Мегаструктурата трябва да е готова до 2006 година
В данъчната администрация започна реформа, в резултат на която ще бъде създадена Национална агенция за приходите (НАП). Мегаструктурата трябва да е готова до 2006 г. Данъчната администрация ще бъде обособена в две звена - за републиканските данъци (ДДС, акцизи, корпоративни данъци, данък общ доход) и за местните данъци. Предвижда се НАП да обединява събирането на всички видове данъчни задължения и осигуровки. Мегаагенцията ще разполага с 28 териториални поделения в областните центрове. Досега са централизирани дейностите в Кърджали, Смолян, Сливен, Габрово, Кюстендил, Пловдив, Шумен и Разград. Във Велико Търново, Ямбол и Силистра работата продължава. Централизацията трябва да приключи до края на годината, по този начин кметовете на общини ще могат да събират местните данъци и такси. Причините общините сами да администрират местните данъци и такси са няколко. Най-важната от тях е свързана с фискалната децентрализация и финансовата независимост на общините. От друга страна, тези данъци се използват от общините и е логично те самите да имат грижата по събирането им. От догодина всяка община, която не събира сама местни данъци и такси, ще се наложи да плаща на данъчната администрация за извършването на тази дейност. Данъчната администрация е готова да предостави компютри и регистри, бази данни, както и квалифициран персонал на общините при справянето с тази задача, обясниха от Главна данъчна дирекция. До момента седем общини са поели сами администрирането на местните данъци и такси. Това са Сопот, Поморие, Приморско, Несебър, Малко Търново, Царево и Лъки. Тези правомощия кметовете получават след сключване на споразумение с главния данъчен директор. Опитът от пилотните проекти показва, че общините са по-добри стопани от данъчната администрация по отношение на местните данъци и такси. Приходите по това перо са се увеличили в Царево със 74.42%, в Поморие с 43.56%, в Созопол с 26.29%, в Несебър с 19.24%.