Съвкупният премиен приход на 16-те компании у нас, които работят в сферата на животозастраховането към края на месец май е малко над 144,4 млн. лева
За сравнение - в края на май миналата година показателят беше 127 млн. лева. Това представлява ръст от над десет процента.
Въпреки, че леко губи позиции, лидер на пазара остава "Алианц България Живот" с продажби за 29,16 млн. лева и дял от 20,2 на сто. Година по-рано застрахователят имаше пазарен дял от 21,1% при премиен приход от близо 27 млн. лева. Това сочат официалните данни на Комисията за финансов надзор, публикувани по-рано днес.
Компаниитя е на първа позиция и по обем на изплатени претенции с 13,5 млн. лева, откъсвайки се от втория в класирането - "Булстрад Живот Виена Иншурънс груп" с над 3,5 млн. лева.
Животозастрахователният пазар у нас остава силно концентриран - първите три компании имат общ пазарен дял надхвърлящ 51 процента.
"Булстрад Живот Виена Иншурънс груп" запазва второто си място по продажби, а изненадата поднася "Уника Живот", която от пета позиция преди година, в края на май 2014 г. се нарежда на трето място по премиен приход, изпреварвайки "ДЗИ Животозастраховане".
По традиция най-търсената полица си остава Застраховка "Живот" и рента. Тя формира над 77 на сто от общите продажби (111,6 млн. лева).
Възникналите претенции в сегмента са в размер на 52,4 млн. лева, което представлява ръст от над десет на сто на годишна база.
Инвестицииите на животозастрахователите продължават да растат. В края на май тази година те са за над 986 млн. лева, при 900 млн. лева година по-рано.
Увеличават се леко и задълженията - с близо 1 млн. лева - до 42,8 млн. лева.
На фона на предпазливите прогнози за развитието на пазара в общото застраховане представителите на животозастрахователния сектор гледат доста по-оптимистично. През последните години сегментът генерира съществена част от общия ръст, отчитан на застрахователния пазар, като очакванията са силните темпове на растеж да се запазят.
Предпоставки за това не липсват. От една страна, общият обем на пазара все още е сравнително малък, което създава възможности за разрастване.
Очакваното възстановяване на икономиката се очаква да допринесе за подобряването на резултатите на животозастрахователите.
Благоприятни условия за развитието на бранша идват по линия и на някои други външни фактори. В годините преди кризата ръстът на банковото кредитиране беше един от основните двигатели за развитието и на животозастрахователния сектор. Дори и в периода на кризата банковото застраховане остава сред най-добре развиващите се канали за продажби, като очакванията им са тенденцията да се запази.
Друг съществен фактор за ръст в сектора е ясната тенденция за намаляване на лихвите по депозитите. Въведеният от началото на 2013 г. данък върху доходите от лихви по срочни депозити също оказа известен положителен ефект в тази посока, тъй като пренасочи част от потребителския интерес към алтернативни форми на спестяване като инвестиционни фондове и инвестиционни застраховки "Живот".