Процедурата е изключително трудна и объркана, с много клопки за клиента; нещата са структурирани така, че прехвърлянията да стават колкото се може по-сложно
Въпрос: Господин Алексиев, каква ще бъде политиката на дружеството по отношение привличането на осигурени лица? В резултат на стартиралата дейност на ДЗИ-Пенсионно осигуряване се
очаква и известно преструктуриране на пенсионния пазар.
Валери Алексиев: Бих искал да отбележа, че не сме нов играч на пенсионния пазар. За разлика от другите компании от 58 години по призвание сме застрахователи и осигурители. На
българския пазар ДЗИ предлага пенсионни застраховки още от 1946 г. Знае се, че сме едни от първите, които създадоха пенсионен фонд в България. Става дума за БПОД, което изгубихме впоследствие по
независещи от нас причини. Да припомня БПОД - и управляваните от него фондове за допълнително пенсионно осигуряване се вляха в ПОК Доверие и управляваните от компанията фондове. Естествено е да
продължим тази си дейност в областта на пенсионното осигуряване. Първото нещо, което ще направим, е да си върнем отново бившите клиенти в БПОД. Голяма част от осигурените в БПОД са клиенти на ДЗИ
под една или друга форма. Ще привлечем клиенти включително и чрез новите акционери във финансовата група ДЗИ-Росексимбанк. Ще им предложим една комплексна финансова услуга.
Въпрос: Каква е Вашата оценка за стартиралата процедура по промяна на участието?
Валери Алексиев: Процедурата е изключително трудна и объркана, с много клопки за клиента, който желае да се прехвърли. Нещата са структурирани така, че прехвърлянията да стават
колкото се може по-сложно. Това не е само наше мнение, то се споделя и от други пенсионни дружества. Мисля, че в процеса на дейността по прехвърляне тези моменти ще бъдат разрешени. Ето един казус
например, който в момента ни касае много - прехвърлянето на осигурени в случаите, в които вноските са правени от работодател. Какво е мястото и ролята на волеизявлението на работодателя и как ще
реагира Комисията за финансов надзор в случаите, в които осигурителят е наложил ограничения в договора, които противоречат на утвърдения му правилник за доброволното осигуряване. В момента юристите
ни обсъждат тези въпроси, които тепърва ще се изясняват.
Първоначалните ни проучвания показват, че масовият българин не знае къде е осигурен, това е факт. Сега, когато желае да се прехвърли, той среща трудности. Клиентът идва при нас и заявява желанието
си да се осигурява във фонд, управляван от нашето дружество. Когато го попитаме обаче къде се е осигурявал до момента, той не може да отговори. Оттук естествено произтичат трудности, най-вече
защото информацията за това кой къде е осигурен е засекретена от НОИ. На Интернет страницата на осигурителния институт може да се направи проверка само за служебно разпределените лица. За
останалите се появява личен избор и толкова.
Проблем са и възможностите за отказ. Много ни притеснява хипотезата за дублирането на заявленията. Ако аз съм ръководител на едно голямо дружество, ще създам структура, която ще дублира всички
заявления на моите осигурени. Тогава никой никога няма да може да прехвърли мой осигурен в друго дружество. В изключително неизгодна ситуация като ново дружество ни поставя съществуващата методика
за служебното разпределение на лицата. В момента те се разпределят според пазарния дял на дружествата. На този принцип не получаваме равен шанс с останалите. Тази методика по същество предполага
монополизиране на пазара. Във връзка с това сме написали писмо с възражения, което ще изпратим в НОИ.
Въпрос: Какви са бъдещите ви планове за развитие на пенсионното дружество?
Валери Алексиев: Идеята ни е да работим в три основни направления. Едното от тях е привличането на нови осигурени лица. Смятам, че с мрежата, която разполагаме в страната, няма да
бъде проблем. Второто направление са прехвърлянията, където при всички случаи ще има преразпределение на пенсионния пазар. Очакваме, че до края на първото тримесечие ще имаме няколко хиляди
прехвърлени осигурени. И третата посока е доброволното осигуряване в различните му аспекти.