Всеки сам трябва да се грижи за имуществото си, каза Ивайло Йосифов, главен изпълнителен директор на "Дженерали България Холдинг"
Г-н Йосифов, в какво състояние се намира българският застрахователен пазар?
През последните години той приключи основния етап на своето преструктуриране,
изразяващо се главно в придобивания и създаване на нови дружества. Навлизането на водещите международни компании се отрази благоприятно, наложи по-високи стандарти, продуктово развитие
и качество на работа. Пазарът стана по-зрял и балансиран, за което допринесоха и евроизискванията. Кризата обаче доведе до проявление на деструктивни за пазара фактори. От ежегоден
ръст от 10-15% през 2010 и 2011 г. картината рязко се промени и в много сегменти пазарът се сви или е в застой. Сега основните характеристики на пазара не могат да се определят
като позитивни. Свитият имуществен и автомобилен пазар, банковата криза, ниските покупателни възможности изостриха конкуренцията между компаниите до ценови нива, при които се поставя на
карта финансовата стабилност на някои дружества. Това вероятно е причината за междуфирмена некоректност в разплащанията по регреси. Логически може да се очаква този процес да доведе
до ново преструктуриране на пазара.
Къде са проблемите и как може да се решат?
Липсата на нагласа на хора и фирми да купуват застраховки освен задължителните не е рецидив на кризата, а по-скоро наследство
от миналото. При наводненията например основната нагласа на населението беше да чака помощ от държавата. Ролята на държавата обаче е да осигурява системи за ранно предупреждение и
защита на населението, а след бедствието да се погрижи за увредената инфраструктура и социално слабите. Но не е длъжна да строи къщи за сметка на бюджета. За имуществото си всеки трябва
да се погрижи сам, като предвидливо го застрахова. Има и редица други проблеми. Ценовият дъмпинг при "Гражданска отговорност" от години е във фокуса на всички нас и на надзора. Но
този дъмпинг вече ерозира и на пазара на "Каско" и имуществените полици. Проблемите на компаниите в крайна сметка водят до подценяване на резервите и липсата на стабилен финансов
ресурс. Следователно ролята на регулатора би била в постоянен контрол, в т.ч. и на междуфирмените отношения. Разумен ход е кооперирането между основните играчи, а не свирепото
противопоставяне. Това означава повишаване ролята на Асоциацията на българските застрахователи за повишаване на застрахователната култура на населението.
Може ли държавата да помогне?
Може, с координация между КФН, Гаранционен фонд, Национално бюро на българските автомобилни застрахователи, АБЗ, Пътна полиция. Ако
има воля, няма лобистки интереси и се използват всички контролни и санкциониращи инструменти, резултатът ще е добър. Не трябва обаче да се чака само на държавата. Там, където тя
има своите механизми, се намесва - пример е отново "Гражданска отговорност". От няколко години КФН стриктно следи и въвежда допълнителни изисквания и регулации, които принудиха пазара
да достигне финансово здравословни ценови равнища. При полиците, които не са задължителни, надзорните правомощия не са така силни. Тук самият застрахователен пазар следва да се
саморегулира.
Очаквате ли развитие в животозастраховането в България?
То е доказало значимостта си в личния живот на хората. Процесите у нас също следват този естествен ход. Но
кризата влияе задържащо на сектора - доходите на хората намаляват, но, от друга страна, те търсят сигурност. Чуждите инвеститори имат традиции в осигуряването на допълнителна
мотивация на своите служители чрез животозастрахователни планове. Постепенно това се възприема и у нас. "Дженерали Животозастраховане" е сериозно позиционирана компания и предпочитан
партньор от работодателите в сегмента на груповото животозастраховане. Повечето чужди инвеститори познават дружеството като най-добрия партньор за комплексни решения чрез международната
система GEB (Generali Employee Benefit).
Какви проблеми срещна "Дженерали България" в кризата и как ги реши?
Ние принадлежим към група, която вече 180 г. е стабилен финансов играч на западните пазари и
животозастраховател номер 1 в Европа. Капиталовата адекватност, техническите резерви и финансовата стабилност са елемент на стриктни корпоративни правила в криза или не.
Презастрахователната защита при първокласни компании също е задължителна. "Дженерали България" още преди кризата въведе във всяко от дружествата у нас - по общо застраховане,
животозастраховане и доброволно здравно осигуряване, стриктни правила за оценка и записване на риска. Насочихме се към сегментите на добрите рискове, което доведе до известна загуба на
пазарни позиции, но ни направи още по-стабилни финансово. И мога да кажа: Справяме се.
ФОТО "Стандарт"