Разговор с Жаклин Ломен, съветник по надзорната политика към Националната Банка на Холандия
Госпожо Ломен, каква е пенсионната система във вашата страна и какви са специализираните пенсионноосигурителни практики?
В Холандия съществува една много добре развита пенсионна система, чиято история води началото си от 1952 г. Установена е система от три осигурителни колони; първата колона е басизна и е
организирана от държавата, в добавка към нея има част, която се управлява от частници за определено време – мандат. Втората колона е финансирана от капитал (капиталово осигуряване), свързан със
заетостта. Като допълнение има индивидуално частно осигуряване, като гражданите правят пенсионни вноски чрез животозастрахователни компании или пенсионни фондове. В резултат на това пенсиите са
значителни (до 120% от брутния вътрешен продукт), и разходопокривният коефициент (96% от работещите) и заменният коефициент (средно 70% от чистия доход) са високи.
Какво е общественото мнение в Холандия за частно управляваните пенсионноосигурителни схеми?
Втората колона, частните професионалноосигурителни схеми, са от изключителна важност за пенсионната система на Холандия и обществото подкрепя този модел. В момента сме изправени пред
предизвикателството да се справим с прехода от DB (defined benefit) схема (схема на определен доход) към DC (defined contribution) схема (схема на вноски с определен разме. Тази тенденция беше
предпочетена, тъй като разходите по DB-схемите нарастват; както и заради новите международни стандарти в счетоводството, по- малката солидарност и по- изразена индивидуалност в холандското
общество. Работи се по нов вид схеми, които комбинират осигуряването на всеки участник в схемата (DB характеристика) и точно определените разноски на спонсорите (DC характеристика).
Какви, според Вас, са предизвикателствата пред европейските пенсионни системи днес, в текущия контекст?
А. Европейските пенсионни системи се справят с основните предизвикателства, първото от които е, разбира се, застаряването на населението. Решението е в допълнителното осигуряване, в развитието на
капиталовата част от пенсионните системи.
Б. Предизвикателство е и в процеса на разширяване на ЕС. Въвеждането на европейското законодателство е първата стъпка. Втората стъпка е изготвянето на широка ЕС рамка и предотвратяването на
проблеми, свързани с платежоспособността и борсовата търговия.
В. Третото предизвикателство е поддържането на положителен баланс между пенсиите като резерв, базиран на общо социално осигуряване и солидарност, и пенсиите, като финансов продукт, базиран на
личната свобода и конкуренцията на пазара. Комбинацията осигурява сигурна подкрепа за едни и възможност за финансови операции на други, които са готови да поемат риска.
Г. Четвъртото предизвикателство се корени в нуждата от динамичност на европейския трудов пазар. Едно добре организирано пенсионно осигуряване осигурява на гражданите безпроблемно придвижване от
една държава, член на съюза, в друга. Мултинационалните компании трябва да разполагат с гъвкави възможности да осигуряват служителите си, които често пътуват.
Как трябва да се проведат реформите?
Комитетът за професионални осигурителни схеми към CEIOPS играе важна роля за уеднаквяването, изравняването на пенсионно- сигурителния пазар в Европа. Комисията участва и в изготвянето на широка
дългосрочна рамка, която да определя трансграничната дейност на осигурителните институции, както и в споделянето на опит по отношение на най- добрите практики.
Какви са предизвикателствата пред България и другите присъединяващи се страни?
Основната задача на присъединяващите се страни е да намерят баланса, да защитават интересите на гражданите, които се нуждаят от сигурност, подкрепа и съвет и осигуряване на възможност за финансови
операции на онези, които са готови да поемат този риск. Това крехко равновесие се застрашава, примерно, от въвеждането на индивидуални инвестиционни стратегии като част от временното частно
управление на част от първата колона на професионалните осигурителни схеми (по модел на Световната банка).
Жаклин Ломен е съветник по надзорната политика към Националната Банка на Холандия. Тя е член на комисия по професионални пенсионни схеми към CEIOPS, член е и на новата надзорна служба в ЕС, чиято работа е да следи за прилагането на IORP разпоредбата, редакцията на протокол от Будапеща, създаването на контролна рамка и ежедневния контрол върху презграничната дейност на институциите за професионално пенсионно осигуряване. Тя е участник в проекта Nederland Pensioenland, чиято е цел е локализирането на Холандия в зараждащия се общоевропейски пазар.