Изграждането на новия логистичен терминал на „Шенкер“ в София ще донесе нови предимства в работата на компанията, заяви пред Insurance.bg новият управител на „Шенкер“ ЕООД Хелмут Швайгхофер
Австриецът Хелмут Швайгхофер е новият управител на „Шенкер“ ЕООД от началото на юни т.г. Той е на 39 г., а цялата му досегашна 20-годишна кариера е преминала в „Шенкер“. Работил е в клонове на
компанията в Англия и Австрия. В Австрия е ръководил продажбите и контролинга, отговарял е за сухопътния, въздушния и морския транспорт. В продължение на повече от 10 г. от работата си в компанията
отговаря и за транспортните връзки с България.
Освен централния си офис в София, „Шенкер“ ЕООД има регионални поделения в Бургас, Варна, Пловдив, Русе и Севлиево. За фирмата работят над 140 служители. През последните години компанията
непрекъснато увеличава обема и тонажа на превозените пратки. През 2007 г. „Шенкер“ ЕООД е организирала транспорта на общо 68 163 пратки с общ тонаж 304 367 тона, а годишният й оборот е 47,1 млн.
лв.
Г-н Швайгхофер, вие сте в България сравнително отскоро. Като човек, който сега идва у нас, въпреки, че сте отговаряли за работата с българския клон в продължение на дълги години, как
виждате българския пазар?
Истината е, че аз повече от 10 години работя с България и имам много добър поглед върху развитието на българския пазар. Искам обаче да отбележа, че това, което много ми помогна в началото на моята
дейност тук, е отличният мениджърски екип на средно ниво. Той е много голям плюс за мен и много голяма подкрепа за целите и задачите ми тук. Но това, което не мога да не отбележа и с което се
сблъсках в България, е че тя е държава с преобладаващ внос. Този факт предопределя и спецификата в организацията на транспортните вериги, тъй като износните товари са много по-малко в сравнение с
вносните. Предимството на българския пазар пък е силният растеж на икономиката. Страната декларира 7,1% ръст в икономиката и това е много в сравнение с 1-2 % в Западна Европа.
Какви са трудностите, с които се сблъсквате при правенето на бизнес в България – от страна на държавна регулация, административни пречки, корупция?
Това, което е характерно за България, и което може би е свързано с историческите традиции и предопределеностите тук, е, че процесите са много сложни, много тежки. Постоянно има някой, който познава
някого, и който е единственият, който може да осъществи контакта с някого, за да протече нещо... Това наистина много затруднява работата в България.
Какво ще промените в работата на Шенкер България като нов мениджър?
Акцент ще бъде поставен върху прозрачните процеси, гарантиращи надеждна система за проследяване на пратките, и върху предлагането на повече уеб базирани решения. Посоката е пределно ясна – искаме
да повишим нашата производителност, за да постигнем по-висока ефективност в условията на икономии от мащаба. Следващата стъпка е увеличаване честотата на отпътуванията и съкращаване на транзитните
времена, което в крайна сметка ще ни осигури конкурентни предимства на нашия пазар. И за да дам една кратка рамка, основното е, че искаме не да променяме, а да задълбочим и доразвием предимствата,
които имаме в България. На всички ни вече е добре известно, че световната икономика е в процес на „охлаждане“ и че графиките показват основно низходящи тенденции. Надяваме се за целия регион и
основно за България да успеем да осигурим по-нататъшен растеж и развитие по подходящ за целта начин.
Какви са направленията, в които ще инвестирате приоритетно?
Най-голям приоритет в момента е инвестицията в нашия централен терминал в София. Като следваш приоритет стоят морските транспорти – всичко, което пътува по Черно море към българските пристанища. В
това направление обаче тепърва имаме много да инвестираме и все още сме във фазата на проектите. Непременно трябва да спомена София като един съвсем естествен, добре развит и добре организиран
логистичен портал за товаропотоците, които минават през България - както от Западна Европа, така и към Балканите. Втори естествен голям портал в България се оформя Варна като голямо черноморско
пристанище за товарите използващи воден път. Това, което не бива да забравяме при нашите планове и проекти, е географското положение на България като кръстопът на товарните потоци.
Безспорно новият логистичен терминал е нещо, за което се говори най-много и което се очаква с голямо нетърпение. Какво очаквате да се промени в работата на компанията с изграждането на този
терминал?
Неминуемо много неща ще се променят за Шенкер в България. Новият терминал ще доведе до големи промени, просто защото ще имаме възможност да организираме под един покрив цялата си логистична верига.
Там ще се концентрират всички пристигащи пратки от Европа и света, там ще става преразпределянето им за цяла България. В новия терминал ще разполагаме и със собствен ж.п. коловоз, което ще подобри
значително доставките за клиенти, които нямат ж.п. линия.
Не мога да не ви попитам и за застрахователния бизнес, който имахте. На какво се дължеше решението да се откажете от лиценза за застрахователен брокер и какво ще промени това занапред в
работата ви със застрахователните компании?
За съжаление не мога да отговоря на вашия въпрос, тъй като това се е случило преди аз да поема управлението на компанията. Но това, което
мога да кажа със сигурност е, че застрахователният бизнес не основен за нас. При нас той е подпомагащ - дотолкова, доколкото правим транспортни застраховки за клиентите си. Това продължаваме да
правим и в момента. Но ние се концентрираме върху нашия основен бизнес, а застрахователната дейност е допълнителна, която предлага на клиентите ни определени предимства.
И последен въпрос – кога можем да очакваме новини около новия терминал?
Това е добър въпрос, но и въпрос, на който трудно мога да отговоря. В момента сме на етап организиране на търг за изпълнител, който да извърши строителните работи. Определено мога да кажа, че до
1-2 месеца ще има новини по развитието. Но трябва да отчитаме, че строителните работи са изключително зависими от метеорологичните условия. Имайки предвид предстоящия сезон, трудно е да се правят
прогнози.