„Лев Инс“ стъпва и на други европейски пазари
Визитка: Павел Димитров е изпълнителен директор на "Лев Инс" и риск мениджър на "Животозастрахователен институт" АД. Завършил е "Застраховане и социално дело" в Стопанската академия "Д. А.
Ценов" в Свищов. Докторант е в същия университет и преподавател във Висшето училище по застраховане и финанси. От 2003 г. започва кариерата си в "Лев Инс", като от 2008 г. е отговорен актюер и член
на управителния съвет на компанията. От 2010 г. членува в Българското актюерско дружество.
- Г-н Димитров, да започнем с темата за тежката катастрофа край Своге. Вие бяхте там още в първите часове и обявихте, че сте в готовност да помогнете незабавно със средства за лечение и
рехабилитация. Каква е дотук равносметката през Вашия поглед – като обезщетения, и като носен риск?
- Трагедията е наистина голяма. За огромно съжаление катастрофата взе още една жертва и загиналите станаха 18 (бел. ред. Днес стана ясно, че жертвите на катастрофата край Своге вече са 20). Ние сме
съпричастни към тъгата и болката на близките. Ако имат нужда от съдействие, помощ, каквато и да е тя, ние сме на разположение да съдействаме. Телефоните ни за връзка с наши представители бяха
публикувани, но ще ги посоча още веднъж: 0800 10 200 и 0899 993 419.
Като лидер на пазара в автомобилното застраховане, "Лев Инс" се е сблъсквала и с други трагични инциденти с такъв мащаб, като например катастрофата в местността Бакаджика. Благодарение на модела,
наложен от нашите израелски акционери, ние сме възприели определено поведени в кризисна ситуация. Още в първите минути след катастрофата край Своге, наши екипи бяха на мястото на трагедията и в
големите столични болници, където бяха настанени пострадалите, за да предложим помощта си. Искахме да заявим нашата готовност за изплащане на нужните суми за лечение, консумативи, импланти, както и
за други неотложни разходи.
За съжаление, има група от адвокати, които с цел финансова облага се възползва от трагедията на хората. Посещават близките и пострадалите още в болницата и им обещават, че след съдебно дело, съдът
ще им присъди много големи обезщетения. Нашата практика сочи, че в 90 % от случаите съдебните дела се точат от 3 до 5 години. При тази съдебна битка обещаните обезщетения се стопяват до
размери, които предлагат застрахователите, а адвокатите забогатяват на гърба на трагедията на хората като вземат част от това обезщетение.
- Какъв е израелският модел, за който говорите?
- Знаете, че Израел е лидер в сигурността. Ето защо ние заимствахме някои техни модели и ги приложихме успешно и при нас. По техен модел ние контролираме риска "кражба" при автомобилното
застраховане. Отново по модел на Израел ние осигуряваме непрекъсната надеждна и активна грижа за нашите клиенти. Въведохме - денонощен спешен телефон: 0 800 10 200, на който клиентите ни да се
обаждат в случай на претърпян пътен инцидент в България или чужбина. При подаден сигнал, нашите експерти от КОЛ центъра съдействат напълно и дават необходимите указания, които са много важни, в
случаите, когато човек е изпаднал в беда. Лев Инс е и единствената компания в България, която изпраща медицински хеликоптер при тежък инцидент.
При обаждане за катастрофа в чужбина, ние осигуряваме на нашите застраховани езикова и правна помощ, както и консултации в стресова ситуация в чужда и непозната държава. Тъй като практиката
показва, че голяма част от пътуващите в чужбина не са наясно с правата и задълженията си ние ги консултираме как да попълнят двустранно-констативен протокол, да направят панорамни снимки на
катастрофата. Тези важни стъпки по-късно могат да се окажат решаващи и единственото доказателство за невинността на българския шофьор, особено в чужбина, където другият участник е на своя
територия, говори езика и може лесно да манипулира ситуацията.
- Вие сте дружество, лидер в "Гражданска отговорност" на автомобилистите. Неотдавна обаче КФН обяви, че премиите по ГО са недостатъчни за риска, който компаниите у нас носят. Отделно през
юни т.г ВКС разшири кръга на лицата, които имат право да търсят обезщетение за неимуществени вреди при загуба на близък. В този смисъл има ли повод за притеснение от страна на клиентите на
компаниите и конкретно на вашите клиенти?
- Да. Има такова тълкувателно решение на ВКС и то вече води след себе си и последствия за застрахователния пазар и клиентите по "Гражданска отговорност". Това доведе до увеличение на цената
на задължителната застраховка през годината с около 30 %. Застрахователният бранш апелира за законодателни промени, които да гарантират възможността пострадалите лица и техните близки да бъдат
възмездени адекватно. Трябва да припомним, че функцията на застраховка "Гражданска отговорност" е да обезщети пострадалите лица, а не такива, които нямат отношение към събитието или пък получават
облага в процеса на обезщетяване.
- Каква е прогнозата ви за поскъпването на "Гражданската отговорност" – с колко процента средно ще поскъпне и коя е нормалната за пазара цена за среден клас автомобили?
- Пазарът реагира на публикуваната статистическа информация и законодателните промени. Бъдещите изменения в нормативната уредба по повод "Гражданска отговорност" ще покажат дали цената ще расте и с
колко.
- Как бихте коментирал казуса "Олимпик" и има ли опасност друга компания да последва съдбата на кипърците?
- Пазарът е стабилен и затова красноречиво и еднозначно говорят годишните баланси, които се заверяват от двама различни одитори, избрани и одобрени от КФН. При всички дружества
са извършени одиторски заверки на балансите и резултатите към края на 2017 година показват, че застрахователите са стабилни. Опасно е да се спекулира с темата и да се правят безпочвени и
безпричинни прогнози кой ще е следващият след "Олимпик". По този начин може да се разклати сериозно финансовата стабилност у нас. Много важно, след фалита на кипърския клон на ЗК "Олимпик”
пазарът да бъде оставен на спокойствие, за да докаже, че е стабилен.
- Според официалните цифри на КФН за пазара вие сте на първо място по премиен приход. Какво е да си лидер в моментната ситуация?
- По последни данни на Комисията за финансов надзор "Лев Инс" е лидер на пазара с 13,2 %. Това не е новост за нас, тъй като ни сме на челните позиции от години. Това се дължи на доверието на нашите
клиенти, за което им благодарим. Искам да ги уверя, че "Лев Инс" ще продължи да защитава интересите им и да се грижи по-най-добрия начин за тях и тяхната сигурност.
- Неотдавна "Български пощи" ЕАД започнаха да продават ваши застраховки "Гражданска отговорност" на водачите на МПС. Има ли вече видим резултат от този канал за продажба и какви резултати
може да отчетете?
- С "Български пощи" възобновихме старото партньорство, започнало преди 11 години, като целта е лесно да достигнем до потребителите на застрахователни услуги. "Лев Инс" винаги се стреми към
развитие и чрез този проект ние следваме тази линия на поведение. Увеличаваме точките за продажба и по този начин сме по-близо до потребителите.
- Започнахте ли вече реално да предлагате автомобилни застраховки в Румъния и как се развива пазарът там?
- Идеята за развитие на бизнес в други държави не е нова за акционерите ни. Това е една от основните ни цели, с които е създадено дружеството. В Румъния ние ще развиваме, не само автомобилно
застраховане, а всички линии бизнес, за които "Лев Инс" има лиценз. Процедурата за стартиране на бизнес в Румъния изисква време. Трябва да отбележим, че дори румънските ни конкуренти приемат
позитивно новината за това, че стъпваме на този пазар.
- Преди 2 години обявихте нов продукт - застраховане на лекари срещу насилие - "Злополука на лекари и медицински персонал при или по повод изпълнение на служебните им задължения". Какъв е
интересът към полицата? Колко застраховки са сключени и на каква обща стойност са изплатените обезщетения?
- Като лидер на застрахователния пазар е наша отговорността да защитим, превърналите се напоследък в уязвима част от обществото ни – лекари и медицинския персонал. За да гарантираме сигурност на
хората, които се грижат за най-ценното, което притежаваме – нашето здраве ние разработихме този продукт, който няма аналог у нас. Не веднъж лекари, медицински сестри, санитари са ставали обект на
агресия докато спасяват човешки живот и въпреки рисковете се отзовават на всеки сигнал. Наше задължение е да ги пазим.
Идеята възникна след разговори с представители на съсловието, които искаха да се предприемат мерки за защита на лекарите при нападение срещу тях. Благодарение на тази застраховка, медиците ни
получават съдействие и помощ под формата на правни консултации и изплащане на обезщетение за претърпените имуществени и неимуществени вреди. Тази застраховка може да се комбинира със задължителната
"Професионална отговорност" на преференциални условия.
- Кои, според Вас, са основните предизвикателства пред сектора?
- През последните години застрахователният пазар се развива много динамично в международен аспект. Влияние със сигурност ще окаже процесът по Брекзит, тъй като Лондон е съществена част от
финансовия и застрахователен пазар в Европа. Във вътрешен план имплементирането на системата Бонус – Малус е основно предизвикателство пред бранша. Чрез тази система масовата застраховка ще
поевтинее за добрите водачи и ще доведе до санкции недисциплинираните шофьори.
- Как браншът ще завърши 2018 г.? Каква е прогнозата Ви за следващите 1-2 години?
- За бранша като цяло очакваме устойчиво развитие и ръст на инкасираните премии, каквато е тенденцията през последните години. "Лев Инс" си е поставил амбициозната програма да е първото дружество в
България, което да премине границата от 300 млн. лв. реализиран премиен приход. Това е стъпка, чрез която ние реализираме своята програма за развитие и разрастване на дружеството