В момента според Закона за акцизите вносителят на стоки плаща ефективно начисления от митническите органи акциз в бюджета
Акцизът, който дължат безмитните оператори, да бъде обезпечен с банкова гаранция и да не се внася ефективно. Това е едно от предложенията на Асоциацията на безмитните оператори по подготвяния от финансовото министерство проектозакон за безмитната търговия. Сдружението и ведомството на Милен Велчев си дадоха срок от един месец, в който операторите да оформят конкретните си предложения в нормативната уредба, съобщи Дневник. В момента според Закона за акцизите вносителят на стоки плаща ефективно начисления от митническите органи акциз в бюджета. След един месец акцизът се връща обратно на безмитния оператор. Преди това обаче процедурата се предхожда от огромна бюрокрация - съответната териториална данъчна дирекция проверява данните за износа, препраща информацията в "Големи данъкоплатци", които от своя страна проверяват в митниците дали е платен акцизът, чак след което сумата се връща. По този начин всеки месец на безмитните оператори са блокирани близо 84 млн. лв., обясни председателят на асоциацията Радостин Генов. Затова настояваме акцизът да се гарантира банково, а не да се внася ефективно, допълни той. Проектозаконът на финансовото министерство предвижда още безмитните оператори да не се облагат с корпоративен данък, а с данък върху оборота. Безмитната търговия е национално отговорен бизнес и затова сме съгласни да преговаряме върху това предложение, но само при условие, че парите ще отиват в здравеопазване и образование, допълни Генов. Но в никакъв случай не смятаме, че тази мярка ще засили контрола върху безмитната търговия, каза още той. Министерството счита още, че бандероли с индентификация на оператора трябва да заменят надписите For duty free only. Целта е при евентуална контрабанда вътре в страната да се засича от кой магазин е стоката. Според операторите обаче проведените разговори с големите цигарени компании са показали, че въвеждането на бандероли е технологично невъзможно за малък пазар като България. Сред предложенията на асоциацията е и възстановяването на дипломатическите магазини, като им се даде статут на безмитни магазини. Една от мерките, по които министерството и асоциацията постигат консенсус, е увеличаването на уставния капитал на операторите. В момента той е 250 хил. лв. и се предвижда да стане 1 млн. лв.