Община без сертификат няма достъп до еврофондовете, алармираха икономисти
Минимум 30 000 евро струва въвеждане на система за управление на качеството и сертификат ИСО 9000 за фирма с персонал до 20 човека. "От тази сума 7000 евро е само консултантската такса, а поне 15
000 евро са съпътстващите инвестиции, обясни вчера експертът от немската сертифицираща компания ТЮФ Орлин Николов. За да произвеждат за местния и общоевропейския пазар, нашите предприятия трябва да
притежават поне сертификатите ИСО 9000 - за качество, ИСО 14 000 - за околна среда, и ИСО 19 000 - за безопасни и здравословни условия на труд.
"Настояваме за пълна прозрачност относно споразуменията с Европейската комисия, касаещи бизнеса", казаха от Българската предприемаческа и занаятчийска камара. И допълниха, че държавата закъснява
фатално със създаването на единна система за стандартизация и оценка на качеството на продуктите.
Председателят и зам.-председателят на камарата Александър Банов и Йосиф Аврамов обясниха, че малките предприятия у нас са изолирани и неинформирани за това какво се изисква от тях във връзка с
присъединяването на България към ЕС. От регистрираните 700 000-800 000 малки и средни предприятия по данни на камарата реално работят едва половината. От тях пък половината щели да фалират през
2007 г., когато се сблъскат с конкуренцията на работещите по европейски стандарти фирми.
От 263 общини в България само няколко са сертифицирани. Вероятно причината за това е цената на документа - между 12 000 и 14 000 евро. "Без сертификат нито една община няма да може да кандидатства
за средства по европрограми", обясни Аврамов.