17 Май 2024, 06:08 Днес (0) | Вчера (11)

"Гражданската отговорност" ще стигне 180-200 лв. до края на годината

13 Септември 2007 10:33 INSMARKET по статията работи: 2
A+ A-

За съжаление, все още приемаме застраховката като вид данък, коментира Евгени Игнатов

Господин Игнатов, как ще коментирате сегашните цени на застраховката „Гражданска отговорност“? Адекватни ли са на риска, който компаниите носят?
Говорейки за застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите, винаги първо се обръща внимание на размера на застрахователната премия. Това е и една от предопределящите причини за избора на едни или друг застраховател при сключването на тази застраховка. През 2007 г.  застраховката се продава на цени близки до валидните за пазара през 2006 г. Но тук е мястото да се отбележи и разликата, настъпила в покритията по застраховката – тя вече покрива и събития, настъпили на територията на Европейския съюз (ЕС). Всеки застраховател следи тенденцията в развитието на размера на предявените щети, настъпили както на територията на България, така и на територията на ЕС и всеки застраховател сам определя достатъчността на премията, необходима да покрие тези евентуални бъдещи плащания. Ясно се очертава необходимостта от нарастване сумата на средната премия по тази застраховка, като личните ми очаквания са до края на годината тя да се доближи до 180–200 лв.

Освен войната, която се води  по пътищата у нас, вече отчитаме и голям поток от чуждестранни туристи – само до края на юли страната ни е посетена от близо 3 млн. чужденци...
В България честотата на възникване на ПТП е висока – всяка година се отчитат приблизително 1000 души, загубили живот по пътищата на страната. Вземайки предвид и факта, че населението намалява демографски с всяка следваща година, тенденцията наистина е притеснителна. Не трябва да се забравят и хилядите осакатени и наранени хора, претърпели лични болки и страдания след ПТП, както и увредените МПС и имущества.
Точно тук е мястото на застрахователя по застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите. Именно той е страната, поела ангажимент по застрахователната полица при настъпване на ПТП по вина на притежаващ  тази полица водач – да покрие възникналите имуществени и неимуществени вреди, претърпени от увредените лица. А покриването на вредите се извършва с изплащане на обезщетение. Тоест размерът на премията е факторът, който гарантира възможността да бъдат се изплатят тези обезщетения.
Следвайки тенденцията на растеж в размера на присъдените суми за претърпените в ПТП неимуществени вреди и увеличения брой ПТП у нас и с  оглед запазване платежоспособността на целия български застрахователен пазар, е необходимо увеличаване на размера на застрахователната премия.
Както споменах, основание за увеличението е това, че по тази застраховка се носи риск и се покриват събития, настъпили и на територията на ЕС. Нека да припомня, че до края на 2006 г. застраховка “Зелена карта”, която покриваше тези събития, струваше 150 лв. за период от 15 дни. В момента срещу 100 лв. се носи рискът в рамките на една година за територията на България и ЕС. Изхождайки от практиката, валидна за различните страни от ЕС при определяне размерите на обезщетения, всеки застраховател сам е длъжен да определи достатъчния размер на премията.

В какви граници трябва да се движи цената на застраховката и колко трябва да достигне тя, за да е адекватна на европейските цени?
Размерът на премията трябва да е адекватен не на европейските цени, а на развитието на портфейла, броя изплатени и предявени щети, така че всеки  застраховател да може да гарантира плащанията по тези претенции.

Каква е нагласата сред компаниите спрямо цената на застраховката?
По-интересна за мен е нагласата на потребителите към тази застраховка. За съжаление, застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите все още продължава да се приема като вид данък, а в някои случаи даже се приема и като застраховка за щети, настъпили по застрахованото МПС. Необходимо е провеждането на разяснителна кампания, в която на достъпен език да се обясни каква застраховка е тя, какво покрива и какви реални обезщетения като суми се изплащат в практиката. И какво би се случило с водач, причинил виновно ПТП без наличието на валидна застраховка “Гражданска отговорност”.

Има ли промяна в цените, предлагани от вашата компания?
ЗПАД “ДЗИ – Общо застраховане” при определяне размера на премията по застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите е съобразил всички нормативни изисквания към застраховката и към настоящия момент компанията не е променяла цените по застраховката.

След 1 август 2007 г. МПС-та с  българска регистрация, излизащи в страни от Европейското икономическо пространство, не се проверяват по границите за наличие на „Зелена карта”. Има ли вече заявени случаи на излезли в ЕС наши коли, които не са обявили, че ще пътуват в страните от ЕИП и които се претърпели ПТП? При такива случаи покривате ли отговорността, ако направят ПТП?
Към момента няма настъпили ПТП на територията на Европейското икономическо пространство със застраховани водачи без наличие на Международна карта за автомобилна застраховка (сертификат “Зелена карта”). При наличие на такъв случай, следвайки задълженията, поети с Кодекса за застраховане, сме длъжни да покрием настъпилото събитие и да изплатим обезщетение.

Инж. Евгени Игнатов е директор на дирекция „Автомобилно застраховане“ в „ДЗИ-Общо застраховане” АД

 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Да да вече се опарих, имах щастието да катастрофирам в чужбина и от моята компания никакво съдеиствие, става въпрос за "Лев Инс" повече неща да ги чувам нито тях нито бензина който дават.
#0 | от потърпевш | преди
Ами Вие, господине,за жълти стотинки искате застраховка ГО,бензин без пари а сте и виновен предчувствам,какво съдействие търсите.Компанията е платила на пострадалия,ако пък сте пострадал, търсете компанията на виновния.Не може "онова нещо" вътре и душата в рая.
#-1 | от Умна | преди
Валидни за 16:10 16 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8056
GBP 2.4796 2.4887 2.2784
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив