28 Март 2024, 14:29 Днес (8) | Вчера (12)

Министърът на финансите Милен Велчев се среща с представители на Германо-Българската индустриална камара

30 Юни 2004 08:49 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

В Министерство на финансите има индикации от български фирми, че за тях не се допуска възстановяване на платен ДДС за ползвани услуги на територията на Германия

Днес по покана на Германо-българската индустриална камара министърът на финансите Милен Велчев представи пред представителите на немския бизнес в страната финансовата и данъчна политика на правителството. По време на срещата представителите на бизнеса повдигнаха редица въпроси, на които министър Велчев отговори.

Какви са критериите за определяне наличието на “Място на стопанска дейност”?

Място на стопанска дейност в страната се определя от наличието на следните критерии и обстоятелства:

1. Наличие на определено помещение (собствено, наето или предоставено за ползване) или база, посредством която чуждестранно лице извършва цялостно или частично стопанска дейност в страната, включително: място на управление, клон, търговско представителство, регистрирано в страната, офис, кантора, ателие, завод, работилница (фабрика), магазин, склад за търговия, сервиз, монтажен обект, строителна площадка, мина, кариера, сонда, петролен или газов кладенец, извор или друг обект за извличане на природни ресурси;

2. Извършване на дейност в страната от лица, упълномощени да сключват договори от името на чуждестранни лица, с изключение на дейността на представителите с независим статут по глава шеста от Търговския закон;

3. Трайно извършване на търговски сделки с местоизпълнение в страната, дори когато чуждестранното лице няма постоянен представител или база.

4. Извършване на дейност от зависим представител (прокурист, търговски пълномощник) на територията на страната и този представител има и обичайно упражнява права за сключване на търговски договори от името на чуждестранното лице, се счита, че то има място на стопанска дейност в България за дейностите, които предприема, освен ако не са от подготвителен или спомагателен характер.

Ако се установи наличие на МСД на чуждестранно лице, каква е ролята на българския партньор (т.е. друго юридическо лице) при провеждане на данъчна ревизия на чуждестранното лице?

При условие, че се установи наличие на МСД на чуждестранното лице, същото представлява данъчен субект, който е данъчно задължено лице по силата на материалните данъчни закони за страната. При провеждане на данъчна ревизия на чуждестранно лице, обект на проверката е самото чуждестранно лице, поради което партньорите му нямат роля в процеса на осъществяване на данъчното производство.

В случай, че съществува МСД, как се определя размерът на управленските и общо-административните разходи, които подлежат на приспадане съгласно Споразумението за избягване на двойното данъчно облагане (СИДДО)?

Не съществува лимитиране при определяне на размера на управленските и общо-административните разходи, подлежащи на приспадане съгласно СИДДО. Определянето на размера на управленските и общо-административните разходи е свързано с прилагането на националната законодателна база, поради което не е елемент на СИДДО.

Във връзка с предстоящото членство на България в ЕС и все по-активните взаимоотношения между български фирми и такива от ЕС в резултат на това, предвижда ли се създаване на ясен регламент относно МСД на страни-членки на ЕС и в частност - на Германия?

Към настоящия момент не съществува необходимост от промяна на действащия регламент относно МСД за чуждестранни лица. Същият е достатъчно ясен, предвид обстоятелството, че българското данъчно законодателство е напълно синхронизирано с европейското право.


Направените изменения и особено възможността за мълчалив отказ на молбата за прилагане на СИДДО водят практически до изключване прилагането на СИДДО и в частност това с Германия, а както е известно, влезлите в сила и обнародвани в Държавен вестник международни договори имат приоритет пред вътрешното законодателство съгласно Конституцията на Република България. В тази връзка предвижда ли се изменение на ДПК с цел привеждането му в съответствие с Конституцията на Република България?

Република България като страна по СИДДО беше длъжна да създаде необходимия правен механизъм, като приеме съответната нормативна база за реда и процедурите за установяване на предпоставките за прилагане на СИДДО. Регламентираният в ДПК ред за това е заимстван и съобразен със световната практика и по никакъв начин не противоречи основния закон в Република България – Конституцията. Предвиденият ред по чл.116з относно обстоятелството, че непроизнасянето на данъчния орган в регламентирания 30-дневен срок се счита за произнасяне, че липсват основания за прилагането на СИДДО, не лишава ДЗЛ от правото му да прилага СИДДО, в случай че това е законоустановено.

Предвижда ли се уеднаквяване на процедурата за обжалване на данъчно-ревизионни актове и на наказателни постановления, издадени от данъчни органи, тъй като в момента едните се обжалват по ДПК, а другите – по ЗАНН?

Не се предвиждат подобни промени. Редът и процедурите за обжалване на данъчно-ревизионни актове и на наказателни постановления са изцяло съобразени с техния характер. Данъчно-ревизионните актове са форма на данъчно-ревизионен контрол, като могат да бъдат издавани за установяване, прихващане, възстановяване на вземанията, докато наказателните постановления съдържат санкция за лице, извършило административно нарушени. В този смисъл процедурите по обжалването им не биха могли да бъдат уеднаквени.

Възможно ли е представители на Германо-българската индустриална камара (ГБИК) да участват в работните групи на Министерство на финансите, които подготвят изменения в данъчното законодателство, както и в други групи по конкретна тема, в случай на нужда?

Разработването на промените в данъчното законодателство е изцяло в прерогативите на Министерство на финансите, като една от основните функции и част от рамката на държавния бюджет на Република България.

Всички заинтересовани лица имат възможност да представят своите предложения за промени в данъчното законодателство, които ако съответстват на възприетата данъчна и икономическа политика на правителството и не нарушават приетата бюджетна рамка, може да бъдат заложени от Министерство на финансите в проектите за закони за изменение и допълнение.

След изготвянето на проектите на закони съгласно регламента на чл.2а от Закона за нормативните актове, заинтересованите лица се уведомяват преди неговото приемане чрез изпращането на проекта до представителни организации, чрез публикуването му в средствата за масово осведомяване, в Интернет или чрез оповестяването му по друг подходящ начин. В срок не по-кратък от един месец засегнатите могат да представят предложения и възражения до съответния компетентен орган, които впоследствие да бъдат взети предвид.

Каква дейност извършва Националният съвет за данъчна политика към Министерство на финансите и възможно ли е приемането на ГБИК за негов член?

Националният съвет за данъчна политика е консултативен орган към министъра на финансите, чиито функции са обсъждане на разработените проекти за промяна в данъчното законодателство и обсъждане и даване на предложения за промяна в действащите данъчни закони.

Министерство на финансите оценява желанието на един стабилен и реномиран партньор като Германо-българската индустриално търговска камара, за членство в Националният съвет за данъчна политика, поради което при последващи заседания на същия, ще се надяваме на Вашето ползотворно участие.


Данъчно третиране на технологичните разходи (технически и търговски загуби) на електроразпределителните дружества в Република България

Министерство на финансите би подкрепило евентуално предложение в посока уеднаквяване на двете процедури. На този етап обаче това зависи от създаването на новия Административно-процесуален кодекс, който се подготвя от Министерство на правосъдието. В момента проект на този документ се обсъжда на ниво работни групи.

Извършване и приключване на данъчни ревизии във всичките електроразпределителни дружества преди финализирането на приватизационната процедура.

Общото правило според ЗКПО е, че за липси се признават само онези, възникнали при съхранението и транспорта. Те се прилагат за всички дружества, без значение от предмета на тяхната дейност.

В конкретния случай данъчната администрация признава липсите, възникнали от промяната на физико-химичните свойства на електроенергията (технически загуби на електропреносната мрежа), но не признава разходите от кражби (търговски загуби). Търговските загуби не се признават, защото търговската политика на електропреносното дружество би могла да предотврати кражбите.

ЗДДС, чл. 78/1/7; Спиране и възобновяване на сроковете по чл. 77
Съгласно действащия Закон за данък върху добавената стойност сроковете за възстановяване на ДДС спират да тека само в особени случаи, когато има сериозни причини и възможност за източване на бюджета от некоректни фирми. Именно за това с оглед предотвратяване на данъчни измами законът предвижда сроковете за възстановява да бъдат спрени при следните случаи:

при липса на заведено счетоводство на лицето;

при липса или непредставяне на задължителни документи по закона, удостоверяващи дейността на лицето;

при недопускане на данъчен орган до административни, производствени или други помещения, свързани с дейността на лице;

когато доставчикът не може да бъде открит от данъчния орган на посочения от него адрес във връзка с което не могат да се удостоверят факти и обстоятелства от значение за правата на получателя по доставка;

когато са констатирани обстоятелства, които могат да се счетат за достатъчни за извършено данъчно престъпление или нарушаване на закона и за това са сезирани органите на МВР или прокуратурата;

когато това е поискано от органите на Министерството на вътрешните работи или органите на съдебната власт, когато има констатирани обстоятелства за извършено престъпление.

Това са все случаи, при които има основание за сериозно нарушение на закона, във връзка с което е предвидено и спиране на сроковете за възстановяване.

При започнала данъчна ревизия, до прекъсването й се спира възстановяването на ДДС на фирмата. Възможности за промяна в политиката по отношение връщането на ДДС.

Сроковете по възстановяване на ДДС спират и при започнала данъчна ревизия, тъй като е възможно в хода на ревизията да бъдат констатирани факти и обстоятелства, свързани с данъчни задължения на лицето, като неначислен данък или неправомерно ползван данъчен кредит. Следва да се има предвид, че с цел да се защитят интересите на данъкоплатеца през края на 2002 г. в закона беше направена промяна, съгласно която дори при започнала данъчна ревизия сроковете за възстановяване на ДДС не спират, ако лицето е платило чрез ДДС-сметка не по-малко от 80% от начисления данък, за който е упражнено право на данъчен кредит. Освен това законът предвижда, че данък подлежащ на възстановяване се възстановява в едно със законовата лихва за забава, когато отказа за възстановяване е направен без основание или поради отпаднало основание (включително и при отмяна на данъчния акт).

Тълкуване по чл. 26 – Регулиране на слабата капитализация от ЗКПО

Регулиране на слаба капитализация прилагат само данъчно задължени лица, при които привлеченият капитал превишава двукратния размер на собствения капитал. Към настоящия момент регулиране на слаба капитализация не се прилага от банките и холдинговите дружества, а от 01.01.2005 г. холдинговите дружества ще прилагат режим на слаба капитализация, при условие, че са изпълнени условията за това.

С оглед спецификата на определяне на цени и регистрацията на тютюневи изделия за вътрешния пазар (само два пъти годишно), има ли възможност фирмите вносителки да бъдат уведомявани своевременно за предстоящите промени относно новите ставки на мита и акцизи?

Със заповед на министъра на икономиката № РД 16358/08.06.2004 г. е създадена междуведомствена работна група за разработване на Наредба за условията и реда за регистриране на цените на тютюневите изделия от местно производство и от внос, търговията с тютюневи изделия и контрола върху търговията. Проектът на наредбата е разработен, като предвижда либерализация на цените на тютюневите изделия и преминаване от режим на определени от Министерския съвет цени към регистрационен режим на цените от страна на производители/вносители.

Правителството е разработило Програма за постепенното увеличаване на акцизните ставки върху цигарите за достигане на минималните нива за Общността. Република България е договорила преходен период до 1 януари 2010 г. Имайки предвид, че се налага постепенно увеличаване на акцизните ставки и на другите акцизни стоки като горивата, увеличаването на акцизните ставки върху цигарите ще става на период от две години – през 2006 г., 2008 г. и 2010 г. Няма проблем вносителите и производителите да бъдат своевременно уведомявани за предстоящите промени на акцизните ставки.

Какво е необходимо да се направи за признаване на реципрочност между България и Германия с цел взаимно връщане на ДДС?

Република България възстановява платен ДДС от чуждестранни юридически лица за ползвани услуги на територията на страната като наем на леки автомобили и всякакви транспортни услуги, разходи за нощувки и ресторанти, всички разходи, свързани с участия в конференции, семинари, конгреси, симпозиуми, изложби, панаири и др. подобни, включително и разходи за рекламни услуги, свързани с тези участия. Германия е включена в списъка с държави, за които България възстановява ДДС, респективно немски фирми имат възможност да си възстановят платения ДДС за посочените услуги, ползвани на територията на страната. Със съжаление може да се отбележи обаче, че в Министерство на финансите има индикации от български фирми, че за тях не се допуска възстановяване на платен ДДС за ползвани услуги на територията на Германия.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8017
GBP 2.4796 2.4887 2.2783
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив