19 Април 2024, 06:13 Днес (0) | Вчера (11)

Хората вече по-трудно сключват дългосрочни животозастраховки

28 Юли 2008 14:33 INSMARKET по статията работи: 2
A+ A-

Николай Логофетов, изпълнителен директор на „Граве България“ АД

Г-н Логофетов, ръстът, който отчита управляваната от вас животозастрахователна компания през последните две години, е по-малък в сравнение с този от предишните години. На какво се дължи това?
Със сигурност имаме 28% ръст спрямо предходната година при  среден ръст на пазара от 22-25%, доколкото разполагаме с последните данни за тримесечието. Нашите обичайни темпове на растеж са над 33-35 %, т.е. сега има леко забавяне.

На какво се дължи то - на общата финансова криза, на влошената, макар и минимално, макроикономическа обстановка в България, или на сътресенията в „Евролайф“?
Нещата са комплексни, но се забелязва леко намаляване на интензитета на сключване на застраховки. Хората вече малко по-трудно сключват застраховки. Има леко засилване на тревожността у клиентите заради високата инфлация, увеличаващите се цени, дългосрочността на договорите, което за някои от клиентите крие неизвестност или е твърде дълъг срок, с който да се ангажират. Причината е, че в момента има известна нестабилност  в икономическите показатели - инфлацията, кризата на фондовите пазари, кризата на имотите в някои от по-развити европейски държави, която е нормално да окаже постепенно своето влияние и в България. Не на последно място фактор е и все по-засилващата се конкуренция и активното присъствие на други застрахователни компании на пазара. Разбира се, имаше известни сътресения и в „Евролайф“, но мисля, че в момента те не оказват особено влияние на резултата ни, тъй като нивата, които сме имали миналата година, се възстановиха.

Кои са най-продаваните ви продукти?
Най-продаваният ни продукт към момента е „Дългосрочна спестовна застраховка „Живот“, която е комбинирана и съдържа покритие срещу 9 тежки болести,  както и класическата“Спестовна застраховка „Живот“ с някои допълнителни покрития срещу злополуки.  В последната година анонсирахме и един нов продукт, свързан с инвестиционен фонд. Когато говорим за него обаче трябва да имаме предвид и състоянието на фондовите пазари, както и факта, че в момента за някои клиенти може би е несигурно да инвестират във фондови инструменти, въпреки че според мен сега пък е най-подходящият момент. Така или иначе, този тип продукти се предлагат малко по-трудно и изискват по-специализирани познания и умения от страна на консултантите, които ги предлагат. Продажбите при тях са по-успешни от собствените ни структури за продажба, както и някои по-нови групи, които имат интерес да се развиват в по-нови и по-модерни продукти и да задълбочават познанията си в тази материя.

Каква е доходността по вашите спестовни застраховки за 2007?
Доходността винаги се е движела между 6 и 7%, и за 2007 г. е също такава.

Т.е. долу-горе, близка до темпа на инфлацията?
Не бих я свързал конкретно с инфлацията. По-скоро това са нивата на доходност, която може да се постигне от по-дългосрочни и сигурни, консервативни инструменти.

Каква доходност сте заложили примерно за новия ви продукт, свързан с инвестиционен фонд?
Както за всички подобни продукти, има няколко сценария – консервативен, балансиран и динамичен. При консервативния доходността е от 4 до 6%, при балансирания - от 7 до 10%, а на динамичния - от 10 до 14 %., което е нелош резултат, имайки предвид, че значително по-голям процент от вноската на клиента отива директно за инвестиция в сравнение с една класическа спестовна застраховка „Живот“, при която рискът, който носи застрахователят, е доста по-голям.

Каква част от бизнеса ви се формира от вашата клонова и агентска мрежа и каква част - от брокери?
Двата източника са почти изравнени. Все още превес имат брокерите, но с чувствително намаляващ дял спрямо агентите ни.

Освен с „Евролайф“, работите ли с други брокери?
Да, работим и с други брокери.

Но основната част от бизнеса ви е пак с „Евролайф“?
От брокерския бизнес все още „Евролайф“ е водещ, да.

Как стоят нещата относно собствеността на брокера „Евролайф“, в който стана ясно, че "Граве" е придобила дял?
По отношение собствеността на „Евролайф“, „Граве“ е увеличило значително интереса си в компанията на ниво холдинг – ОЦ „Окцидент холдинг“. Имайки предвид това, не бих казал, че „Граве“ има ясно изразен дял или притежава на практика фиксиран процент или собственост. Можем да кажем, че е засилил значително присъствието си и интереса си в холдинга, и то за няколко определени пазара. Т.е. тук не би трябвало да се разглежда, че като цяло ОЦ „Окцидент“ преминава в собственост на „Граве“ или че „Граве“ придобива самия холдинг – това не е така, тъй като той има доста дейности в различни дружества. Едно от дружествата е именно „Евролайф“ и интересът на „Граве“ е по-специално концентриран на четири пазара – България, Украйна, Молдова и Румъния. Тоест, там компанията е засилила присъствието си и активностите си по отношение на мениджмънта, ръководството, изграждането на структурите и някои други параметри и насоки. Но в една немалка част от обслужващите звена, които са част от холдинга и които обслужват и „Евролайф“, „Граве“ няма никакво участие.

Прави впечатление, че преди година „Евролайф“ беше в Топ 3 на българските брокери, а за 2007 г. финансовите резултати нареждат брокера на 13-то място, т.е. и като пазарен дял, и като номинално събрани премии, има чувствителен отстъпление. Има ли някаква конкретна причина за това?
Подреждането в известна степен се дължи на не дотам коректно подадена информация към Комисията за финансов надзор, тъй като мога да кажа със сигурност, че през 2007 г. „Евролайф“ има значително по-добър резултат, отколкото през 2006 г. В момента се опитваме да установим дали грешката в подаването на информацията е била за периода преди 2007 г. или за последната отчетност. Мисля, че по-скоро е било неволно – не искам да мисля, че е било целенасочено. От КФН също беше отправено искане за представяне на повторна, по-подробна информация за дейността на брокера през 2007 г., за да се установи дали грешката е била през всичките изминали години, или за последната.

„Евролайф“ досега беше специализиран в животозастраховането, а и „Граве“ присъстваше на българския пазар само като такова дружество. Ще развила ли брокерът дейност в областта на общото застраховане или ще остане само в животозастраховането, а вие ще изграждате успоредно клонова мрежа и ще работите с други брокери за пласирането на общозастрахователните си продукти?
Бих казал, че на този етап няма повод за промяна, или това, че „Граве“ развива общо застраховане ще доведе до значителни промени в начина на работа на „Евролайф“. Затова той остава брокер, специализиран в животозастраховането, а „Граве“ предлага и към момента вече общозастрахователни продукти само чрез своята клонова мрежа. Предстои, разбира се, да търсим доста по-активно сътрудничество и съвместна работа с други брокери, специализирани най-вече в общото застраховане, както и с някои банки, имайки предвид доста активната дейност на банките, по-специално в имущественото застраховане.

Към настоящият момент как работи общозастраховатрелното дружество на „Граве“ в България?
Стартирахме през март месец, така че от няколко месеца вече имаме първи стъпки на пазара. Предлагаме най-вече продукти, които са насочени към индивидуален потребител, към притежателите на апартаменти, къщи, които биха искали да ги застраховат – както като сгради, така и имуществото в тях. Към допълнение на тези продукти се предлагат и катастрофични рискове – земетресения, наводнения, свлачища, лавини, срутване на земни маси и т.н. След като понатрупаме известен опит и портфейл, вярваме, че ще разширим дейността. Автомобилното застраховане поне за 2008 и 2009 г. не стои като приоритет за нас, но може би от 2010 г. ще се включим на този пазар. От следващата година може би ще разширим сферата на покритие на нашите имуществени застраховки – върху малки офиси, ресторанти, хотели и т.н., които към момента все още не са в таргет групата ни.

Ползвате ли една и съща агентска мрежа за продажба на общо и животозастрахователни продукти?
Да, към момента ползваме една и съща агентска мрежа.

На ваши клиенти с животозастрахователни полици предлагате ли общозастрахователни продукти?
Предстои това да бъде направено, но в момента, тъй като тепърва започнахме, искахме да оптимизираме процесите при нас. Добре ще е обаче това да стане, когато имаме по-активно присъствие сред общозастрахователните брокери, което ни предстои като стъпка, за да промотираме нашите продукти, условия, комисионни и начин на работа пред тях.

Достатъчно ли са защитени интересите на вашите клиенти в момента? Имате ли оплаквания срещу компанията?
Надявам се, че са повече от добре защитени. Да не говорим, че последната промяна, която беше наложена до голяма степен против волята на повечето застрахователи – създаването на Обезпечителен фонд, който е нещо като гаранционен фонд за самите клиенти, мисля, че вече няма да има абсолютно никакви опасения от страна на клиентите за това какво може да се случи с техните пари. Да не говорим, че от самите клиенти това решение не беше много добре прието, въпреки, че то им гарантира някаква сигурност, но за пореден път им се налага да правят вноски за фонд, за нещо, което се смята за излишен разходи, или за спонсориране на компании, които нямат чак толкова добро реноме и които евентуално биха имали известни затруднения и опасност от фалит. При условие, че има надзорен орган, който непрестанно ни залива от справки, информации и отчети, които представяме към тях, че имаме уставен капитал и пълна прозрачност, се налага и един такъв фонд, който на един тепърва развиващ се пазар и доста неуверен в своето развитие, е малко пресилено.

Има ли нелоялна конкуренция в животозастрахователния бранш?
Не бих я нарекъл нелоялна, но бих казал, че компании трупат доста активи и имидж чрез продукти, които не са чисто застрахователни, а са продължаващи схеми за оптимизиране на заплати. Това обаче е въпрос на самата собственост на компанията – дали е в техен интерес да развиват подобен бизнес, тъй като той не е чисто застрахователен и не е дългосрочен. Води до положителни за момента резултати и до все по-повишаващ се пазарен дял.

Последен въпрос – в публичното пространство се коментира „новината“, че собствениците на „Граве“ имат намерение да купуват действаща българска общозастрахователна компания?
Не знам, какво дава повод за подобни слухове. Разбира се, следим не само в България, но и на всички пазари компаниите, които евентуално подлежат на продажба или са в процедура на продажба. Дори няма да скрия, че до нас достигна информация и проучихме възможностите за Общинска застрахователна компания, но мисля, че това е било направено и от други компании на пазара. Не бих казал, че има конкретни стъпки в тази посока. Ако има подобни действия на ниво австрийски мениджмънт, аз ще бъда уведомен на определен етап, но на момента такива няма.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Ники, Евролайф ти прави над 70% от продажбите, така че не говори глупости, ами си размърдай агентите, ако въобще имаш такива, защото спада на Граве за полугодието е повече от очевиден. Не ми се сърди, но това са фактите и цифрите.
#1 | от Колега | преди
Хубаво е също така да се каже каква е истината около Евролайф и кой е собственик на Евролайф. Консултантите вече нямат доверие, защото разбраха, че неполучават вярната информация и по точно самата истина. Масово напускат и отиват в други брокери да работят.
#2 | от Колега | преди
Валидни за 16:10 18 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8385
GBP 2.4796 2.4887 2.2902
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив