02 Май 2024, 14:12 Днес (9) | Вчера (0)

Засега няма надежден начин за ценообразуване на „Гражданската отговорност“

07 Февруари 2008 16:07 INSMARKET по статията работи: 3
A+ A-

Автозастраховките генерираха голяма част от ръста ни през 2007 г., коментира изпълнителният директор на "Интерамерикан България" ЗEАД Коста Чолаков

Господин Чолаков, какво сочат финансовите резултати на компанията за 2007 година? Доволен ли сте от тях?
Доволни сме от резултата. По предварителни данни сме над планираното в годишния бизнес план. Мисля, че по премиен приход ще бъдем и доста над ръста на пазара, така че резултатите ни ще бъдат добри, съпоставени с целите, които сме си поставили, както и с предходната година.

Кои от застрахователните продукти генерират този ръст?
При нас традиционно най-голям дял имат имуществените застраховки, но през последните 2 години доста активно навлязохме и в автомобилното застраховане, така че през 2007 г. доста голяма част от ръста се дължи на автомобилните застраховки. Естествено, това беше съчетано и със сериозно разширение на нашата агентска мрежа, както и с голяма активност на маркетинга и рекламата. Към края на годината имаме 25 агенции и 10 офиса, или общо 35 точки на територията на страната.

Един от продуктите, с които сте познати на пазара, е автоасистансът.
Да, ние сме едни от пионерите в тази област. Това е услуга, която се развива от отделна компания – "Интерамерикан асистанс" ЕАД, също собственост на Eureкo. Прогнозирам още по-добро бъдеще на тези дейности. От година и половина започнахме да работим и по направлението „медицински асистанс“ с друго наше дружество от групата – EuroСross.
В момента сме в процес на цялостно поемане от EuroСross на мениджмънта по асистанс услугите в България. Надяваме се това да стане в рамките на тази година. Очакваме качеството на предлаганите услуги да се повиши още повече – колегите са със сериозно ноу-хау в това отношение. От друга страна пък ние ще можем да се фокусираме върху застрахователния бизнес. Определено смятам, че тази наша крачка беше в правилна посока преди няколко години и днес името ни се свързва с асистанс услугите.

С колко застрахователни компании имате договор по линия на асистанс услугите?
Засега има 5 застрахователни компании, които ползват нашите услуги.

Какъв е интересът към здравния асистанс?
Това е услуга, която най-вече се предлага на чужденци, пребиваващи в България, както и на българи, които пътуват в чужбина. Смятам, че тази услуга ще има голямо бъдеще с развитието на доброволното здравно осигуряване.

В едно наше интервю с главния изпълнителен директор на Eureko – Маартен Диксхорн, той каза, че имате интерес към здравното осигуряване. Още ли поддържате интереса към този сектор и водени ли са вече разговори с наши дружества?
Водени са разговори с няколко компании. Като цяло проучихме този пазар, за да видим има ли компании, които желаят да работят с нас на някаква база, но в крайна сметка още не сме предприели стъпки в тази насока. Смятаме, че този бизнес има много голямо бъдеще и за Eureko е естествено да проявява интерес, защото в Холандия сме най-големият здравен осигурител. В почти всички страни, където Eureko има компании, се развива и здравното осигуряване. В някои страни дори развиваме здравна услуга чрез собствени болници, така че  е естествено и в България да се случат някои от тези неща. Въпросът е сега ли е подходящият момент, след като в здравния сектор няма никаква реформа.
В Холандия въпросът е решен с цялостно демонополизиране на системата. Всички осигуровки отиват в частни фондове, няма държавна здравна каса. Мисля, че можем да почерпим богат опит от Холандия в това направление. Там реформата не се случи за един ден и самите холандци минаха през междинен етап, в който дълги години имаше 2 стълба, но от 2 години насам системата е изцяло частна.  Фондът на Eureko в Холандия е най-големият с около 4 млн. осигурени.
Кога ще бъдем готови за промяна в здравния сектор обаче не се наемам да прогнозирам, защото това е политическо решение.

В какво ще съсредоточите вниманието си тази година?
Ще продължим да работим върху съчетанието на асистанс и застрахователни услуги.
Тази година най-големият ни приоритет е да сложим успешно начало на животозастрахователното ни дружество, лицензирано в края на миналата година. Там сме фокусирали усилията си.

Какъв пазарен дял си поставяте като цел в животозастраховането?
Плановете ни са дългосрочни. Смятаме, че в десетгодишен срок трябва да се стремим към 4-5% пазарен дял.

Откъде ще почерпите опит за животозастрахователното дружество – от кои компании в групата?
Всички компании в групата работят много добре. В момента имаме двама колеги от чужбина, които работят при нас – единият идва от Ирландия, другият идва от Словакия, но е англичанин, така че те ще помогнат с познания в тази област. Всички компании в групата помагат с нещо. Ще почерпим и ирландски, и английски опит, също и гръцки в областта на продажбите.

Холдинговото управление ли е съвременното финансово настояще и бъдеще – под една шапка да оперират различни дружества – застрахователни, пенсионни, здравни, банка и др.?
Това зависи от всяка конкретна група и от стратегията, която тя следва.

В общото застраховане какъв растеж си поставяте като цел?
Минимум 30% ръст в премийния приход, сравнено с 2007 г. При всички случаи бихме искали да подобрим позицията си на пазара, затова се насочихме и към по-масовия бизнес, какъвто е автомобилното застраховане.

По повод застраховките „Гражданска отговорност“, имате ли опасение, че КЗК може да обвини общозастрахователните компании в картелиране?
Това ми звучи някак комично на фона на лютата конкуренция, която съществува на този пазар, и ударите под кръста между самите застрахователи. Всъщност това, което се опитахме да направим, е да седнем и да поговорим как да спрем това безумно поведение, как да не се унищожаваме помежду си.  Това беше идеята, изтълкувана обаче като опит за картелиране.  Много сме далеч дори от мисъл за картелиране, да оставим факта, че нито пазарът, нито компаниите са узрели за такава идея. Аз имам обратен въпрос към КЗК – какво прави комисията, за да предпази пазара от нелоялната конкуренция, защото такава има постоянно?

Въпреки, че офанзивата по сключването на застраховката отмина, каква, според Вас, трябва да е оптималната стойност на премията?
На срещата на ниво изпълнителни директори на компании бе обсъдено именно това, че  нямаме надежден начин за ценообразуване към днешна дата, защото статистиката, която имаме, е доста изкривена, а рискът, който поемаме, не може да се се базира на минала статистика, тъй като е различен. Ето защо тези разговори ние трябва да ги водим постоянно. Идеята беше да се погледнат цифри за целия пазар и за всички компании, защото всеки сам не може да определи цена, особено ние, по-малките компании, които продаваме продукта едва от 2 години. Ако трябваше ние да си определим независима цена на база резултатите ни от първата година, трябваше да обявим много ниска цена, защото  щетите идват по-късно. Има много въпросителни по въпроса адекватна ли е цената в момента. Всички ние смятаме, че не е адекватна, но  никой няма готовност да каже коя би била адекватната.
Смятам, че разговорите между застрахователните трябва да продължат, а ние трябва да бъдем поощрявани, а не наказвани за това.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Каква трябвало да бъде "ОПТИМАЛНАТА СТОЙНОСТ НА ПРЕМИЯТА"?!А бе хора "ресорни" експерти!Не вдявате ли поне един чужд език, та да попитате я полската, я германската, я чешката асоциация на застрахователите, кои основни фактори вземат при образуването на цените?!Ще Ви разкажат хората - при тях няма скрито-покрито.Пък и не могат да си позволяват да забаламосват хората - те знаят защо!А Вие знаете ли госпожо Алексиева?!
#1 | от наблюдател | преди
Хич да не се "зачеква" старата тема за "справедливата" или както казва тук Алексиева (г-жа Алексиева - взехте ли си урока за ДДС и неговото присъствие при застрахователните премии) оптимална цена. Докато само се пише и говори по тази "тема" от хора, които са наистина далеч от нея, нещата ще са на плоскостта на която се намираме - "средна бакалска". Само да вметна - като че ли и държавата (каквото и да значи вече това) би следвало да окаже своя принос към промяна на ценообразуването (данни на КАТ и т.н.). Но спирам, че подозирам как наднича през рамото ми многострадалния представител на застрахованите в Р. България (г-н Бакалов). Давам Ви думата...
#2 | от Бакаловски | преди
Към”Бакаловски”:::Г-н Чолаков не ми даде повод за коментар, въпреки че прочетох материала няколко минути след ”закачането” му в сайта.Колкото до ”надничането” през рамото Ви – проявявам професионално любопитство, което понякога е полезно.Не защото надничам точно през Вашето рамо!Колкото до това, дали съм многострадален представител на застрахованите(не исках да издребнявам, но не мога да устоя на изкушението!) – някои от страданията ми поутихват : вече спечелихме два иска в защита на ”колективните интереси” на потребителите.Това обстоятелство е безпрецидентно в българското правораздаване.Ако това обстоятелство даде повод на две от комисиите на ЕК (които са информирани) да приложат мониторинг върху останалите ни 27 иска, това може да повлияе позитивно на изхода им и като нищо ще се окаже, че в областта на ”защита на колективните интереси”(по смисъла на чл.186, ал.2 от ЗЗП и директиви 2005/29/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно нелоялни търговски практики от страна на търговци към потребители на вътрешния пазар и изменение на Директива 84/450/ЕИО на Съвета, директиви 97/7/ЕО, 98/27/ЕО и 2002/65/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, и Регламент (ЕО) No 2006/2004 на Европейския парламент и на Съвета ) не се числим към страдащите от Европа.Но за това – както дойде и – като му дойде времето.

#3 | от Георги Бакалов | преди
Валидни за 16:10 01 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8248
GBP 2.4796 2.4887 2.2881
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив