Удължаването на човешкия живот и все по-големите разходи за здравеопазване са основните предизвикателства пред европейските пенсионни системи - Тибор Парницки, регионален координатор IOPS
Господин Парницки, каква е пенсионната система във вашата страна и какви са специализираните пенсионноосигурителни практики?
Всички работещи унгарци са задължени да участват в системата за социално осигуряване. В момента има два типа пенсионноосигурителни системи: преустроена държавна пенсионна система и мандатна частна
система за осигуряване. Преустроената държавна система е финансирана на базата на осигурителни вноски. Държавата съхранява 75% от средствата, а частните дружества – 25%. Работещите граждани се
включват или си избират в система на осигуряване в зависимост от това на каква възраст са били към 30 юни 1998г. Всички граждани, постъпили на работа след тази дата, са задължени да се включат в
системата за допълнително осигуряване.
По правилата на допълнителното осигуряване работещите внасят средства в одобрения за текущия мандат пенсионен фонд. Вноските се трупат в индивидуални сметки.
През 2005 г. мъжете се пенсионираха на 62, а жените – на 58 години. Минималният стаж за пенсия е 20 години.
Размерът на пенсията е определен от средния нетен приход на работника, получен след първи януари 1988г. Доходите през годините преди последните три години преди пенсионирането се определят по
показателя на годишното повишение на средната заплата. Индексът на средния месечен доход се изчислява до достигането на „таван“ за определянето на база за обема на пенсията. След това към
получената основа се прилага пенсионна формула на трудов стаж от 10 до 40 години. Формулата е регресивна, разпределя повече пенсии за по-ниските стъпала на пенсионната база. Обемът на пенсиите се
увеличава в зависимост от средната заплата и инфлацията на цените на дребно. Има и тринадесета пенсия, ако има и някакво друго увеличение, пенсиите се равняват на 60% от покритите приходи.
По- ранно пенсиониране е възможно със съответното намаление на пенсията.
Какво е общественото мнение за частно управляваните пенсионноосигурителни схеми?
Частните пенсионноосигурителни дружества са неделима част от осигурителната система, те са инвеститори на капиталовия пазар, както и клиенти на финансовите посредници. Една трета от работещите имат
пенсионен влог. И все пак това не е достатъчно, средният размер на тези активи далеч не е достатъчен, за да гарантира адекватна възвръщаемост. Наскоро бяха въведени изменения в данъчната политика,
които дори намалиха данъчните облекчения върху пенсионните влогове.
Доброволното осигуряване, спонсорирано от работодателите, става по следните начини:
1.Допълнителни вноски в „мандатния“ пенсионен фонд
2.Доброволни осигурителни вноски
3.Застраховка живот със спестовен характер
Мандатните пенсионни фондове може да са основани от финансови институции, местната власт, работодатели, трудови или професионални организации. Мандатният фонд трябва да има лиценз и да разполага с
минимален брой членове, за да може да извършва дейност. Контрол върху пенсионните фондове се упражнява от страна на службата за финансов надзор.
Вноските по допълнителното осигуряване могат да се внасят от самия работещ или от работодателя, като за вноските има определен лимит. Печалбата се изплаща като пенсия, при определени условия може
да се изплати и цялата сума наведнъж.
Частните пенсионни фондове не зависят от държавната осигурителна система и действат като самостойни структури. Обикновено фондовете се ръководят от застрахователя на работодателя или от финансовите
институции. Инвестиционните структури на пенсионните фондове трябва да отговарят на изискванията на Организацията за икономическо развитие и сътрудничество.
Данъчно облагане
Мандатни пенсионни фондове
Работещите получават 25% данъчен кредит върху вноските в пенсионен фонд. Печалбата от инвестициите на фонда се натрупват като заместител на данъците, които трябва да се плащат. Сумите, внесени от работодателя, се считат за суми, които могат да се отнемат от общия обем на дохода, върху който се плаща данък.
Фондове за доброволно пенсионно осигуряване
Осигурените лица получават данъчно облекчение от 30% върху общия размер на сумите натрупани в пенсионния им влог, максималният обем на това облекчение е HUF 100 000. Данъчната служба прехвърля
сумата в пенсионния влог на осигуреното лице. Вноските, които работодателят е внасял във фонда за доброволно пенсионно осигуряване, подлежат на данъчно облекчение в размер до 50% от минималната
заплата.
Инвестиции
Активите, управлявани от фондовете за допълнително пенсионно осигуряване, възлизат на HUF 995 милиарда в края на 2003. Взаимните фондове управляват по-малко от 0.1% от активите, които управляват
мандатния и доброволните пенсионни фондове взети заедно.
Банки и застрахователни компании притежават 10 от 18 мандатни фонда и 11 от 70 доброволни пенсионно осигурителни фонда. Фондовете, собственост на работодатели, трябва да имат екип от мениджъри,
които да управляват активите на дружеството. Има 15 големи компании, чиито клиенти съставят 80% от осигуряващите се лица и които управляват 86% от всички активи. Шест големи финансови групи
доминират осигурителния пазар.
Мандатните и доброволни пенсионни фондове инвестират повече от 70% от активите си в държавни ценни книжа, 5% в корпоративни бонове, 9% в акции и 7% в инвестиционни фондове. Инвестирането в
недвижима собственост и чужди активи не е характерно. Има някои ограничения, максимум 70% от активите могат да се инвестират в ДЦК, 30% могат да са във валута различна от тази, която всеки член
има.
Според прогнозите на надзорното ведомство, през 2020г. активите могат да достигнат до стойност, равняваща се на 30% от БВП. Активите могат да се повишават с по 20% на година през следващите няколко
години. Пенсионните дружества ще започнат да присъстват все повече на борсата и на пазара за ДЦК.
Кои, според Вас, са основните предизвикателства пред европейските пенсионни системи в контекста на съвременните условия?
Главното предизвикателство е възможното удължаване на човешкия живот, както и все по- големите разходи за здравеопазване. Тези фактори променят ситуацията и в един момент обемът на пенсиите може да
се окаже неадекватен.
В какъв аспект трябва да бъдат проведени реформите?
Пенсионната система трябва да обединява много елементи, казано накратко, трябва да се състои от три стълба. Но може да се каже, че осигурителният влог има повече от три разновидности. Другото
предизвикателство е как спестяванията да се превърнат в пенсия.
Кои са основните предизвикателства пред осигурителните системи на страните, чието присъединяване към ЕС предстои, една от които е и България?
Нашата пенсионна система предлага един базисен модел. Наскоро въведените изменения дават тласък на различни тенденции за развитие на пенсионноосигурителните системи в държавите от Централна и
Източна Европа и са в полза за развитите финансови пазари. В същото време законовите разпоредби на ЕС наблягат върху защита правата на имигрантите и трансграничната дейност на осигурителните
компании. Но се изисква минимална административна база, като нашата, за да може нашите държави да не са само предмет на трансгранична осигурителна дейност, но и да осигуряват пенсионноосигурителни
услуги.