Френският модел на контрол на пътя струва около 40 млн. евро, коментира комисар Алекси Стратиев, началник отдел "КАТ-Пътна полиция"
Новата година обикновено започва с проверки за изправността на водачите. Имате ли вече данни и какво сочат те?
През първите дни проверките бяха затруднени заради обилните снеговалежи и бедственото положение в цялата страна. В тези дни задълженията на пътните полицаи бяха свързани с обезопасяване на
пътния поток, но обстановката постепенно се нормализира и насочваме вниманието си към стандартните проблеми. Специализираните проверки за „Гражданска отговорност“ са актуални сега, през януари,
защото кампанийният характер на застраховката все още съществува. Също през януари са засилените проверки за алкохол заради многото празници през месеца. През февруари пък ще има засилени проверки
за наличието на нови винетки. Надяваме се към края на февруари времето да се оправи и вече да обърнем внимание на скоростта.
Дейността на пътната полиция се обобщава ежемесечно, затова резултатите за януари ще бъдат готови след изтичането му. Статистиката обаче показва, че ежегодно нещата се повтарят.
Заради липса на застраховка „Гражданска отговорност“ през 2007 г. са съставени 17 293 акта. На фона на обхват на застраховката близо 94% (над 2 млн. застраховани), можем да кажем, че това е много
малка цифра.
Има ли временно отнети шофьорски книжки заради липсата на "Гражданска отговорност" по Закона за движение по пътищата?
На общо 18 300 водачи са отнети свидетелствата за правоуправление. Макар че това е комплексна цифра, тоест заради много нарушения (напр. липса на регистрационни табели), основната причина е липсата
на „Гражданска отговорност“. В такъв случай автомобилът бива спиран от движение, а свидетелството за управление – отнемано до представянето на сключена застраховка.
Как става на практика – катаджията проверява, установява липса на застраховка, взема книжката и колата и оставя шофьора на пътя...
Спирането от движение означава отнемане на документите за регистрация. На шофьора се издава акт и се дава кръгъл знак, позволяващ определено време за движение (което е по усмотрение на контрольора)
при редица условия. Обикновено се дава за 2-3 дни, през които застраховката трябва да бъде сключена.
Има ли проблеми при взаимодействието ви с Гаранционния фонд, КФН, застрахователите?
Един от проблемите е, че застрахователите подават много късно своята информация. Правили сме проверки за валидността на наши застраховки – оказа се, че валидна застраховка на наш колега опреди 2-3
месеца не фигурира в информационния масив.
От друга страна е сериозен и въпросът с полиците на разсрочено плащане, при които водачът е платил само първа вноска, но се води застрахован...
Може би сега предстои да концентрираме вниманието си именно върху това. Много по-лесно е водач да бъде контролиран по залепения стикер, указващ срока на застраховката. Застрахователи
уверяват, че стикерът и картончето, което се издава, ще бъдат перфорирани до датата на плащането – нещо, което приемам с резерви. Дано се случи.
Кога ще стане възможно само с една проверка в компютъра катаджията да провери изрядността на спрян за проверка водач – платени застраховки и глоби?
За платените актове в момента в рамките на МВР се изработва информационна система, която ще бъде ползвана от Пътна полиция. По отношение на „Гражданската отговорност“ това може да стане още утре,
стига застрахователите да го пожелаят, защото те имат масив с данните за застраховката. Ако бъдат поставени камери, визиращи номерата на колите, много лесно могат да се фиксират автомобилите без
„Гражданска отговорност“. Ако застрахователите имат желание да дадат пари, това може да стане. Ако се изберат места, където движението е по-интензивно, сумата не би била много голяма. Ако това
стане, е логично да се добави софтуер за контрол на движението и платените глоби. Застрахователите имат възможност да помогнат и на себе си, и на безопасността на движението.
Има една друга идея, която подкрепяме – всички застрахователи имат масив с данни за хората, виновно причинили произшествия. За съжаление, всеки застраховател има данните си поотделно. Ако
застрахователите направят общ такъв масив „Виновен участник в движението“, тогава и прословутата система „бонус-малус“ ще заработи.
Как преценявате контрола на пътищата – адекватен ли е той?
Мисля, че никой колега в целия свят няма да е доволен от онова, което се упражнява като контрол, и аз няма да го кажа. Според мен би трябвало да залагаме много повече на техническите средства.
Каква средства са предвидени тази година за такива средства?
Трудно ми е да коментирам сумата, но през 2007 г. взехме над 40 заснемащи камери. Надявам се тази година да не са по-малко. В САЩ дори се правят експерименти контролът на скоростта да се качи на
спътник.
Във Франция по пътищата има само камери, полиция няма...
Зам.-министър Пенков възприе точно френския модел като много добре изграден. Там, освен техниката, се запазва и анонимността на установеното нарушение, а налагането на санкциите е изключително
централизирано... Тази техника е много ефективна от социална гледна точка: намаляват се нарушенията, а инвестицията се връща много бързо. Франция имаше глоби за 250 млн. евро и само година след
въвеждането на тази система глобите нараснаха на 350 млн. евро.
Кога ще ги стигнем французите?
Крачките ни са верни и са във вярната посока. Само през втората половина на миналата година сме събрали 20 млн. лв. глоби заради изменението на Закона. Това е реално. Годишно се налагат глоби за
около 40 млн. лв.
Колко би струвало въвеждането на подобна система у нас?
Според чужди специалисти около 40 млн. евро - камери, софтуер, център за обработка на информацията. Това са глобите за 2 години. Въвеждането на такава система би повлияло рязко върху
дисциплината на пътя. За съжаление, това не се случва, защото парите са проблем.
Как върви регистрацията на автомобили?
2007 г. бе изумителна. В пиковите моменти имахме над 4000 регистрации в страната на ден. За годината паркът е увеличен с 413 800 автомобила (нови и втора ръка, но всички те са
новорегистрирани), което е увеличение на автопарка със 17%. За сравнение, досега не сме надхвърляли 250 хил. годишно.
Мисли ли се за нов център за регистрация на коли в София?
По-скоро се мисли за подобряване на условията, които се предлагат. Има идея за съкращаване на опашките чрез системата за регистрация. Това ще оптимизира работата и организацията. Мисля, че в общи
линии пазарът на автомобили се насити и тази година няма да има такива опашки. Още през септември-октомври м.г. регистрацията на автомобили падна като количество до 2000 автомобила на ден.
За колко време ще се регистрира автомобил с новата система?
Очакваме през пролетта това да се случва за не повече от 2 часа. Лятото се случваше за 2 дни, сега става за 1 ден.
Станахме ли по-богати? Какво е съотношението на регистрираните стари-нови коли?
Около 1/5 от регистрираните коли са нови. Като цяло обаче, станахме по-богати, щом толкова коли се регистрират. А купуването на употребяван автомобил е най-малката инвестиция, която се прави по
самата кола.
Кога, според вас, катаджията ще излезе от българските вицове?
Не е лошо да присъства там, но в друг виц: един катаджия спира шофьор и му налага глоба. Водачът пита: „Защо?“, а катаджията отговаря: „Защото пеете фалшиво „Аида“... Който не работи, той не греши.
Това, което трябва да променим у катаджията, е вида и поведението му.
Не казахте нищо за корупцията, а за вида и поведението....
Ще ми се техниката да налага санкцията, а комуникацията на автоконтрольора и участниците на пътя да е по-скоро беседа или разговор. Нека отчитаме, че катаджиите са хора, които са подложени на
много силен натиск да вземат пари. Лекарят иска пари от пациента, а имаме случаи катаджии да са натискани да вземат пари. Защото, ако сте коректен, по никакъв начин не могат да ви
вземат пари. Нека не си правим илюзия – катаджиите са една малка част от българския народ, с еднаква ценностна система като всички.