50 хиляди аплодираха първия полет на суперлайнера на летището в Тулуза
16 авиокомпании са поръчали общо 164 самолета от новия Еърбъс A 380, съобщи Франс прес. Производителят - европейският консорциум "Еърбъс индъстри", ще достави първата машина на "Сингапур еърлайнс". Суперлайнерът ще полети с пътници най-рано след година. Сред най-големите купувачи на новия самолет са и авиокомпании като "Емирейтс еърлайнс", "Чайна еърлайнс", "Луфтханза" и други. Най-големият самолет за търговски полети в историята на авиацията направи първия си технически полет вчера. Двуетажният гигант излетя от легендарната писта в Тулуза Бланяк в Южна Франция. Същата, от която са направили пробните си полети машини с историческо значение за авиацията като "Каравел", "Конкорд" и всички модели на "Еърбъс индъстри" - от първия А 300 до най-дългия пътнически самолет в света - А 340-600. Точно в 11,29 часа българско време А 380 се отлепи от полосата под оглушителните ръкопляскания на 50 хиляди развълнувани зрители. Още над 10 хиляди наблюдаваха първия полет на А 380 на гигантски екран на централния площад в Тулуза Плас дьо Капитол. А 380 се издигна в първия си полет, управляван от директора на изпитателните полети на "Еърбъс индъстри" Клод Льоле и главния изпитател на консорциума Жак Розе. Освен тях в самолета се качиха и четирима авиоинженери и механици - Фернандо Алонсо, Манфред Бернфелд, Джаки Джой и Жерар Дюбоа. Излетната маса на гигантския самолет е близо 600 тона. Той ще може да превозва между 555 и 840 пътници на разстояние 14 800 километра. Освен пътнически ще има и товарен вариант А 380 F. Производството му обаче ще започне чак през 2008 година. Той може да превозва 152 тона товари на разстояние до 10 400 км. Цената на А 380 варира между $263 млн. и $286 млн. в зависимост от включените екстри. За да излезе на печалба проектът, в който вече са инвестирани близо 12 млрд. евро, "Еърбъс индъстри" трябва да продаде поне 250 А 380.