Компютърна система регулира светофарите, електронни табла показват натоварените кръстовища
Датчици ще прогнозират къде може да стане задръстване в София и в зависимост от това ще регулират светофарите. Ще бъдат поставени електронни табла, който ще съобщават на шофьорите, кои кръстовища
са натоварени и по кои обходни маршрути могат да се движат колите, за да не стават опашки.
Тази компютърна система е разработена от фирма "Дакси" и първоначално ще стартира в района на Цариградско шосе. Проектът на фирмата е бил представен на шефовете на КАТ и на Столична община, които
са дали съгласието си системата да бъде изпробвана от средата на месец септември. Компютърната система до голяма степен ще облекчи натовареното движение в столицата и ще помогне за по-бързото и
безаварийно движение на автомобилите и градският транспорт, коментираха пред "Монитор" от столичния КАТ.
Освен регулирането на движението камерите ще отчитат и превишената скорост и преминаването на червен светофар. Идеята е информацията да бъде изпращана в управленията на "Пътна полиция" и на тази
база да се съставят актове и наказателни постановления. Освен номерът системата дава информация за цвета и марката на автомобила. Датчици могат да бъдат поставени на 150 места в София, където
стават задръствания.
Тази система ще помогне и при преминаването на делегации или при отклоняване на движението при катастрофи. От едно централизирано място се затварят определени светофари, други се отварят и
шофьорите предварително почуват информация от електронните табла да не минават по съответната улица или кръстовище, а да изберат друг маршрут, обясни пред "Монитор" управителят на фирма "Дакси"
Георги Крушков.
Наблюдавайки трафика и следейки със своите датчици каква е натовареността на движението системата ще взима самостоятелно решение да освобождава или да запушва едни или други участъци. Това ще е
оптимално решение за разпределение на пътническия поток на града, допълни Георги Крушков.
Измерванията ще започнат в началото на септември, защото тогава столичани ще се приберат от отпуски и ще се получи точна картина на трафика в София. Така ще бъдат измерени пропускиловстта на
пътищата и ще може да се прогнозира, че след колко време може да стане задръстване. Електронните табла, които ще бъдат закачени над пътното платно, ще дават информация, че в момента следващото
кръстовище е задръстено и там може да се движите само с 5 км/ч, но ако минете по посочения обходен маршрут може да се движите с 60 км/ч. Работното заглавие на системата е "Дакси вижън".
Системата ще бъде представена и на Пловдивския панаир.
Георги Крушков, управител на фирма “Дакси”: Системата е приложима във всички градове
- Г-н Крушков, получихте ли подкрепа от институциите за реализиране на проекта ви
за управление на движението в София?
- Идеята ни е да покажем, че има решение на проблема с движението в София. Вече убедихме ръководителите на съответните институции, че идеята ни е реализуема. Започваме го като частна инициатива и
сега търсим финансиране. Общината и КАТ застават зад нас, но не се ангажират с намирането на средствата. Ние или трябва сами да намерим пари или пред европейска програма да защитим проекта си, но
така финансирането ще стане по-бавно.
- Какъв ще е ефектът от внедряването на тази система?
- Проблемът е, че столицата е проектирана за определено количество автомобили, но напоследък трафикът се увеличи много и то с коли втора употреба, които замърсяват въздуха. Внедряването на такава
система ще има няколко ефекта. Първото е екологията. Автомобилите няма да стоят дълго по кръстовищата и да изхвърлят вредни газове. Общественият ефект ще е, че ще се икономисва време. Пътните
потоци ще бъдат разпределени по-правилно. Технологията ни е приложима във всички градове на страната. След като влезем в Европейския съюз, България ще стане външна граница и тази система ще помогне
за охраната.
- Освен управлението на трафика на столицата, в какви други области от сигурността на града може да бъде внедрена тази система?
- Тя може да охранява целия град. Може да разпознава и лице независимо от това дали се е дегизирало или не, може да охранява аерогари и летища. Внедряването на такава система в почивен комплекс
например може да реши много задачи. Да се допускат само автомобили, които имат право да влязат, пълен контрол върху всичко това, което става ¬ кои коли са влезли, кои са излезли. Задачата ни има
едновременно стопанско, държавно и обществено значение.