Георгиос Цаконаc, изпълнителен директор на “AIG Life България”
Как влияе корпоративната култура на AIG на операциите на българския офис?
- Корпоративната култура на AIG се прилага във всички наши компании и при всички дейности по целия свят със съвсем малки модификации. Принципите, които AIG е наложила през последните 80 години, се
прилагат във всяка следваща страна с малки различия. Например компанията концентрира 100 процента от средствата в безрискови инвестиции. Не влизаме в никакви рискови вложения, когато става въпрос
за премийните резерви на хората, които са купили спестовни планове. Това не се променя в отделните страни. Няма значение дали става въпрос за дейността ни в Гърция, Румъния или Русия. Тази култура,
тези принципи са в сила навсякъде и, разбира се, в България.
Как оценявате българския пазар?
- От една страна, се наблюдава нарастващ интерес от средния българин да харчи пари, за да осигури за себе си и за семейството си сигурност в бъдещето. Но в същото време има значителна несигурност
за бъдещето. Хората не са склонни дори да обсъждат тази тема, защото не знаят какво може да им се случи напред във времето. Независимо дали това е оправдано или не, това означава, че всеки човек
трябва да бъде убеждаван, че точно защото се чувства несигурен за бъдещето си, трябва да направи нещо по въпроса. Смятам, че хората не трябва просто да си седят и да отбелязват факта, че бъдещето
не е добро, без да правят нищо, за да го променят.
Сред застрахователите е популярна максимата, че българинът първо мисли за колата си и едва след това евентуално за живота си.
- През всичките си години на животозастраховател се сблъсквам с това явление. То е много често срещано. Хората първо се грижат за позитивните неща, които им доставят удоволствие. Това е съвсем
човешко. Не искат и да знаят за времето, когато ще остареят, или какво може да им се случи при фатална злополука. Обичат да разговарят за ваканции, коли...
Лесен пазар ли е българският?
- За мен няма лесни и трудни пазари. Всеки пазар има своята специфика. За да се постигнат положителни резултати от отделна компания, трябва да бъдат оценени тези специфични черти и да се адаптира
стратегията за развиване на дейност в тази икономическа среда.
Каква е вашата рецепта за успех?
- Не вярвам в печелившите формули. Рецептите за успех са само за филмите. Всичко се изчерпва с усилена работа, добро планиране и последователно изпълнение на плановете без отклонения. Само така
една компания може да успее.
Как оценявате конкуренцията тук?
- Нормално е да се очаква, че конкуренцията на един пазар може да бъде добра, неутрална и лоша. Не е логично да се очаква, че конкуренцията ще бъде само добра или лоша. Конкуренцията обаче може да
ce използва като средство, за да се демонстрира разликата между компанията и всички останали. Не се притеснявам от добрата или лошата конкуренция. Все пак лошата е по-лесна за контрол от
добрата.
Смятате ли, че в България има добра законова основа, която регламентира дейността на застрахователните компании?
- Да, България върви в правилната посока, но има още много да се прави, за да станат застраховките "Живот" атрактивни за компаниите и за отделните хора. Застраховките "Живот" имат социална роля.
Това не е материален продукт, който се купува в магазините. Никой не се съмнява дали застраховката "Живот" е необходимост. Тя е необходима за всеки, независимо дали е беден, богат, млад или стар.
Смятам, че данъчното облагане трябва да подкрепя тази идея и тази услуга. На второ място смятам, че в България има много възможности поради активната роля на Дирекцията за застрахователен надзор.
Това може да бъде използвано за подобряване на работната среда.
Смятате ли, че застрахователните компании трябва да имат образователна роля за превръщането на застраховките "Живот" в част от бита на българите?
- Това е нашето ежедневие. Не трябва просто да убеждаваме хората, но и да ги обучаваме как да оценяват своите потребности. Ние не сме просто продавачи на застраховки помагаме на хората да
определят своите потребности и да намерят отговор на тези потребности. Нашите продукти са комбинация от защита и спестяване. Това е основният принцип. Смятаме, че продуктите на AIG са най-добрите,
които могат да бъдат предложени на средния българин. Имам предвид съдържанието, ние не държим на красивата опаковка, а на това, какво има вътре.
Как виждате бъдещето на "AIG Life България"?
- Ще увеличим пазарния си дял със стабилно и сигурно развитие. Професионалните ни консултанти постепенно ще влязат във връзка с все повече хора, ще застраховат повече семейства. Винаги ще
поддържаме високото качество, както беше през миналата и по миналата година. Не искаме бързо разрастване, а стабилен постепенен растеж, съобразен с нашите принципи.
Ако искате по-голям пазарен дял, това означава, че трябва да го отвоювате от някой. Не ви ли се струва, че пазарът в България е пренаселен със застрахователни компании?
- Не смятам, че застрахователните компании в България са прекалено много. В други сравними по население страни има два, три пъти повече компании. Разликата е в покупателната способност. На другата
част от въпроса ви отговорът ми е да, естествено, че ще си отвоюваме пазарния дял.
Какво пропуснах да ви питам, а смятате, че е важно за читателите ни?
- За ролята на застрахователните ни агенти. Те са основният канал за продажба на застраховките. Ако нямаме добри застрахователни агенти, това ще се отрази негативно на целия сектор. Опитваме се да
покажем на българите, че професията застрахователен агент може да бъде една от най-атрактивните и добре платените. Ако не успеем да изберем, назначим и обучим подходящите хора, качеството на цялата
услуга се понижава.