Кризата е време, в което добрите се доказват – Андреас Василиу, регионален президент и главен изпълнителен директор на ALICO Централна и Източна Европа
Господин Василиу, резултатите, които ALICO отчита за своя 10-ти рожден ден в България, са впечатляващи – 16% пазарен дял. Това ли бе, което очаквахте преди 10 години?
Най-важното, което постигнахме, е закрилата на нашите клиенти, които ни се довериха.
Когато започва нов бизнес, човек предварително има очаквания какво ще се случи. И ние имахме своите очаквания в България. Всеки път, когато стартираме бизнес в която и да е страна, си поставяме 2
цели. Първо, да сме достойна, добра фирма, да работим на пазара честно, да предлагаме добри услуги, така че да се гордеем с присъствието си на пазара. И така трябва да е на всички пазари, където
присъстваме. Защото, стъпиш ли накриво на един пазар, това дава отражение на всички пазари. Втората ни задача е да пораснем толкова, колкото доверие ни оказва пазарът.
Когато дойдохме в България, вече имахме опит с други държави от ЦИЕ: 10-годишен опит в Полша и Унгария и петгодишен - в Чехия и Словакия.
Очакванията ми за България през тези 10 години добиха материален израз – успяхме да сформираме екип от сериозни професионалисти, които работят за нас и които непрекъснато се доказват на
пазара всеки ден.
Освен това в България ние имаме капиталова адекватност, която е 3 пъти над изискванията за минимално изискуем уставен капитал . Няма много фирми в България, а и в целия ЕС, които да имат по-висока
капиталова адекватност.
По отношение на обемите обаче, амбициите ни в България все още не са придобили материално изражение. Но ние продължаваме дискусиите с българския мениджмънт и непрекъснато работим по въпроса.
Как се отрази кризата на Вашата компания и резултатите?
Кризата е време, в което добрите се доказват.
Първата ни задача, когато започнаха сътресенията, бе да съхраним работните места на всички хора във фирмата, както и да продължаваме да им плащаме добри заплати и да ги оценяваме по достойнство. За
момента се справяме.
Другото важно нещо, на което държим, е капиталовата ни адекватност да е висока, за да сме в състояние да изпълним всички обещания, дадени на нашите клиенти. Освен това, когато имаш капиталова
адекватност като нашата, можеш да бъдеш по-устойчив на всички сътресения, на които кризата те подлага.
Това са неща, които са в нашите ръце и ще го направим. А по-големите въпроси - икономиката, кризата, те са в ръцете на министър-председателите, които трябва да се справят с тези
предизвикателства.
Все пак нашия обем на дейност би бил по-голям, ако икономиката беше в по-добро състояние.
Можете ли да направите прогноза кога ще излезем от кризата?
Като цяло смятам, че 2010-та няма да е лесна година. Има хора, които смятат, че дотогава най-лошото ще отмине, но според други тепърва предстои.
Според едни кризата е като буквата V. За други обаче е като U. Най-големите песимисти смятат, че кризата ще е с подскоци – като W. Никой обаче не може да знае с точност, защото никой не предвиди
тази криза.
По отношение на дълбочината на дъното и времето, когато нещата ще тръгнат нагоре, не може да се даде еднозначен отговор, защото всяка страна е индивидуална.
Имате ли много прекратени полици заради кризата?
Когато един клиент изпадне в затруднено финансово положение и няма никакви доходи, а трябва да храни децата си, нуждата от това да обезпечи семейството си е много по-насъщна от тази да има
животозастрахователна полица. Едновременно с това нашите полици са такива, че имат сума с натрупване (т.нар. cash value), която може да изтегли при нужда. Според мен е много погрешно човек да се
откаже от закрилата, която предлагаме. За него дори би било още по-трудно след това, защото може да доведе до криза на личността, в която такъв човек може да изпадне.
Естествено, не е много приятно човек да изпадне в ситуация да няма никаква възможност да обезпечи семейството си. И за нас не е приятно хората да се отказват от полиците си, но преди всичко е важно
да можем да окажем подкрепа на такъв човек, особено, ако няма друг начин да му се помогне.
Като пример за значението на нашите застраховки ще посоча случай с един наш клиент със здравна полица. Този човек бе претърпял тежка катастрофа с многомесечно последващо възстановяване. Той и
близките му нямаха спестени средства, банка също нямаше да му отпусне заем. Ние му платихме 40 хиляди евро. Ако не беше нашата застраховка, човекът нямаше откъде да вземе пари за възстановяване.
Ето това е начинът, по който се опитваме да работим. Това е и добрият съвет, който можем да дадем на хората - освен в случаите, когато става дума за изхранване на семейството, хората не бива да
остават без закрила.
Може ли да споделите, защо процента за отказ от понататъшно плащане във ALICO е 90% трайна загуба на трудоспособност? Нали сте с много хуманно отношение към клиентите си. Как би могъл един човек с 85% загуба на трудоспособност да плаща премиите по застраховка "Живот" при вас? Ето на този въпрос е интересно да направите едно иаказване тук. Иначе с "красивите" и "хуманни" изказвания внимателно обмислени, много добре се справяте.
С две думи- който е чувал за AIG LIFE би трябвало да е наясно за какво става дума, защото ALICO е новото име на ФАЛИРАЛАТА поради финансови ДАЛАВЕРИ и ИЗТОЧВАНИЯ застрахователна компания