25 Ноември 2024, 03:14 Днес (0) | Вчера (0)

Прогнозирам закупуване на български дружества от големите играчи

12 Ноември 2004 08:04 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Максим Сираков, изпълнителен вицепрезидент на "Алианц България Холдинг" пред Insurance.bg

Господин Сираков, кои са най-наболелите въпроси по отношение на данъчното третиране на застрахавателния бранш у нас?
- Един от най-важните въпроси в момента е свързан с нашето искане да не се въвежда трипроцентния косвен данък при повечето продукти от общото застраховане по Закона за корпоративно-подоходното облагане ( ЗКПО ) при преминаване към данък върху печалбата. Аргументите ни са, че застраховането е слабо развито. То изостана в последите години, както у нас, така и в страните от Източна Европа заради прекомерното данъчно облагане. Справка за последните 6 години сочи, че застрахователният сектор е платил общо около 120 млн.лв. данъци, а при едно нормално облагане би трябвало да бъдат платени не повече от 50-60 млн. лева.
Застраховането играе важна  роля в икономиката на една страна  като намалява рисковете, поема съществената част от социалното осигуряване, а животозастраховането има принос за натрупване на вътрешни инвестиции. За целта застрахователният пазар у нас трябва да се развива. 
Относно ЗОДФЛ, застрахователите настояваме да бъде намален т.нар. окончателен данък от 20%, който се плаща при изтичане на договорения срок. Всъщност говорим за две ставки - 20% във всички случаи на предварително изтегляне на суми и 15% за дългосрочните застраховки "Живот". Тези ставки бяха въведени, когато скалата варираше от 19 до 38 %. Сега новата скала в проектозакона варира от 10 до 24 %, следователно би трябвало и данъчните ставки за застрахованите лица да бъде намалено. Предлагаме данъкът да се намали от 20 на 15%, а за дългосрочното застраховане да падне от 15 до 0%, тоест  да няма облагане.

Тези 3% ще оскъпят ли продуктите в общото застраховане?
- Миналата година данъчните настояваха да подпишем протокол, че няма да се отрази. Бих се подписал под такъв протокол, защото теоретично има възможност да бъдат намалени тарифите и като се начислят още 3%, да не поскъпне крайната цена на продукта. На практика обаче какво ще стане, трудно може да се гадае. Когато слагаш една 3%-на  добавка, трябва да очакваш продуктът да се оскъпи. Този косвен данък ще задържа пазара.

Има ли други наболели въпроси, които стоят пред застрахователите?
- Много важен и актуален е въпросът със задължителната застраховка "Гражданска отговрност". Приета бе наредба за задължителните застраховки, но остава проблемът с високите застрахователни суми - от 1 януари 2006 г. 1 млн. лв. минимална застрахователна сума при неимуществените вреди. Те предполагат високи премии, така че застраховките ще стигнат 200-300 лева. Ще трябва да търсим начини за разсрочено плащане.

В публичното пространство се спряга, че "Гражданска отговорност" ще поскъпне през следващите няколко години до 200-300 лева. Нормално ли е това при положение, че по пътищата ни все още има твърде много стари автомобили, чиято стойност е малко по-висока от спряганата цена на застраховката?
- При всички случаи Жигули, чиято стойност е 400 лева и се ползва само за транспорт до лозето няма да има застраховка от 300 лева. Тя ще е по-ниска, но не може да бъде по-малка от някакъв минимум.
Лошото е, че тази кола, която вече трябва да отида за скраб, също носи някакъв риск. Вярно е, че такъв шофьор кара малко и на къси разстояния, но в същото време статитиката сочи, че точно с такива коли стават много катастрофи. Според мен обаче посоката ще е към подновяване парка на колите. Годишни премии от порядъка на 200-300 лева няма да са толкова страшни.

Много се спекули с това, че задължителната застраховка е губеща за бранша и за това вие настоявате тя да бъде толкова скъпа. Така ли е?
- Актюерите на надзора твърдят, че сегашните премии са напълно достатъчни. Като цяло трудно мога да направя преценка дали застраховката е печеливша, или губеща. Това, което съм сигурен е, че за някои дружества тя е много губеща, а те не го виждат и се радват, че имат в банковите си сметки пари. Те обаче произвеждат бъдещи загуби. За други дружества застраховката е печеливша. Общо за пазара тя се движи някъде по ръба.

Какъв е размерът на обезщетенията, които плаща Гаранционният фонд по "Гражданска отговорност"?
- Обикновено се плащат имуществени щети, за които са водени дела по няколко години, тоест, това са плащания по застраховки отпреди 3-4 години, когато лимитите бяха, примерно, 50 000 лева. Затова средните обезщетения са много ниски. Но претенциите, които се предявяват по сегашни случаи вече са по 300-400 хил. лева, ако има смъртен случай. В Европа се обсъждат суми от порядъка на 5 млн. евро обезщетение за едно събитие и по 1 млн. евро за едно лице. Това са огромни лимити и не е далеч бъдещето, когато и ние трябва да ги приемем.

Господин Сираков, предстои приемането на Кодексът за застраховане, какъв е вашия коментар за проекта на този нормативен документ?
- Кодексът е едно добро начинание като идея, но като изпълнение, бих казал, е лошо. Някак си е в насипно състояние, все едно има безразборо свързване на отделни части оттук-оттам. Не считам, че с една такава неизпипана "тухла" от 150-160 страници може да се оценява.
Вредно е да се приемат толкова спешно важни закони. Такъв кодекс изисква минимум година за работа по него. Важно е той да бъде съобразен с директивите на ЕС. Необходимо е уреждане на новите принципи за платежоспособност на застрахователите, както и информационна система за всяко отделно дружество. Отчетността на дружествата трябва да е построена на базата на международните счетоводни стандарти. Искаме и ползване на данъчните облекчения, които обикновено се ползват от другите резерви. Застрахователите в развитите страни са технологични лидери. Те дори са откриватели. Ние изоставаме и като че ли сме заети прекалено много с текущите проблеми и забравяме да мислим стратегически.

Докога автомобилното застраховане ще бъде определящи и ще дава облика на общозастрахователния пазар у нас?
- Това е друг проблем на по-слаборазвитите пазари, макар че автомобилното застраховане обикновено заема съществен дял и при по-напредналите. В по-слаборазвитите обаче то обикновено е над 50% за сметка особено на класическото имуществено застраховане на по-масовите обекти. Една голяма част от бизнеса у нас няма застраховки и това е едно предизвикателство.
В много браншове се забелязва спад. Големият растеж е само при автомобилното застраховане.  Във всяка област причините за този спад са различни. Радващото обаче е, че нарастват дългосрочните застраховки, което е истинското застраховане.

Може ли да очакваме пред следващите години вливания, сливания, фалити?
- Прогнозирам преструктуриране на пазара и се надявам  то да стане по безболезнен начин. Макар че 30 дружества не са много за пазара, предполагам, че може да има вътрешно преструктуриране и то най-вече на базата на глобалните корпорации.  Най-голямото предизвикателство за застрахователите, когато има вече свободно движение на хора, стоки и услуги в ЕС, е че няма да е необходимо да се откриват офиси и клонове, а може само да сключват договори с брокери. Въпреки това си мисля, че някои от големите играчи ще се опитат да купят български дружества или да отворят офиси или клонове.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 22 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8580
GBP 2.4796 2.4887 2.3487
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив