Един специален пенсионен фонд при стабилност в ежемесечните приходи може да доведе до системно повишаване на пенсиите, а защо не и до намаляване на осигурителните вноски, което пък означава по-голям просперитет за бизнеса
ГОСПОЖО ХРИСТОВА, РЪКОВОДИТЕЛЯТ НА МИСИЯТА НА МВФ У НАС ХАНС ФЛИНКЕНШИЛД ПРЕДУПРЕДИ ПАРТИИТЕ ДА ВНИМАВАТ С ПРЕДИЗБОРНИТЕ ОБЕЩАНИЯ. СПОРЕД НЕГО НАМЕРЕНИЯТА ЗА ГОЛЕМИ СОЦИАЛНИ РАЗХОДИ СА ОПАСНИ ЗА БЮДЖЕТНИЯ ДЕФИЦИТ. КАК ЩЕ КОМЕНТИРАТЕ ТОВА?
- Обявените от НДСВ аспекти на социалната политика до 2009 г. с нищо не застрашават бюджетните дефицити. Всяка от тези мерки е насочена към стимулиране на личната отговорност и активност на хората.
Да вземем например бонусите за дълготрайно безработни, които сами си намират работа. Сега, ако безработният отговаря на критериите за социално подпомагане, той получава между 150 и 200 лв. месечна
помощ в зависимост от членовете на семейството. С програмата за субсидирана заетост ние насочваме тези, които са в трудоспособна възраст, към работа, където държавата плаща 210 лв. месечно заплата
и осигуровки. Намерението ни е да поощрим хората, които сами си търсят работа. Затова ще им даваме минимум година, да речем, 50 лв. месечно. Виждате, че и в двата сегашни варианта тези хора струват
много повече на държавата.
Подобна мярка е намаляването на задълженията на младите семейства към кредитните институции. Тя не е за най-бедните млади семейства, а за тези, които са активни, поемат риск и желаят да подобрят
качеството на живота си. Държавата иска да ги подкрепи в труден период на техния живот, когато едновременно се образоват, заемат първото си работно място, създават семейство, отглеждат деца. Тук
няма вмешателство към кредитните институции, те сами са определили дали дадено семейство отговаря на изискванията за кредитиране.
А КАК ЩЕ ОБЯСНИТЕ ИДЕЯТА ЗА ВРЪЩАНЕТО НА ДЕТСКИТЕ ДОБАВКИ ЗА ВСИЧКИ ДЕЦА?
- Що се отнася до детските добавки, намерението ни да ги увеличим минимум с 10% е заложено в бюджетната прогноза за 2006 г. и отдавна е съгласувано с МВФ. През 2001 г. бяхме принудени да приемем Закона за семейните помощи за деца по повод сключването на заемното споразумение с МВФ и споразумението със Световната банка. Тогава ресурсите бяха ограничени, дефицитът много голям и помощите трябваше да се насочат към най-нуждаещите се. Затова от 1.5 млн. деца 1.1 млн. сега получават детски добавки. Тестът за доходите на родителите се прави два пъти годишно, като и двамата родители трябва да взимат бележки от работните си места. Това коства доста разходи на работодателите - близо 5 млн. бележки годишно се издават, а родителите губят време да ги предават в дирекциите Социално подпомагане. Администрирането на този процес струва на държавата няколко десетки милиона лева. Затова си заслужава да се помисли как да се намалят тези разходи.
ЕДНА ОТ ОБЯВЕНИТЕ ОТ ПРЕМИЕРА МЕРКИ - СПЕЦИАЛНИЯТ ПЕНСИОНЕН ФОНД, БЕШЕ ПОСРЕЩНАТА С ОДОБРЕНИЕ ОТ БИЗНЕСА. ЗАЩО ПО ВРЕМЕ НА МАНДАТА НА НДСВ НЕ БЕШЕ СЪЗДАДЕН ТОЗИ ФОНД, ВЪПРЕКИ ЧЕ ПРОБЛЕМЪТ С ДЕФИЦИТА НА НОИ, С НИСКИТЕ ПЕНСИИ И ВИСОКИТЕ ОСИГУРОВКИ ВИНАГИ Е БИЛ НА ДНЕВЕН РЕД?
- Това правителство полагаше усилия и всяка година посрещаше дефицита в първия стълб на пенсионната система, било то планиран, или не. За 2005 г. планираният дефицит е 623 млн. лв. Но демографската тенденция не е благоприятна, населението застарява и това е голям европейски въпрос. Повечето европейски страни, дори и старите страни членки, също тепърва предприемат действия за ограничаване на ранното пенсиониране, за удължаване на трудовия живот, за намаляване на публичния дълг и изграждане на резервни публични пенсионни фондове.
АКО СЛЕДВАЩОТО ПРАВИТЕЛСТВО НЕ ПРЕДПРИЕМЕ НЕЩО, КАК ВИЖДАТЕ ПЕРСПЕКТИВИТЕ ПРЕД ПЕНСИОННАТА СИСТЕМА У НАС?
- Всяко правителство заслужава адмирации, ако изработи концепцията и нормативната база за специалния фонд. Лично аз се ангажирам до края на този мандат да дадем концепция как да бъде създаден фондът, с какви средства, как ще функционира, кой ще го управлява. Ще направим актюерски прогнози за периода на акумулиране на средствата в този фонд. Има различни варианти кога този фонд ще започне да дава резултат - след пет или след десет години. Запознахме се с белгийския опит, предстои да разговаряме с експерти от Ирландия, за да намерим най-разумния вариант за България. Иначе ще продължат дефицитите, които бюджетът трябва да покрива. А един такъв фонд при стабилност в ежемесечните приходи може да доведе и до системно повишаване на пенсиите, а защо не и до намаляване на осигурителните вноски, което пък означава по-голям просперитет за бизнеса.
В ПРИЕТИЯ НАЦИОНАЛЕН ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ ПО ЗАЕТОСТТА ЗА ТАЗИ ГОДИНА СЕ ДАВА ПРИОРИТЕТ ЗА БЕЗРАБОТНИТЕ МЛАДЕЖИ. КАК ЩЕ СТИМУЛИРАТЕ БИЗНЕСА ДА НАЕМА ТЕЗИ ХОРА БЕЗ ОПИТ, ПРИ ПОЛОЖЕНИЕ ЧЕ ЛИПСАТА НА КВАЛИФИЦИРАНА РЪКА Е ЕДИН ОТ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ПРОБЛЕМИ?
- Да, за много млади хора е проблем намирането на първото работно място. Но големият проблем е адекватността на нашето образование и потребностите на бизнеса. Ясно е, че държавата трябва да помогне. От една страна, да осигури средства и условия за обучение на безработните млади хора, а от друга - да стимулира работодателите, като им даде обучени хора или им помогне те да ги обучават на самото работно място според потребностите. За младежите до 29-годишна възраст без квалификация и тези, които нямат средно образование, се предоставя тримесечно специализирано обучение за усвояване на професия. Стимулът за работодателите е, че държавата осигурява минималната работна заплата и социалните осигуровки за половин година при наемането на такива младежи, а за младежи с намалена работоспособност и от социални заведения - до една година. Отделно по друга програма при наемането на безработни младежи до 29 години държавата покрива на работодателите целия размер на социалната осигуровка независимо от заплатата. Освен това на работодателите се приспада от данъчнооблагаемата сума двойният размер на цялата заплата и осигуровките. През тази година ще бъдат изразходвани почти 3 млн. лв. за стимулиране на частния сектор да разкрие работни места за 1650 младежи. Допълнително за професионална квалификация и стажуване ще бъдат осигурени още 5 млн. лв. за 2787 младежи.
ИМА ЛИ ИНТЕРЕС ОТ ЧАСТНИЯ СЕКТОР ДА СЕ ВКЛЮЧВА В ТЕЗИ ПРОГРАМИ?
- Засилване на интереса забелязахме в края на миналата година, това беше след много усилия и диалог с работодателите. В началото на тази година категорично беше заявено, че бизнесът желае да работи по тези програми, да поеме своите социални ангажименти и, разбира се, този стимул, който получава от държавата за изплащане на работна заплата. От тази година има и сериозен интерес от частния сектор да се включи в програмата "От социални помощи към осигуряване на заетост", която е за хора с ниска квалификация.
В ПЛАНА ЗА ДЕЙСТВИЕ ПО ЗАЕТОСТТА Е ЗАПИСАНО, ЧЕ ПО ТАЗИ ПРОГРАМА ЧАСТНИТЕ ФИРМИ ВЕЧЕ ЩЕ МОЖЕ ДА НАЕМАТ ХОРА ПО ОСНОВНАТА ПРОИЗВОДСТВЕНА ДЕЙНОСТ. ТОВА ОБАЧЕ НЕ БЕШЕ ИЗВЕСТНО В КРАЯ НА МИНАЛАТА ГОДИНА, КОГАТО СЕ СКЛЮЧВАХА ДОГОВОРИТЕ...
- Все още продължава сключването на договори. В момента това се прави със земеделските кооперации и предприятията от консервната промишленост. Планирано е да бъдат открити около 11 хиляди работни места и те ще бъдат за изпълнение на основната дейност, а не помощни. Но и работодателите, които вече са сключили договори за наемане на работници по тази програма, ще могат да ги използват в производствения процес. В края на миналата година още не беше получено становището на Комисията за защита на конкуренцията, че субсидираните от бюджета заплати може да се дават за основната дейност на фирмата, спазвайки Закона за държавната помощ.
НАЙ-ЗАСТРАШЕНИ ОТ БЕЗРАБОТИЦА СА И ХОРАТА НАД 50-ГОДИШНА ВЪЗРАСТ, А ТЕХНИЯТ БРОЙ ВСЕ ПОВЕЧЕ ЩЕ РАСТЕ ЗАРАДИ ЗАСТАРЯВАНЕТО НА НАСЕЛЕНИЕТО. КАК СТИМУЛИРАТЕ ЧАСТНИЯ БИЗНЕС ДА НАЕМА ТАКИВА ХОРА НА РАБОТА?
- Прилагат се същите мерки както и за младите хора - субсидирана заплата или покриване на осигуровките независимо каква е заплатата, както и данъчно облекчение в двойния размер на заплатата и
осигуровката. Тук най-важна роля играе програмата "Помощ за пенсиониране", която дава възможност на хора, на които не им достигат до 5 години трудов стаж /или 10 точки/, достойно да се пенсионират.
Въпреки положителната тенденция към намаляване на тези безработни все пак остава висок техният брой - 124 019 души през 2004 г.
През тази година възможностите за заетост на хората в зряла възраст ще се увеличат чрез по-широко предлагане на гъвкави форми на заетост - работа на непълно работно време, почасова работа.
СЕРИОЗЕН ПРОБЛЕМ Е И РОМСКАТА ЗАЕТОСТ. КАКВИ МЕРКИ ЩЕ ПРЕДПРИЕМЕТЕ ТАЗИ ГОДИНА, ЗА ДА ПОВИШИТЕ ИНТЕРЕСА НА ЧАСТНИЯ СЕКТОР ДА НАЕМА ТЕЗИ ХОРА, КОИТО НЯМАТ НИКАКВА КВАЛИФИКАЦИЯ?
- Това е ключовата дума - квалификация. Имало е много пропуски в годините, когато е трябвало тези хора да се образоват. Първата програма, която помага и от която се възползва все повече частният
сектор, е "От социални помощи към осигуряване на заетост". Там от средно 100 хиляди заети годишно 75% са от ромско население. Тези хора по време на заетостта получават ограмотяване и допълнителна
квалификация. Очакваме резултатите от едно голямо изследване, което ще ни даде нетната оценка от тази програма и какво се е случило с тези хора, след като напуснат програмата. По предварителни
данни около 20% от тях остават на работа.
За пръв път това правителство има политика и към децата от ромската общност. Детските добавки вече се получават само от родители, чиито деца ходят на училище. Механизъм за привличане на ромските
деца в училище е и инициативата за чаша топло мляко и закуска за учениците до четвърти клас и от предучилищните паралелки.