Плановете на застрахователните дружества "Български имоти" са да се наредят сред първите четири по брутни премийни приходи през 2006 г., каза Ангел Крайчев, председател на управителния съвет и главен изпълнителен директор на компаниите, след общите им събрания на 1 юли 2003 година.

Едно от конкретните направления на работа, особено за преодоляване на спада в приходите от животозастраховане, ще е партньорството с банки. По думите на Крайчев това е добър вариант, защото предполага редовни приходи за застрахователя, които може би ще допринесат за връщане на позициите на животозастрахователното дружество от групата на "Винер Щетише". За миналата година ЖЗК "Български имоти" събра премии от 29.876 млн. лв. заради данъчните облекчения при сключване на застраховка "Живот". Но след като те бяха отменени от 1 януари 2003 г., компанията се върна от второ на осмо място (от общо десет) за първите три месеца на 2003 година. "Без данъчна подкрепа животозастраховането е обречено, защото развитието му зависи от покачването на жизнения стандарт," допълни Ангел Крайчев.

Сред банките, с които "Български имоти" вече има споразумения за сътрудничество, е Първа източна международна банка (за което "БАНКЕРЪ" вече писа). Първият съвместен проект, който се очаква да тръгне до месец, е застраховка "Злополука" за клиентите на ПИМБ, които имат дебитни карти. Банката няма да продава застраховките на клиентите си, а ще им ги предоставя като бонус за своя сметка. Сътрудничеството с ПИМБ е резултат от работата на "Български имоти" с универсалния пенсионен фонд на ПОД "ЛУКойл Гарант" (в което ПИМБ е акционер с 9.4 процента). Имуществото на универсалния фонд е застраховано в "Български имоти". Освен това се предлагат комбинирани застрахователно-осигурителни пакети, което е увеличило броя на осигурените в "ЛУКойл Гарант", поясни Крайчев.

"Български имоти" работи също с банка БИОХИМ и с "Райфайзенбанк". Кредитополучателите и служителите на БИОХИМ са застраховани съответно по "Живот" и "Злополука" в дружествата. "Райфайзенбанк" пък е застраховала имуществото си в "Български имоти". Отделно се предвижда да се развият и друг тип отношения - трезорът да продава застраховките на кампаниите на своите клиенти.

"Български имоти" планира да наблегне и на работата с корпоративните клиенти. Сред потенциалните им ползватели са всички немски или австрийски фирми, работещи у нас, както и водещи български дружества.

Сред сегашните клиенти на общозастрахователното дружество са например веригата хипермаркети "Билла" и строителната компания "БАУМИТ". Имуществото и на двете е застраховано в българската част от групата на "Винер Щетише".

За големи корпоративни клиенти се предлагат и допълнителни услуги - комбинации от различни покрития или по-бърза реакция при по-сериозни застрахователни събития. Възможностите са да се съкратят сроковете за плащане на обезщетение или да се направи авансиране (да се изплати част от обезщетението непосредствено след настъпване на събитие). Например в деня след конкретното произшествие оценителите на компанията отиват и констатират, че приблизителният размер на щетите е 30 000 лева. В такъв случай може да се плати предварително на клиента половината или 70% от сумата, според конкретната договореност.

От около месец в управителните съвети на двете компании "Български имоти" е Марион Фишер, представител на новия акционер - германския застраховател "ХУК-Кобург". В надзорните съвети пък влезе членът на управителния съвет на "ХУК" д-р Волфганг Вайлер.

Групата "Винер Щетише" има общо 24 дружества, само шест от които в Австрия, а останалите работят предимно в Централна и Източна Европа. За миналата година щетите, платени само от "Кооператива Прага" (където австрийците притежават 95% от капитала), са 320 млн. евро заради големите наводнения в района. Общите премии на групата са 3.56 млрд. евро. "ХУК" пък включва шест застрахователни дружества, холдинг, жилищноспестовна каса и компания за асистънс услуги. Сред дъщерните му дружества има общозастрахователно, животозастрахователно, както и специални за здравни застраховки, за правна защита и за ИНТЕРНЕТ-продажби ("ХУК 24"). Премиите им за 2002-ра са 3.71 млрд. евро, 60% от които са от автомобилно застраховане. Работи съвместно с "Винер Щетише" за завладяване на източноевропейските пазари от 2001 година.