Хиляда лева глоба за камион без винетка, а санкциите ще се налагат от 1 май, казва Ивайло Оташлийски
Ивайло Оташлийски е главен директор на управление "Пътни такси и разрешителни" в Изпълнителна агенция "Пътища". Роден е през 1969 г. Завършил е Международни отношения в Университета за
национално и световно стопанство. От август 2003 г. е шеф на управлението в агенция "Пътища". Преди това се е занимавал с частен бизнес. Женен е, с две деца.
- Господин Оташлийски, от 1 април винетките вече са задължителни за всички видове автомобили без леките коли. Каква е процедурата за плащането на пътните такси?
- Да, от 1 април започна продажбата на винетките. Те ще се продават в 49 пункта, от които 22 са граничните и 27 - в областните градове в управленията на Агенция "Пътища". До края на тази година ще
се издават хартиени винетки. За юридически лица на тях задължително трябва да бъдат отбелязани БУЛСТАТ и данъчният номер. За физически лица е нужно само ЕГН и регистрационния номер на колата. На
хартиения стикер ще има сух и мокър печат. Ще се продават седмични, месечни и годишни винетки.
- В случай на продажба на автомобила как ще се процедира? Новият собственик трябва ли пак да плаща пътна такса, ако тя вече е платена от предишния?
- Винетката върви с превозното средство. Собственикът може да се промени, но тя си остава с автомобила. Дори не е нужно самият собственик да купува винетка за дадено превозно средство.
Няма значение кой плаща таксата, важно е тя да бъде платена за конкретния автомобил и документът да бъде винаги налице при проверка, както талона и шофьорската книжка.
- Какво трябва да направим, ако неволно унищожим документа за платената такса или ни го откраднат? Или пък ни откраднат стъклото на колата заедно със стикера, който вече ще се лепи от догодина? Трябва ли да плащаме наново?
- Няма да се възстановяват откраднати или загубени седмични и месечни винетки. Ще се възстановяват сумите само за платена годишна винетка. И то при представяне на съответните документи - копие на
талон, протокол от КАТ за кражба и т. н. Специална комисия ще преценява дали да бъде дадена нова винетка. В този случай няма да се плащат никакви допълнителни такси.
- Кой ще налага глоби, ако не е платена пътната такса?
- Контролът ще се осъществява единствено от КАТ. От 1 април се въведе винетната система, но през този месец няма да се налагат глоби. Масовите проверки ще започнат от 1 май.
Ще се издава акт на шофьорите, които нямат винетки. Дори да са си платили таксата, но в момента на проверката да не носят документа, пак ще бъдат санкционирани. Глобата за камионите с над две оси е
1000 лева. За автобуси и камиони с две оси е 500 лева. За автомобили с осем места за сядане е 250 лева. Глобата за леките коли е 100 лева, но тя ще се налага от догодина, когато винетките стават
задължителни и за тях. Освен за неплатена такса санкции ще се налагат и за невалиден документ - повреден или с изтекъл срок.
- Ако някой има допълнителни въпроси за винетната система, къде може да получи компетентен отговор?
- Във всяко областно управление на агенцията може да получи информация. Например за категорията на превозното средство и съответно каква винетка да си купи. Но всеки клиент си решава такса за какво
превозно средство да плати. Той може да си купи винетка за втора категория, т. е. автобуси и камиони с две оси. А реално да кара първа категория - тежкотоварен автомобил с три или повече оси. Това
си е негов риск и си носи съответните последствия. При проверка от страна на КАТ той ще бъде глобен, защото винетката му е за автомобил по-ниска категория. Не може и да дойде с тира пред бюрото, за
да пита каква категория му е автомобилът. Защото това не е нужно. Но ако сгреши, си носи последствията.
- А ако си купи по-скъпата винетка за тир, а реално кара автобус, и тогава ли ще бъде глобен?
- Не, не би трябвало да бъде глобен, след като е дал повече пари.
- В случай че шофьорът разбере грешката си и иска да върне винетката, може ли да го направи?
- Не. Лицето си носи изцяло риска. Затова е добре преди да си купи винетка, да се консултира съвсем безплатно с нашите служители.
- Как ще се маркират пътищата, за които винетките са задължителни?
- До края на годината ще направим всичко възможно да разграничим платените и безплатните пътища. В момента обмисляме различните варианти за маркировка. Тя трябва да е ясна, така че шофьорът, като
кара от точка А до точка Б, да знае, че за този път му трябва винетка. Какъв вариант за маркировка ще изберем, зависи кое е икономически най-изгодно. Има вариант и за пътен знак, и за
маркировка.
- За кои пътища не се купуват винетки?
- За околовръстните, за обходните, както и за пътищата в населените места. Т. е. хората, които не излизат често извън града,
не е нужно да плащат пътни такси. Въпрос на избор е и каква винетка ще си купят, когато им се наложи - дали да е седмична, месечна или годишна. Това е индивидуален избор.
- Как ще се променят тарифите за преминаване през България за чужденците?
- Те трябва да са най-доволни. Защото досега са плащали между 80 и 150 долара за всяко преминаване през страната. Сега, като си купят винетка за една седмица, ще могат да влизат колкото пъти искат.
Освен това всяка следваща година до 2007 г. за тях таксите ще се намаляват, а за българите ще се увеличават.
- Какви пътни такси ще плащат българите, ако влизат в страната с кола с чужд регистрационен номер или с транзитен номер?
- По тарифите за чужденци. Няма значение кой кара автомобила. Винетката се плаща за превозното средство. И ако то не е с българска регистрация, се плаща по тарифите за чужденци.
- От догодина вместо хартиени винетки ще има стикери. Къде ще се продават те?
- На много места - по бензиностанции, пощи, други търговски обекти. Ще има много дистрибутори.