Консорциумът за изграждане на балканския нефтопровод отпуска 1, 2 млрд. долара
Водещ: Г-н премиер, след срещата си с българския Ви колега Симеон Сакскобургготски обявихте, че от една година работи система за организираното правосъдие срещу организираната
престъпност. Как изглежда тя?
Ф. Нано: Системата е проста и стандартна, както много от модерните страни. Да организираме система на правосъдието срещу организираната престъпност, което означава висока степен на
стиковка между отделните държавни структури, като се започне от криминалната полиция и се мине през следствието и прокуратурата. В същото време, ние трябва да работим с регионалните и
международните служби, за да се борим ефективно с престъпността и то с приоритетите, които тази обща борба има. Като например, да направим границите по-защитени и несвободни за престъпниците и
трафикантите. В същото време, границите трябва да са свободни за безпрепятственото преминаване през тях на гражданите, на стоките и капиталите и най-вече на бизнесмените.
Водещ: У нас през последните години имаше много съобщения, че има разбити контрабандни канали. Ако говорим за общи проблеми между двете страни, Вие как се справяте с този?
Ф. Нано: Като се борим срещу контрабандата. Първо и основно, като правим нашите граници по-сигурни. Второ, като контролираме появата на нелегална стока на пазара, имам предвид с
фискални мерки, със засилване работата на данъчната администрация. И на трето, но не на последно място, като засилваме ефективността на митническите служби. Стремим се да въведем качеството на
работа на стандартите на ЕС, с който си сътрудничим. Контрабандата вече не е всекидневно явление в моята страна и ако нещо такова се случи, то се превръща в истинска новина. Това не я прави,
разбира се, положителна, но контрабандата пада под ударите на всички, на обществото и на правителството.
Водещ: И за двете страни от голяма степен на важност е развитието на инфраструктурата. Безспорно най-значимият проект, който събира интересите и на България и на Албания е този за
петролопровода Бургас - Вльора. Той обаче като че ли, още не е събрал нужното финансиране и нужната политическа подкрепа?
Ф. Нано: Мога да Ви съобщя една добра новина и тя е, че финансирането е вече осигурено. Става дума за 1 милиард и 200 милиона долара, които са нужни да се построи петролопровода,
известен като Бургас – Вльора. Средствата са намерени от авторите на проекта, водещата американска компания “Амбо”. Аз се видях с техни представители преди няколко седмици. Те в момента се
занимават с подготовката на проекта и картата на петролопровода за всяка една страна, през които ще мине той. До средата на следващата година компанията ще работи така, че в този срок да се завърши
част от проекта. Всички се надяваме, до 2006 година да е напълно готов. Така че ние всички се надяваме, тази мащабна инфраструктура в района много скоро след това да бъде изградена.