28 Юни 2024, 03:17 Днес (0) | Вчера (4)

Как Агенция “Пътища” допусна фалшиви винетки

08 Февруари 2005 09:00 в-к "Монитор" по статията работи:
A+ A-

Хазната ще загуби от липсата на електронен контрол върху стикерите

От вчера КАТ започна масови проверки за винетни стикери като провинилите се шофьори ще плащат глоби от 100 до 1000 лева. Същевременно от няколко дена и от различни краища на страната идват сигнали за пуснати в оборот фалшиви винетки. Изненада тук няма - българските гении подлудиха света с ментета на кредитни карти, та с едни винетки ли нямаше да се справят. Възниква обаче въпросът, докато проверяват служителите на КАТ, за да си свършат работата докрай,  ще могат ли да различат истинските от фалшивите стикери  и как? Възниква и другият въпрос - колко ли още ментета ще се "завъртят" на пазара и на колко милиона ще възлязат загубите за държавната хазна от тези незаконни операции?
 Вярно, че ментета се правят на какво ли не и навсякъде по света. Обаче държавата, чрез своите контролни органи и закони, трябва да направи системите максимално сигурни, така че да няма пробив за фалшификаторите. Парадоксът в нашия случай е, че ресорната агенция "Пътища" имаше възможност да използва схема за сигурност и контрол на процеса на разпространение на винетки, но не поиска. Реакцията не закъсня - пуснаха стикерите и след три дни потекоха фалшификатите.
Вестник "Монитор" вече писа за конкурса за дистрибутор, организиран от агенция "Пътища", с чийто решения сега се занимава съдът. Важна част от този конкурс засяга именно системата за сигурност и контрол. Един от пренебрегнатите от агенцията кандидати - "Петрол" АД, в документацията си предлага изграждане на он-лайн връзка, която би позволили във всеки един момент да има информация в реално време за наличните, продадени или невалидни стикери на територията на цялата страна. Тази връзка вече действа в бензиностанциите на дружеството чрез специална сателитна връзка.
Още в началото на декември миналата година "Петрол"АД изрично описва в тръжната документация, че предлаганата от дружеството система   е много ефективна и "при евентуални опити за фалшификация и пускане в разпространение на невалидни стикери". Тук можем да дадем изключително висока степен на сигурност и на клиентите, и на контролиращите органи, заявиха тогава от "Петрол"АД. 
Системата за проверка за валидността на стикера, предложена от компанията, дава възможност всеки представител на КАТ например, да се обади в съответното РПУ и  чрез Интернет в рамките на минута да получи отговори за статуса на съответната винетка - откъде е закупена,  каква е -седмична, месечна, годишна и дали срокът на винетката е изтекъл. В документацията на "Петрол"АД са описани два начина за осигуряване на тази информация - чрез SMS и чрез така наречения Call center. За SMS е необходимо полицията да предостави на дистрибутора списък с номера на мобилни телефони, които ще имат достъп до информационната система на "Петрол"АД и само с изписване на номера на винетката и изпращането му ще получават за секунди статуса на винетката. Денонощният Call center на "Петрол" също ще бъде на разположение на контролиращите органи, които имат желание да получат точна информация.Факт е, че в повечето европейски държави винетният режим функционира без проблеми именно на основата на он-лайн връзката и именно по бензиностанциите.
Тези предложения на "Петрол"АД, базирани на реално функционираща информационна и сателитна мрежа, изобщо не впечатляват агенция "Пътища" дотам, че даже не са оценени в протокола от конкурса. А част от комисията даже не разбрала за какво става дума, поради липса на достатъчно компютърна грамотност. Което донякъде и обяснява защо бяха избрани "Български пощи" за дистрибутор на винетките - там, освен че трябва да чакаш на опашка, за да си купиш стикер, виждаш, че "покупката" се описва в нещо средно между тетрадка и "халваджийски" тефтер. Това, разбира се, го видяха и майсторите на "ментета" и веднага запретнаха ръкави, благославяйки агенция "Пътища". Държавата можеше да разполага с пълен контрол върху дистрибуцията на ценните стикери, но не поиска. И така застана на страната на сивата икономика.
Ако резултатът се пишеше на сметка на ресорната агенция, няма лошо. Но сметката е наша - на всички данъкоплатци, които ще плащаме винетки, данъци, такси, глоби и какво ли още не, а в държавната хазна никога няма да се съберат достатъчно пари за пътна инфраструктура. Защото ще са отишли у фалшификаторите, благословени от Изпълнителна агенция "Пътища".

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Юни 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8297
GBP 2.4796 2.4887 2.3158
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив