията на сключване на застраховката и я ориентирахме към правилната посока. Това е един може би 10 ноември в застраховането,
като тази застраховка е изключително важна за националната икономика.
Другият проблем, който забелязвам, е, че всички застрахователи в момента вече притежават този т.нар. Гаранционен фонд. Тоест, социалният фактор, който крепи пазара на ГО и който се крепи на
базата на сключените застраховки ГО. Процент от тези застраховки отива в Гаранционния фонд, за да обезщети пострадали хора от шофьори без застраховка. Това е страхотно.
Ние имаме задължение да не падаме под санитарния минимум 3 млн. лв. и всички застрахователи да внесем гаранционния капитал. Страшното тук е, че ако се появят гастрольори на пазара (а предполагам,
че тази година ще има), ще има фалити. Гастрольорите са безотговорни хора, които ще вземат голямо количество застраховки ГО, без да имат съответното покритие, без да бъдат контролирани от КФН и
които няма да имат средства да платят, когато дойде моментът.
Моят апел към всички, които сключват застраховката ГО, е да си направят сметката с какво дружество я сключват. Българинът трябва да се замисли и при сключването на евтина полица за това, че
неговият застраховател може да фалира и тогава той може да е държан отговорен за случилото се събитие, а никой от никъде няма да му даде пари. Хората най-после трябва да се стреснат по отношение на
тази застраховка и да разберат, че без нея карат машина за убиване на четири колела и не може да не носят отговорност за това.
Реално ли е водач в пенсионна възраст, който има автомобил от ранната си младост, чиято стойност не е повече от 200 лв. да плаща годишно по 100-120 лв. за застраховка и още толкова под
формата на данъци и такси? Каква е логиката?
- Като се родиш, никъде не пише, че трябва да караш автомобил. Същественият проблем е, че доскоро всички бяхме еднакво бедни, а сега
всички искаме да сме еднакво богати. За 15-те години преход започнахме да осъзнаваме, че сме различни. Всеки според способностите си ще трябва да кара съответното превозно средство или да се
придвижва пеша. Досега е било едно, сега ще е друго. Трябва да сме наясно, че ако до 2007 г. не регулираме нещата със задължителната застраховка, на нас ще ни го наложат. Та една Македония има 90%
събираемост по "Гражданска отговорност".
Вакантният пост за шеф на застрахователния надзор в КФН ще се отрази ли негативно на застрахователния пазар и в частност на предстоящата кампания за "Гражданска
отговорност"?
- Това е проблем, който би трябвало да се реши от Министерството на финансите по някакъв начин и не е в моята компетенция. Предполагам, че трябва по
най-бързия начин да се назначи някой, който трябва да се съгласува с нас и да ни надзирава... Но вече не смея нищо да вярвам или да си въобразявам. Надзор се осъществява с надзорник.
А как стои въпросът с идеята за създаване пул между застрахователите за предлагането на "Гражданската отговорност"?
- Идеята е мъртва. Смисълът на един пул е всички играчи да влязат вътре, защото смисълът е да се защитим от самите себе си. Проблемът на българското застраховане е неговото самоизяждане
отвътре - поради неравнопоставеността на дружествата, нерегулирането на пазара и динамиката, с която се развиваме в прехода. Когато интересите са различни, е страшно. Няма единомислие и няма
да се стигне до създаване на такъв пул.
Разсроченото плащане по "Гражданска отговорност" ще доведе ли до някакви сътресения на пазара?
- Ще доведе до жесток катаклизъм. Потърпевши ще са малките дружества. Това е вратичка за злоупотрлеба, защото българинът се интересува не от застраховка, а то това да има байрак, който да размахва
и да не го глобяват.
А идеята за въвеждане на стикери?
- Това е една идея, по която работим, защото по закон сме задължени да го направим. Тук въпросът ще бъде с гарантиране на сигурността.
Ето, че някой от промените в законодателството са за добро...
- Да, но повечето от тях няма да влязат реално през тази година. Всяка една полица ще има основните реквизити за
коефициентите, които трябва да бъдат попълнени, за да създадем бъдещата база данни.
Сигурен съм, че поне две години положението с "Гражданска отговорност" ще бъде "пълна боза". Ще има неправилно сключени полици. Тарифирането се утежнява, защото се застъпва една застрахователна
сума за тази година, а за следващата в сила влиза друга; ще има много платени обезщетения поради допуснати грешки. Това ще го осъзнаят много от дружествата след като приключи годината.