"Гражданска отговорност" няма да скочи с повече от 10-15%, казва Пламен Ялъмов
Застраховането е един от най-динамично развиващите се сектори в българската икономика. През последните 20 години в него се случиха много интересни неща, на родния пазар навлязоха големи
световни компании, появиха се непознати продукти. Какви качества трябва да притежава мениджърът, за да преведе компанията през кризата и как държавата може да помогне на бизнеса - коментира
Пламен Ялъмов, номиниран за конкурса "Мистър и Мисис Икономика 2012" в категория "Небанков финансов сектор". Доц. д-р Пламен Ялъмов е първи изпълнителен вицепрезидент на "Алианц България Холдинг" и
Председател на УС и изпълнителен директор на ЗАД "Алианц България". Завършил е СУ "Климент Охридски", специалност "Математическо моделиране", Великотърновски университет "Св. св. Кирил и Методий",
специалност "Финанси", Московския държавен университет "Л. И. Ломоносов" - доктор по изчислителна математика. В периода 2000 - 2007 г. е изпълнителен директор на ЗАД "Алианц България
Живот".
- Г-н Ялъмов, как се разви застраховането у нас през изтичащата 2012 г.?
- Характерното за тази година е, че има понижение на премийния приход, което се дължи на продължаващата криза. В автомобилния бизнес, чийто дял е около 70% от пазара, също има спад
поради две причини. Първата е, че някои компании намалиха тарифите по "Гражданска отговорност", макар и с малко. Другата е, че автомобилният парк у нас остарява, все по-малко се купуват
нови автомобили, от което намаляват и премиите по "Каско".
При застраховка "Гражданска отговорност" някои компании се опитаха леко да намалят тарифите си от 1 октомври. Но застрахователният надзор се намеси и в момента няма големи промени в
тарифите. "Гражданската отговорност" е рисков бизнес, тъй като там се генерират най-големите плащания на щети и всеки застраховател трябва да си прави добре сметката. При един сериозен
инцидент в Европа сумата за покриване на неимуществени щети може да бъде в милиони. Наскоро научих за една щета в Румъния - при катастрофа пострадалият човек остава инвалид за цял
живот и адвокатите предявяват иск към застрахователя за 5 млн. евро. Този пример е показателен, че много внимателно трябва да подходим към "Гражданска отговорност" и да я предлагаме на
адекватни цени.
При имущественото застраховане публикуваните данни от КФН показват минимален ръст в премиите. Този ръст се дължи на засиления интерес към имуществените застраховки непосредствено след
земетресението през май и юни. Специално в "Алианц България" отчитахме увеличени продажби между 30 и 40% спрямо предходния месец. Непосредствено след земетресението на 22 май в офисите
в Перник и София имаше опашки за сключване на застраховки. За съжаление през есента премийните приходи по тези застраховки се върнаха на нивата от последните години.
- При кой е по-голям ръстът в имущественото застраховане - на физическите лица или на фирмите?
- Бизнесът традиционно прави имуществени застраховки, защото оценява степента на риска. Затова смятам, че ръстът идва по-скоро от индивидуалните клиенти, които все повече
осъзнават нуждата от застрахователна защита на дома.
- Преди години вървеше дискусията за създаване на катастрофичен пул. Земетресението отново повдигна темата. Смятате ли, че създаването на такъв пул е подходящо?
- Нашето мнение в "Алианц България" е, че не трябва да има катастрофичен пул. Това нарушава конкуренцията, защото се явява задължителна застраховка. "Гражданска отговорност" също е
такава, но там става дума за финансова отговорност за причиняване на щети на трето лице, включително и неимуществени. Понякога се стига дори до отнемане на човешки живот. И някой
трябва да носи финансовата отговорност за всичко това. При имуществените застраховки всеки застрахова собствения си имот. Ако го загубиш, губиш своя собственост, а не увреждаш чужда.
Вместо създаването на пул и превръщането на имуществената застраховка в задължителна, по-добре е да бъде разяснена необходимостта и ползите от защитата на дома.
Другият момент в катастрофичния пул е, че покритието по него ще е толкова малко, че няма да покрие реалните нужди при събитие. Коментират се застрахователни суми от порядъка на 20-30
000 лв., които евентуално ще бъдат достатъчни за малка къща в селата. Но един апартамент в голям град е доста по-скъп. Тоест това не е реална застраховка, а по-скоро наподобява т.нар.
полица Първи риск. В Алианц предлагаме такава застраховка. Тя също струва 20-30 лв., но разликата е, че клиентът избира за каква сума да се застрахова домът. А в катастрофичния
пул това не се предвижда. Примерно плащаш 20 лв. и получаваш покритие за 25 хил. лева. Освен това за управлението на пула ще трябва да се създаде допълнителна администрация, която също
ще разходва пари от него. Трябва да има и презастраховане, защото при настъпване на природно бедствие биха могли да се случат например 10 000 щети едновременно. Ние, застрахователите,
за толкова години сме отработили схеми, избрали сме най-добрите презастрахователи, намалили сме цените за презастраховане, което в крайна сметка се отразява и на цената за крайния
потребител. Не виждам причина, поради която да се създава катастрофичен пул и да се събират пари от хората, които да се управляват по начин, който едва ли би бил по-добър, отколкото ако
управлението на средствата става от съответните застрахователи. В този смисъл лично за мен не е икономически оправдано създаването на подобна организация.
- Ще продължи ли тенденцията за поскъпване на "Гражданска отговорност"?
- Това зависи и от застрахователния надзор, който в края на годината или най-късно в началото на януари ще публикува т.нар. минимални рискови премии за различните класове
автомобили. Ако те се увеличат, то и застраховката ще поскъпне. Има дружества, които продават с по-ниска премия, но когато има повишение, те също вдигат цените.
- Какви са вашите очаквания, с колко ще бъде повишена?
- Не повече от 10-15%.
- Ще видим ли скоро нови продукти на българския застрахователен пазар?
- В началото на 2013 г. "Алианц България" ще предложи нов продукт. Той се нарича "Домашен асистънс", който покрива щети по дома. Уникалното в нашето предложение е осигуряването на
домашен майстор. Тази застраховка разработихме съвместно с "Allianz Global Assistance", с която имаме няколко съвместни продукти - Автоасистанс за коли в чужбина, Медицински
асистанс и др. Планираме разработването и на още нови продукти с тях.
- Каква ще бъде 2013 г. за застрахователите?
- През 2013 г. не очаквам да има съществени различия в развитието на пазара в сравнение с настоящата година. Очакванията са за спад в премийния приход по "Автокаско". Спадът в
продажбите на нови коли и остаряването на автомобилния парк у нас се отразява на автомобилното застраховане. Надявам се, че следващата година ще бъде по-добра за имущественото
застраховане и животозастраховането, където очакваме да има ръст.
- Как трябва да се управлява една компания по време на криза?
- По време на криза всяка една компания трябва да се управлява внимателно, като повече внимание се обръща на финансовата стабилност и на ограничаване на разходите. Ако дружеството
е със стабилни финанси, може да излезе от кризата готово за растеж и да увеличи приходите си и печалбата.
- Каква е рецептата за подобряване на ситуацията в българската икономика?
- Не мога да кажа универсална рецепта. Не знам дали съществува такава, защото нашата икономика зависи силно от много други европейски икономики. Ако ситуацията е лоша в целия ЕС,
то няма как българската икономика да процъфтява. Това, което зависи от нас, е да работим по- ефективно и да се стремим да продаваме извън България нашите продукти.