Мобилните ни банкери Райфайзенбанк допълнително улесняват клиентите, обяснява изпълнителният директор на "Райфайзен банк"
Райфайзенбанк е сред най-динамичните институции в България и Централна и Източна Европа за 2004 година. Миналата година активите й нараснаха със 137% до 2 млрд. лв. и това й отрежда 8% пазарен
дял. Чистата печалба на банката за 2004 г. е 24,5 млн. лв., което представлява 77% годишен ръст. Клиентите на Райфайзенбанк се увеличиха с 57%.
Кредитният портфейл на банката е за 1 млрд. лв., или с 50.9% повече, отколкото в края на 2003 г. Институцията има 9% пазарен дял в кредитирането на фирми. Заемите за граждани са за 102 млн. лв.,
като това е 3.2 пъти повече, отколкото в края на 2003 г. През декември 2004 г. Райфайзенбанк започна да предлага услугата "Мобилни банкери".
Привлечените депозити са нараснали със 157% през 2004 г. и в края на годината общата им сума е 1.32 млрд. лв. През миналата година Райфайзенбанк увеличи капитала си от 39,1 млн.лв. на 65,6
млн.лв.
Г-н Андреев, през 2004 г. потребителското и ипотечното кредитиране бележат най-голям ръст сред останалите видове заеми. Кои са причините за това?
От една страна, икономиката
се развива възходящо, макрорамката е стабилна, пред страната има ясна перспектива - Европейският съюз, лихвените равнища са относително ниски и стабилни. От друга страна, банковата система е изцяло
частна, държавните банки се приватизираха, преструктурираха и от депа за пари се превръщат във все по-голяма степен в ефективни и активни финансови посредници.
Променя се и нагласата на българина - животът на кредит вече е по-скоро правило, отколкото изключение. Това не е някаква изолирана тенденция - практически всички страни от Централна и Източна
Европа минават по този път.
Защо погледът на банките се насочва най-вече към ипотечните и потребителските кредити? Какви са мотивите Райфайзенбанк да акцентира също върху тези две групи кредити?
Всъщност
Райфайзенбанк е универсална банка и работи както с фирми, така и с граждани. Може би офертите ни за потребителски и ипотечни кредити са по-видими, защото това са масови продукти и се рекламират
активно, докато корпоративното банкиране предполага работа лице в лице с клиента.
Банките се насочват към банкирането на дребно, защото това е много печеливш бизнес, особено за големите институции и за тези, които знаят как да го правят.
Рекламират се основно кредитни продукти - потребителски и ипотечни кредити, защото активните операции генерират основна част от приходите и печалбите.
При какви условия банката предлага тези заеми? Какви са те в сравнение с тези на останалите институции в сектора?
В момента предлагаме едни от най-добрите продукти на пазара.
Например, ипотечен кредит за срок до 25 години при това с най-ниската за момента лихва от 6,5% за първата година. Новодомците получават и безплатен подарък - телевизор, DVD или кафе машина по техен
избор, а това не е всичко. В пакета включваме безплатна дебитна карта и безплатна застраховка "Живот".
Потребителските ни кредити са в ценово отношение също много атрактивни, а до 7 000 лв. са и без поръчители. Предварително одобрение за тези кредити може да се получи за 15 минути и на телефона на
колцентъра на банката.
Освен конкурентни цени Райфайзенбанк предлага и изключително улеснен достъп до тях. В София, Варна, Пловдив, Бургас, Стара Загора и Пазарджик нашите мобилни банкери са готови да посетят на място
клиентите и безплатно да ги консултират, да им помогнат да попълнят формулярите и да улеснят получаването на кредит. Клиентът избира в кой от 50-те ни офиса да отиде, за да получи парите.
Какъв е делът на тези видове заеми в кредитния портфейл на банката?
Вече надхвърля 10%, а обемите растат в геометрична прогресия и това е само началото.
Какви са тенденциите в ипотечното и потребителско кредитиране?
От позицията на клиента тенденцията е към намаляването на маржовете, удължаването на сроковете и по-бързата
обработка, допълнителни екстри. За банките се очертава тенденция към стандартизиране на продуктите, централизация на обработката с цел намаляване на разходите, увеличаване на рекламните бюджети в
резултат на засилената конкуренция. По-активно се използват алтернативните канали за дистрибуция и не на последно място подобряват се системите за управление на риска и за събиране на просрочените
кредити.
С какви рискове е свързана специализацията на институциите в тази област?
Банкирането на дребно е масов бизнес. Ако няма добри информационни системи, ефективна обработка на
големите обеми, добра система за управление на риска и наличие на дългосрочен евтин ресурс за кредитиране, този вид бизнес може да бъде източник на големи загуби и негативна репутация за банката,
вместо златна кокошка. Особено по-малките банки трябва внимателно да преценят доколко и под каква форма трябва да участват на този пазар.
При ипотечните заеми няма ли риск от спадане цената на имотите? Има ли Райфайзенбанк изисквания за местоположението на имотите, служещи за обезпечение?
За момента трендът при
имотите като цяло е възходящ. При кредити, обезпечени с ипотека, изискваме независима оценка. Тя се прави по няколко метода и отчита и местоположението на имота. В банката имаме отдел за технически
експертизи, който от своя страна проверява качеството на работа на независимите оценители. Тези, които слагат подписа си под нереалистични оценки, отпадат от списъка. Допълнително сме защитени от
спад в цените на имотите чрез по-високия процент на обезпеченост, който търсим по кредитите. А и като цяло хората теглят кредити, за да ги обслужват - некоректните платци са изключение.
Как се отразява бумът в строителството на търсенето на ипотечни кредити?
Има засилено търсене, особено в големите градове.