Зимните ни курорти вече са резервирани Ще увеличим с пъти туристите от Азия, твърди зам.-министърът на икономиката Димитър Хаджиниколов
Господин Хаджиниколов, вие се завърнахте от Япония, където беше открит наш туристически информационен център. Има ли шанс България да привлече японски туристи?
- Срещите ни в Япония започнаха от тяхната Асоциация на туристическите агенции ДЖАТА - лично с президента и с ръководството. България като дестинация вече може да предложи качеството, което се търси от японските туристи. Те са предпочитани във всички страни в Европа. Но японският турист
търси високо качество - хотели с 4-5 звезди
интензивна програма. Според мен ние вече сме в състояние да отговорим на тези изисквания. Вероятно ще организираме посещение на японски журналисти у нас, а след това и визита на големите японски фирми. Целта е те да се запознаят какво предлага България.
Имахме срещи и с "Джи Ти Би" - това е най-голяма туроператорска фирма в Япония, която в момента също предлага едно пътуване до България, което е и до Румъния. Миналата година на визита у нас беше японски специалист, който проучи възможността да се предлага специфичен продукт. Той подготви т. нар. манастирски турове за японските туристи. В момента също има екип от японски специалисти, който продължава дейността си. По предложение на японската страна започнахме разговори с "Кинки Нипон Турист", която е втората по-големина туроператорска фирма в Япония. Тя е специализирана за пътувания предимно в Европа. "Кинки Нипон Турист" са официалният туроператор за Олимпийските игри в Атина през 2004 г. Услугите й ще ползват техните спортисти и туристи тогава.
Какви програми предпочитат японските туристи?
- Те имат предпочитания към клубния туризъм, при който преди и след пътуването се организират срещи в Япония. Целта е туристите да се запознаят със страната, която посещават, и след това да споделят впечатленията си. Продуктът е доста профилиран. С новия ни посланик в Токио, академик Благовест Сендов, обмисляме и други форми на туризъм. България е водеща с клубовете си по математика и програмиране. Японците живо се интересуват от това. Обсъждаме с експерти от бранша да подготвим специализирани маршрути, така че японските студенти да дойдат и да се запознаят с българските си връстници. Имаме и други идеи - за пешеходен туризъм, за любители на културата и т. н.
Колко японски туристи идват у нас годишно?
- Идват предимно туристи, които преди това са посетили Румъния. Но се надявам, че след посещението ни в Токио броят им ще се увеличи с пъти. И за да имаме още по-голям успех, ще обединим усилията си с Гърция и Турция. И в Атина, и в Инстанбул има пряка авиолиния до Токио. Само в Истанбул с турските авиолинии се возят 100 000 японци годишно.
Някои естествено са с бизнес цел. Но това също е потенциал, който може да се използва. Подобна е ситуацията и с Гърция. Броят на японските туристи в тези две съседни страни
непрекъснато се увеличава
Една от темите, които ще обсъждаме на 30 и 31 октомври в Солун с колегите си от балканските страни е именно как да привлечем японските туристи.
Казахте, че японските туристи са с по-високи изисквания, а България вече може да им предложи нужните условия. Какво означава това?
- Дори от Японската асоциация на туристическите агенции признаха, че България вече притежава качество на атрактивни цени, което задоволява изискванията на една по-платежоспособна клиентела. Показателно за повишеното качество е, че темповете на нарастването на валутните приходи от туризъм изпреварват с няколко пункта увеличаването на броя на туристите. По-качествената база предполага и по-високи цени. Не само черноморските курорти, но и вътрешността на страната може да предложи услуги, които да задоволят и по-претенциозните клиенти. Говоря за Трявна, базите около Тетевен, Лещен, Велинград, Банско.
Вие посетихте и Китай. Имаме ли шанс да привлечем туристи и оттам?
- Китай е една динамично развиваща се страна с тенденция към 2020 г. по техните планове да стане най-голямата туристическа страна в света. Амбициите им сигурно са основателни, като се вижда как се строи. В Пекин имахме среща с китайската туристическа администрация за привличане на китайски туристи. Там проблемът е визов. Договорили сме се с колегите от Министерството на външните работи, китайските туристи, които имат вече Шенгенска виза за Германия или Гърция, у нас да бъдат пускани без ограничения. В Пекин бяхме избрани за членове на Изпълнителното бюро на Световната асоциация по туризъм, в която членуват 141 страни. При това при доста остра конкуренция от страна на Румъния, Сърбия, Хърватска, Турция, Италия, Полша, Албания. За нас това е голямо признание.
Колко са очакваните приходи от туризъм през тази година?
- Направихме прогноза около 1,5 млрд. долара и според мен ще бъде изпълнена. Миналата година приходите бяха 1,290 млрд. долара.
Какви са очакванията ви за зимния сезон?
- По данните на туроператорите едва ли не цялата база вече е резервирана. Но все още зависимостта на нашите зимни курорти от времето е доста висока. Независимо че се разкриват нови писти със съоръжения за изкуствен сняг. Но като съотношение между общата дължина на пистите и тези, които не са зависими от Господа, все още е ниско това съотношение. Може би Банско тази година
ще излезе с най-много нови услуги и продукти
По оценка на австрийски експерти дължината на пистите там се оценява на около 50 км. В Пампорово също се инвестира в изкуствени писти и инфраструктура. В зимните курорти също се пренася тази тенденция, която се наблюдава в летните - инвестиции в инфраструктура и качествена база, търсене на по-дълъг сезон и съответно на по-високоплатежни клиенти.
Можем да кажем, че България вече предлага един конкурентен планински туризъм. Безспорен успех е и че тази година TUI връща своята зимна програма. Преди 20 г. те ни изключиха от каталозите. А сега се предлага програма от почти всички фирми, които са в състава на концерна. Този пробен сезон за тях ще докаже, че България предлага качествен продукт