Чистата печалба на HVB Bank Biochim ("Ейч Ви Би Банк Биохим") за първите шест месеца на 2004 г. е в размер на 15.7 млн. лева. Този резултат показва увеличение от 14.2% спрямо печалбата за същия период на миналата година.
"Подобряването на финансовия резултат е следствие от разширяването на бизнеса на банката", коментира главният изпълнителен директор на HVB Bank Biochim Петер Харолд. Приходите от операции нарастват
с 26.3% до 53.5 млн. лева спрямо средата на 2003 година.
Средногодишната възвращаемост на капитала към края на юни 2003 г. достигна 21.7% (при средната възвръщаемост на капитала преди облагане с данъци в края на 2003 г. 17.5%, а след облагане с данъци
12.7%), а средногодишната възвращаемост на активите нарасна до 2.5% (при средна възвръщаемост на активите от 2.17% преди облагане с данъци в края на 2003 г. и 1.57% след облагане с данъци).
Значителното разширяване на бизнеса и особено увеличаването на пазарните позиции на банката в кредитирането беше реализирано в увеличение от 47.8% на нетния доход от лихви до 33.9 млн. лева спрямо
края на юни 2003 г. Ръстът на приходите от лихви е 46.6% до 40.6 млн. лева, докато нарастването на разходите за лихви беше 40.6% до 6.7 млн. лева. Нетните приходи от такси и комисионни се увеличиха
с 28.6% до 14.5 млн. лева.
Общите разходи за първото шестмесечие на годината нарастват с 19% до 29.8 млн. лева. Банката е заделила провизии в размер на 4.1 млн. лева. Дължимите за периода данъци са в размер на 3.9 млн.
лева.
Продължава бързият темп на растеж на активите. В края на юни те достигнаха 1.4 млрд. лева, което е увеличение с близо 30% спрямо юни 2003 г. и 20.4% спрямо края на миналата година. Пазарният дял на
HVB Bank Biochim по този показател нарасна за шестмесечието от 6.5% на 6.7%. Банката продължава да поддържа висока ликвидност. Обемът на паричните средства, депозитите в други банки и ценните книжа
в общите активи се увеличи от 28.2% на 31% за шестмесечието.
Банката продължа активно да увеличава кредитния си портфейл като нарастването му кредитите е съпътствано от консервативна политика за оценка на риска. Кредитният портфейл се увеличи с 15.9% за
шестмесечието като в края на юни е 929 млн. лева. Растежът е разпределен в различни видове кредити - търговските заеми се увеличиха с 15.1% до 642.5 млн. лева, а потребителските с 15.6% до 225.7
млн. лева.
Привлечените средства надвишават 1.1 млрд. лева (ръст от 23.8%). Повечето от тях са депозити на нефинансови клиенти (821.3 млн. лева).
Собственият капитал достигна 152.2 млн. лева. Цялата печалба от 2003 г. беше реинвестирана в банката, което показва дългосрочния ангажимент на HVB Group да развива бизнес в региона. В съответствие
с новите засилени регулации за капиталова адекватност, този показател за първото шестмесечие е 14.8% и надвишава стабилно изискванията на БНБ.
За първите шест месеца на годината банката има 30% увеличение на кредитния портфейл за международни корпоративни клиенти и 23% увеличение на депозитите. Плановете за разширяване на бизнеса с
международни клиенти включва фокусиране към клиенти на HVB Group, към която HVB Bank Biochim принадлежи, активен подход към регионални клиенти от Гърция, Турция и Румъния и оползотворяване на
потенциала на международни компании на българския пазар, които не са клиенти на групата.
През първите шест месеца на годината значително се разшириха и позициите на HVB Bank Biochim в банкирането на дребно за индивидуални клиенти и микро и малки предприятия. Нетното увеличение на
индивидуалните клиенти за първите шест месеца е с 20% до 351 хил. Към края на юни 2003 г. банката е на трето място в потребителското кредитиране с 10.4% от пето място през май 2002 г., когато
активно се насочи към този сектор. Пазарният дял в ипотечното кредитиране се увеличи за същия период от 3.2% на 5.8% като в края на полугодието обемът на отпуснатите ипотечни кредити е 33 млн.
лева. Банката има 7% пазарен дял в спестовните продукти, като обемът на спестяванията в областта на банкиране на дребно достигна 130 млн. лева в края на юни или 36% увеличение спрямо май 2002 г. С
63% през периода нарасна и броят на издадените карти, които достигнаха 253 хил.
Банката обслужва всяка пета малка и или микрофирма в страната, което й отрежда основни позиции на пазара. Обемът на бизнес заемите за малки и микро предприятия за първото полугодие се увеличи
с 27% в сравнение с 2003 г. и достигна 68 млн. лева.
"Непрекъснато увеличаваме възможностите за бизнес с банката за индивидуални клиенти и микро и малки предприятия като разширяваме продуктовата си гама. Само през 2004 г. въведохме 11 нови продукта
за индивидуални клиенти, включително и три нови ипотечни кредити за покупка на урегулиран парцел, за еднофамилни къщи и закупуване на апартаменти в строеж", коментира изпълнителният директор Мария
Илиева.