Робърт Бенмоше оглави водещия световен застраховател AIG през август 2009 година. Дойде от прекия конкурент - MetLife. Под ръководството му AIG върна на американското правителство почти $200 млрд., а печалбата на застрахователя расте с всяка година
- Г-н Бенмоше, какво направихте в последните години с AIG - реставрация или модернизация?
Знаете ли... Преди всичко AIG се реставрира. Върне се към основната си дейност. Ние се свихме, станахме по-малки, но затова се превърнахме в една стабилна компания. Ние все така оставаме най-големият застраховател в САЩ , ако не смятаме Berkshire Hathaway. Но Berkshire Hathaway се позиционира като инвестиционен холдинг.
Ние останахме само с един непрофилен актив – дружеството ни за авиационен лизинг. Но в момента готвим сделка за продажбата му в Китай. След като финализираме сделката, ще продължим да растем единствено като застраховател.
Мнозина смятаха, че ще рухнем, че ще изчезнем в периода 2008 – 2010 година. Това не стана, дори успяхме да възстановим репутацията на компанията, независимо от множеството прогнози, че AIG няма да е в състояние да изпълнява задълженията си.
Ние върнахме на правителството на САЩ $182,3 млрд. от парите на данъкоплатците, което пък заработи от тази инвестиция $22,7 млрд.
Коя компания в състояние да генерира печалба от $205 млрд. за три години и при това да остане едно от най-големите застрахователни дружества в света?
- Често, когато някой собственик в затруднение получи помощ от държавата, незабавно се сблъсква с желанието й да участва в управлението на бизнеса. Когато получихте държавна помощ от вашето правителство, дали се сблъскахте с подобен проблеми?
Дали се стремяха да участват в управлението? Да. Те искаха реално да управляват компанията. Дадоха пари, за да не изчезне AIG. Това беше и остава платежоспособна компания, но просто трябваше прекалено много пари да се върнат накуп. Тогава огромна част от нашите активи представляваха ценни книжа, свързани с ипотеки.
Когато получавахме помощ от американското правителство ни казаха, че нататък решаваме сами, но че те ще следят под лупа. Властите безусловно осъществяваше контрол за целевото изразходване на отпуснатите ни средства. Но това е напълно разумно – в това има смисъл.
- Лондонският ви офис се занимаваше с различни финансови деривати и ипотечни книжа. Каква ще е съдбата му? Нямате ли планове да възродите бизнеса му?
В разгара на кризата задълженията му по деривати достигна $2,8 трлн. Този ни бизнес беше напълно закрит. Вследствие на това останаха подобни книжа за $100 млрд. В момента сме диверсифицирали активите си като застраховател и не планираме да продължаваме с подобен бизнес.
- Защо е взето решение да продавате подразделението си за авиационен лизинг?
Авиолизингът беше част от бизнеса на AIG още от края на 70-те години на миналия век. Това е абсолютно независима компания, а да притежаваш такава компания носеше абсолютна изгода. Имайки присвоен най-висок рейтинг AAA от S&P, за разлика от конкурентите можеш да даваш а и да взимаш дългосрочни кредити с изключително ниска лихва, което могат да си позволят изключително малко други компании.
Днес нещата вървят добре и взаимните ни интереси съвпадат, но лихвите вече са други. Вече изобщо не става дума за рейтинг ААА, а за задължения в размер на $24 млрд.
Ако имахме рейтинг ААА, то можеше да взимаме кредит с лихва 1% - 2,5%. Допълнително имаме значителни данъчни задължения, а всичките данъчни облекчения се отнасят за самолетите, а не за AIG.
На последно място смятам, че от 70-те години насам всичко се е променило и няма смисъл в рамките на групата да съществува бизнес в този му вид. Сега ние съсредоточаваме вниманието си само и единствено върху застраховането. Фактически при нас са застраховани 98% от конгломератите, влизащи в рейтинга Fortune 500.
- Какво разбирате под 98%?
Това означава, че не работим с едва 3-4 от най-големите дружества в света.
- По-рано бяхте казали, че бързоразвиващите се пазари вече са залог за успех в бизнеса. Какви са плановете ви там?
Все още най-големият ни обем операции е на територията на САЩ. Втората страна по обем бизнес е Япония, имаме огромен пазарен дял в Южна Корея. Работим сериозно на пазарите във Витнам, Тайланд, Малайзия, Индонезия, Хонконг и Китай.
Правим залог на пазарите в Африка, Колумбия. Сериозно внимание ще отделим на Турция, Близки Изток, Индия, Полша и Русия.
Впрочем сериозно внимание обръщаме и на други пазари – все пак присъстваме в 90 страни. Продължаваме да работим в Гърция, но най-перспективните пазари с огромни възможности за растеж са Бразилия и Русия.
Възнамеряваме да постави акцент там.
- За да останеш шампион, трябва да се замисляш за рисковете. Кои, според вас, са основните рискове пред финансовата система в момента?
Наскоро проведохме стрес-тест. Според условията му – в течение на следващите две години AIG губи почти $23 млрд. Капиталовите пазари се сриват с над 50%, всички компании натрупват огромни задължения.
Стойността на финансирането скача до небесата, тъй като корпорациите не могат да обслужват задълженията си. И това се дължи основно не на ръста на лихвата, а е следствие на голямата главница. Безработицата в САЩ достига 12,5% при десет на сто в разгара на финансовата криза. Цените на имотите се срутват с 20 процента. Нов ураган „Санди” удря североизтока и носи след себе си щети за $2 млрд. Това са условията.
И тогава питам Комитета по рисковете – имаме ли пари, за да поддържаме рейтинга си. А те ми отговарят – „да”. Имаме достатъчно средства. Това е реален стрес-тест, а ние оставаме с куп пари.
- А кой изготви условията на стрес-теста - AIG или те бяха продиктувани от Федералния резерв или Министерството на финансите?
Условията бяха продиктувани от Централната банка. Но става дума за реални рискове за нас. Ние стабилизираме портфейла си, съкращавайки неустойчивите бизнеси като авиолизинговия например.
Ние разпродадохме почти целия си високорисков бизнес - Компанията American General Finance, която се занимаваше с потребителски кредити, имаше огромна степен на риск.
Повярвайте – ние дори продадохме всичките си 11 хиляди товарни вагони, които притежавахме, тъй като сметнахме, че те също носят риск за нас.
Всъщност свивайки размера на компанията, ние се очистихме от рисковия бизнес, променяйки принципите на работа. Още един – пример – продадохме 50% от портфейла с общински облигации. Намалихме неосновните направления, за да не "безпокоят” основния ни бизнес. Сега сме по-малки, но много по-силни и стабилни.
- Ипотечни книжа, общински книжа... Къде според вас е следващата опасност за изникване на балон?
Смятам, че най-голямата опасност е прекалената самоувереност. Самонадеяността. Например – ние сме силни в управлението на риска. Ние имаме много добър риск-мениджмънт и затова сме уверени, че управляваме ситуацията.
Но сме много внимателни и постоянно напомняме на служителите си, че пред тях предстои дълъг път и то в същото темпо. Не виждам заплаха дори и от възникването на балон вътре в самата AIG.
Нашата сила е в географската диверсификация. През последното тримесечие на 2012 година понесохме сериозни щети от урагана „Санди”. Преди това преживяхме бедствия в Тайланд и Нова Зеландия. Пострадахме сериозно от вълната-цунами, която удари Япония, но в други държави в това време беше спокойно. Затова разпределяме средствата си по целия свят, което ни позволява да поддържаме необходимия баланс в бизнеса.
.- Непрестанно повтаряте, че бизнесът на AIG се е свил. Престанали застрахователят да бъде too big to fail?
Трябва да си уверен, че имаш достатъчно средства, за да не загубиш компанията при катаклизъм. Проблемът на прекалено големите компании и рискът за евентуално неизпълнение на задълженията им се състои в необходимостта да осигурят достатъчна ликвидност, за да избегнат фалит.
Затова дадох за пример стрес-теста. Ако такъв беше направен през 2008 година, щеше да стане ясно, че се приближава огромна криза и че няма да може да премине през нея.
Мисля, че в САЩ правят голяма грешка, като говорят само какво не е било направено, за да се отложи кризата. Оттогава беше направено много.
Федералният резерв промени регулациите, за да не допусне концентрация на риск под формата на определен род книжа в един играч. Това се отразява върху стабилността на всички компании.
- Значи въпросът опира до апетита?
Те вече това няма да го позволят. Стрес-тестовете говорят, че „колкото повече ядете, толкова килограми натрупвате”.
- Пружината на финансовия либерализъм, която беше свита при Клинтън, пробуди апетита на пазарните играчи към разрушаване на забраната за разделяне на инвестиционното от традиционното банкиране при администрацията на Буш. Сега регулациите отново се затягат. Кога да се чака нова либерализация?
Не мисля, че скоро може да се очаква това, тъй като бързо се връщаме към познати отдавна нива на контрол, закрепени със закона „Глас – Сегал” (разделя банковата система от брокерите и застрахователите ).
След 1999 година до 2008 година се появиха „финансови супермаркети”, които набираха депозити и с държавни операции извършваха търговска дейност, което не беше разрешено с акта „Глас – Сегал”. Това също доведе до сериозни проблеми.
Сега се изисква вече много по-голям капитал, за да държиш в баланса си рискови активи.
Вижте JPMorgan, UBS, Credit Swiss, Barclays, Citibank – техният бизнес се свива. Те има по-малко операции.
Финансовите деривати намаляват, тъй като законодателството изисква вече много по-големи средства за обезпечаването им и това е единственото решение за банките да не претоварват портфейла си с токсични активи.
Но макар, че осъзнават това, банкерите непрестанно се оплакват, че „чашата е наполовина празна”.
- Пробуждат се апетитите им?
Разбира се! Инвеститорът винаги ще има апетит, но вече ще се наложи когато го задоволява, да има значително по-голям капитал. Доходността на такива компании и инвестирането на акционерен капитал в тях ще продължи да намалява. Акционерите знаят и виждайки това в своите компании вече са наясно, че инвестициите им със сигурност потъват.
Някои данни за застрахователната група American International Group (AIG)
Акционери: 86% от акциите са собственост на институционални инвеститори и взаимни фондове
Пазарна капитализация (nyse) - $70,91 млрд.
Финансови показатели (2012 г.):
Оперативна печалба (след данъци) - $6,6 млрд.,
Застрахователни премии — $ 65,656 млрд.,
Активи - $548,633 млрд.
АIG е основана през 1919 г. Обслужва над 80 млн. клиенти в над 90 държави по света.
* Заглавието е на Insmarket.bg. Препечатваме интервюто от руското делово издание "Ведомости".